۱۴ فروردین ۱۳۹۲، ۹:۱۷

مروری بر مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال ۱۳۹۱

مروری بر مهم ترین رخدادهای محیط زیست ایران در سال ۱۳۹۱

کشتارهای متعدد حیات وحش، تخریبها و واگذاریهای گسترده عرصه های طبیعی در سالی که گذشت، سال ۱۳۹۱ را به عنوان یکی از تلخ ترین سالهای محیط زیست کشور رقم زد.

به گزارش خبرنگار مهر، محیط زیست ایران در سالی که گذشت با رویداد های متعددی مواجه بود که در 12 روز گذشته اهم این اتفاقات تشریح شد و در این گزارش به خلاصه ای از دیگر اخبار مهم این حوزه پرداخته شده است.

آلودگی خلیج فارس 46 برابر حد مجاز است/ خزر یکی از آلوده ترین آبگیرهای جهان

فروردین ماه سال گذشته عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات جنگل و مرتع گفت: میزان آلودگی خلیج فارس و دریای عمان 46 برابر حد مجاز است که البته بیشتر آلودگیها مربوط به خلیج فارس است.
به اعتقاد درویش، دریای خزر نیز یکی از آلوده ترین آبگیرهای دنیاست و دو گونه مهم ماهی خاویار و کیلکا در آن رو به نابودی و انقراض هستند.
سالیانه حداقل 2 میلیارد تن خاک در ایران شسته می‌شود، ایران در رتبه اول فرسایش خاک در جهان است، فرونشست های نیم متری در دشتها/ افت 60 متری سطح آب زیرزمینی در ایران، جنگل ابر منطقه حفاظت شده محیط زیست می‌شود، کویرلوت منطقه بدون حیات ندارد/ بلندترین هرمهای ماسه‌ای دنیا درریگ یلان از دیگر اخبار مهم زیست محیطی در فروردین 1391 بود.

معرفی 4 شهر بزرگ نمونه کشور که برای دفع پسماندهای به روش بهداشتی عمل کرده اند

همزمان با هفته زمین پارک در سال جاری چهار شهر مشهد، اصفهان، تبریز و قزوین که پسماندهای خود را به صورت بهداشتی دفع می کنند به عنوان شهرهای نمونه و الگو در مدیریت پسماند معرفی شدند.
  آمادگی ایران برای بی‌خطرسازی زباله‌های خطرناک 50 کشور دنیا و  قرار گرفتن 16 تالاب کشور در آستانه خشک شدن از دیگر اخبار مهم اردیبهشت ماه سال گذشته در زمینه محیط زیست بود .

درسال 91 اعتباری برای مهار ریزگردها اختصاص نیافت

در سال 91 بر خلاف سال 90 که صد میلیارد تومان اعتبار برای مهار ریزگردها و ساماندهی تالابها و دریاچه ها بودجه اختصاص داده شده بود ردیف بودجه خاصی برای این مباحث در نظر گرفته نشد.

بروزفاجعه اجتماعی و زیست ‌محیطی/ آوارگی 40 هزار روستایی زیر سایه گتوند

در خرداد ماه گذشته مسئولان در حالی خود را آماده بریدن روبان قرمز افتتاح سد گتوند می کردند که محصول این سد زیرآب رفتن 35 روستا همراه با آوارگی و بی خانمانی و بیکاری 40 هزار روستایی و از بین رفتن تمدن چند هزار ساله ایران بود.

سازمان بازرسی کل کشوردستور تخلیه سدگتوند را صادر کرد

اما در دی ماه رئیس سازمان بازرسی کل کشور، با تأیید نگرانی کارشناسان مستقل درباره مشکلات محیط زیستی سد گتوند، از ابلاغ تصمیم قوه قضائیه برای تخلیه سد گتوند علیا خبر داد.

خارج نشدن هیچ یک از گونه های در معرض انقراض کشور از لیست IUCN ، اعلام عدم مطابقت 40 باغ وحش کشور با استانداردهای جهانی، ممنوعیت  ساخت سد در بالا دست دریاچه ارومیه، طراحی و تدوین سند ملی حفاظت محیط زیست ، افتتاح بانک اطلاعاتی متخصصان و نخبگان محیط زیست ، شناسایی10 هزار هکتار کانون بحرانی آفات در جنگلهای شمال، برگزاری مانور مقابله با آلودگی نفتی در دریای خزر و مانور مقابله با خرید و فروش پرندگان شکاری و اعلام کمتر بودن 10 برابر یالودگی خلیج فارس از حد مجاز از دیگر اخبار مهم محیط زیست در خرداد ماه گذشته بود.

قطع شبانه 4 هزار درخت با ارزش در مسیر جاده ابر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: برای احداث جاده جنگل ابر هیچ مشکلی وجود ندارد و سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای آن نظارت کامل دارد.محمدجواد محمدی زاده تصریح کرد: احداث جاده جنگل ابر مصوب دولت است و نقشه احداث آن به تایید سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است.

اعلام خواهر خواندگی تالابهای انزلی و ژاپن، اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده، تصویب منشور جامع توسعه پایدار در اجلاس ریو + 20 از دیگر اخبار مهم محیط زیست در تیر ماه 91 بود.

آغاز ساخت پارک موزه دفاع مقدس در جنگل های بکر منطقه ناهارخوران گرگان

در مردادماه ۱۳۹۱ ساخت پارک موزه دفاع مقدس گلستان در زمینی به وسعت 7هزار و ۶۰۰ متر مربع در حالی آغاز شد که به اعتقاد جمعی از طبیعت دوستان ضرورت انتقال ساخت آن در جای دیگر احساس می شود.

دستور واگذاری بخشی از پارک ملی گلستان و اعتراض شدید طرفداران محیط زیست

بر اساس نامه شماره ۲۱۴۱۵/۹۱ مورخه ۱۶ مردادماه ۹۱ دفتر مدیرکل دفتر ریاست سازمان و دبیرخانه شورای عالی محیط زیست مقرر شد که دو هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان از منطقه حفاظتی خارج و به همان میزان از سایر مناطق به ظرفیت استان اضافه شود.

مشاهده لکه های بزرگ نفتی در آبهای حوزه ایران و جمع‌آوری ۴ تن گلوله‌های نفتی از سواحل خزر

در شهریورماه ۱۳۹۱ لکه‌های نفتی بزرگ در آب‌های حوزه ایران دریای خزر مشاهده و  ۴ تن گلوله‌های نفتی از سواحل خزر جمع آوری شد. معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: منشاء گلوله‌های نفتی در سواحل خزر ناشی از فعالیت‌های نفتی کشور آذربایجان است.

ماجرا های فروش و حصار کشی پارک پردیسان

در شهریور ماه جنجال های متعددی بین مسئولان محیط زیست و مسئولان شهرداری و اعضای شورای شهردر خصوص حصار کشی در پارک پرددیسان و احتمال فروش آن روی داد  که این موضوع تااسفند ماه نیز ادامه داشت و هنوز به طور کامل روشن نشده است.

رونمایی از اطلس خلیج فارس و تهیه اطلس خاورمیانه توسط ایران،مخالفت کارشناسان با مه پاشی هوای تهران برای کاهش آلودگی هوا، تبادل گونه های حیوانی و گیاهی میان ایران و گرجستان از دیگر خبر های مهم محیط زیست در شهریور ماه گذشته بود.

انتقاد کارشناسان از انتقال آب دریای خزر/ تمام خزر هم کویر را سیراب نمی‌کند

مهر ماه گذشته پدر علم کویر شناسی ایران با تشریح نظرات مخالفان و منتقدان طرح انتقال آب دریای خزر گفت: تامین نیاز آبی کشور به دلیل نبود فرهنگ صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آب امکانپذیر نیست، حتی اگر تمام آب دریای خزر به شهرهای مرکزی منتقل شود.

دکتر پرویز کردوانی که یکی از منتقدان جدی طرح انتقال آب از خزر به قسمتهای مرکزی ایران است ونقدها و گلایه هایی نسبت به مخالفان و موافقان این طرح دارد افزود: بسیاری از این افراد اساساً موضوع این  طرح را که انتقال آب خزر به شهرهای مرکزی ایران برای مصارف شرب و صنعتی است با انتقال آب خزر به کویر مرکزی برای مصارف کشاورزی اشتباه گرفته اند و تمام نظریه های خود را بر اساس این درک نادرست از طرح ارائه می دهند.

تکذیب واگذاری 2 هزار هکتار از اراضی پارک ملی گلستان از سوی رییس سازمان محیط زیست دیگر خبر مهم مهر ماه گذشته در زمینه محیط زیست بود.

«امید»، آخرین درنای سیبری در فریدونکنار فرود آمد

آخرین بازمانده از جمعیت غربی درنای سیبری، بامداد روز نهم آبان ماه 1391 در دامگاه های «ازباران» استان مازندران فرود آمد. این پنجمین سال متوالی است که این پرنده به تنهایی مهاجرت خود به ایران را انجام می دهد و اهالی فریدونکنار و ازباران نام این پرنده را «امید» گذاشته اند.

کمک 135 میلیون دلاری سازمان ملل برای رفع چالشهای زیست محیطی،موافقت محیط زیست هندوستان برای انتقال شیر ایرانی به کشور و مرگ نهنگ ۳۰ تنی در تور صیادان هرمزگان از مهمترین اخبار محیط زیست در آبان ماه 91 بود.

تمام کارخانه های تولید کننده محصولات آزبست تعطیل شدند

آذر ماه گذشته قائم مقام سازمان محیط زیست گفت: در حال حاضر تمام کارخانه هایی که محصولت آزبست تولید می کردند تعطیل شده و خطوط تولید 30 درصد از کارخانه هایی که از این محصول استفاده می کردند نیز تغییر کرده است.

کشف و ضبط ۳۱ قطعه هوبره از اتباع بیگانه قبل از قاچاق به کشور امارات، قطع 100 اصله از درختان حاشیه پارک جهان نما ، اعلام وجود 700 قلاده خرس قهوه ای در کشور، مشاهده لاشه نهنگ ۱۴ متری در سواحل جزیره قشم وخبر راه اندازی مرکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آسیایی / دلبر و کوشکی در کنار یکدیگر، خودسوزی تالاب خان میرزا، برگزاری نمایشگاه محیط زیست در کنار نمایشگاه تیر اندازی و شکار و صید، توقف فروش پارک پردیسان با شکایت شورای شهراز مهمترین اخبار آذرماه سال گذشته در حوزه محیط زیست بود.

حکم صادره و حاشیه های جلسه دادگاه متهمین کشتار خرس های سمیرم

جلسه دادگاه متهمین کشتار و سلاخی سه قلاده خرس در شهرستان سمیرم روز ۱۳۹۱/۱۰/۲۵ برگزار شد و هر کدام از متهمین به ۱۸ ماه حبس تعزیری و ۵ سال محرومیت از شکار و حمل اسلحه شکاری محکوم شدند. در پی کشتن خرسهای سمیرم رئیس سازمان محیط زیست خواستار اشد مجازات برای قاتلین خرسها شد. اما گفته شد نماینده محیط زیست در دادگاه خواستار تخفیف برای متخلفان شد.
نامگذاری روز جهانی تنوع زیستی به نام  آب و تنوع زیستی، نجات محیط بان خرم آبادی از چوبه دار با بخشش خانواده مقتول و اختصاص اعتبار 250 میلیارد تومانی برای خشکیدگی جنگلها از دیگر اخبار مهم محیط زیست در دی ماه 91 بود.

حراج فلامینگوها در جاده های فریدونکنار

درحالیکه فعالان و کارشناسان محیط زیست ابهمن ماه سال ز حراج پرندگان مهاجر در بازارها و جاده های فریدون کنار با کمترین قیمت برای نگهداری در باغ های خصوصی خبر می‌دادند مدیرکل محیط زیست استان مازندران حضور فلامینگو در فریدون کنار را به دلیل آب شیرین تکذیب به طور کلی تکذیب کرد.

رد فوریت طرح مقابله با اۀودگی هوا در مجلس ،کاهش 83 درصدی بارندگی در تهران و آغاز پروژه پرورش تمساح در باغهای سیستان از دیگر اخبار مهم محیط زیست در بهمن ماه گذشته بود.

کشف محموله بزرگ قاچاق سمندر لرستانی در خوزستان

اسفند ماه سال گذشته پلیس شهرستان اندیمشک پس از بررسی چند بسته مشکوک در ایستگاه راه آهن تله زنگ، محموله قاچاق حاوی تعداد ۴۳۰ قطعه سمندر را کشف و ضبط نمود. قاچاقچیان متخلف با مشاهده پلیس از محل متواری شده اند.

ثبت شکار کبک، تیرخلاص به طبیعت بختیاری

از زمانی که کبک دری به عنوان نماد جانوری استان چهارمحال و بختیاری از سوی سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شد، چهار سال می گذرد. اما در اسفند سال گذشته  باز هم نام کبک دری بر سر زبان مدیران دولتی افتاد، البته نه برای حافظت از آن به عنوان یک گونه جانوری در معرض خطرانقراض؛ بلکه به عنوان جانداری که روش شکار کردنش برای برخی از مدیران چنان جذابیت داشته که می خواهند این شاهکار خود را برای نسل های بعد از خود هم به عنوان میراث ملی به ارث بگذارند.

تهدید دوباره باغ گیاه‌شناسی نوشهر؛ نمونه‌ای از نبود قوانین بازدارنده زیست‌محیطی، اعلام آمادگی مجدد شهرداری برای حفاظت از پارک طبیعت پردیسان وانتصاب احمدعلی کیخا بعنوان معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست به جای دکتر علی اصغر محمدی فاضل از دیگر اخبار مهم محیط زیست در اسفند 1391 بود.

کد خبر 2025100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha