۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۰۰

خودروسازان بگویند در سال 92 ارز مبادله‌ای نمی‌خواهند/ پایان حیات اقتصاد نفتی در سال 92

خودروسازان بگویند در سال 92 ارز مبادله‌ای نمی‌خواهند/ پایان حیات اقتصاد نفتی در سال 92

وزیر صنعت معدن و تجارت با ابراز امیدواری نسبت به اینکه در سال 92 دیگر وابسته به ارز نفتی نباشیم، گفت: باید با هم عهد ببندیم و یک گام دیگر برای اقتصاد غیروابسته به نفت برداریم و آن اینکه خودروسازان بگویند ارز مرجع نمی‌خواهند، ارز مبادله‌ای هم نمی‌خواهند و سال بعد با رونق صادرات ارز اضافی خود را در بازار خواهند فروخت.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی غضنفری در مراسم رونمایی از سه خودروی سایپا گفت: اگر طرح معاون اول رئیس جمهور در تیرماه عملی می شد و مبالغ تمام شده در اختیار خودروسازان قرار می‌گرفت، به طور قطع سرمایه در گردش مورد نیاز خودروسازان تامین می شد و هم اکنون وضعیت بهتری در حوزه قیمت داشتیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اگرچه در سال 89 و 90 همه کشور یکپارچه برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها آماده بودند و ممکن بود اجرای این قانون آثار تورمی و قیمتی داشته باشد، اما یک کار بزرگ انجام شد در حالی که در سال 91 یک اتفاق بزرگ اقتصادی در کشور رخ داد که به لحاظ ابعاد بزرگتر از فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها بود.

وی تصریح کرد: آن اتفاق بزرگ این است که اقتصاد ایران 50 درصد از وابستگی خود به ارز نفتی را از بین برد و در حالی که در سال 90 بیش از 100 میلیارد دلار ناشی از فروش نفت وارد اقتصاد شد و در تامین کالاهای اساسی، مواد اولیه، کالاهای مصرفی و واسطه ای هزینه شد، اما این رقم در سال 91 به کمتر از 50 میلیارد دلار کاهش یافت که اینها می توانست بسیاری از حوزه های اقتصادی را متاثر کند.

به گفته غضنفری، امیدواریم بتوانیم درسال 92 دیگر وابسته به ارز نفتی نباشیم، این در شرایطی است که اقتصاد 1000 میلیارد تومانی که ارز در آن هزار تومان بود، دیگر برنمی‌گردد و مدیران عامل خودروسازی باید بدانند که اقتصاد با ارز 2500 تومانی در کشور حاکم است.

وی اظهار داشت: اقتصاد 2500 تومانی یعنی خودروساز باید ارز را به قیمت 2500 تومان خریداری کرده و البته خود نیز برخی از ارز آن را تامین کند و از سوی دیگر، تحریم دیگر روی ما اثر نمی گذارد.

این عضو کابینه دهم خاطر نشان کرد: صنعت خودرو علاوه بر اینکه باید ارزان، کیفی و مشتری مدار باشد، باید ارزآور هم باشد، این در شرایطی است که اقتصادی که ارز در آن حتی 4 هزار تومان باشد ولی وابسته به نفت نیست، یک اقتصاد پویا و ماندگار است.

غضنفری با تاکید بر اینکه نباید همدیگر را در سال 91 متهم به کم کاری کنیم، گفت: اتفاق بزرگ اقتصادی را باید با هم مدیریت کنیم و اگرچه این اتفاق آثار قیمتی دارد، اما اجازه دهیم یک بار برای همیشه اقتصاد ایران از وابستگی ارزی نجات یابد.

به گفته وی، باید با هم عهد ببندیم و یک گام دیگر برای اقتصاد غیروابسته به نفت برداریم و آن این است که خودروسازان بگویند که ارز مرجع نمی‌خواهند، ارز مبادله‌ای هم نمی‌خواهند و سال بعد با رونق صادرات ارز اضافی خود را در بازار خواهند فروخت.

غضنفری تاکید کرد: به هر حال باید مسئولیت اجتماعی و تاریخی این کار را به دوش بگیریم.

کد خبر 2015504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha