۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۳:۴۳

همایش بین‌المللی "بوشهر، بصره و مسقط" آغاز شد

همایش بین‌المللی "بوشهر، بصره و مسقط" آغاز شد

بوشهر - خبرگزاری مهر: همایش بین‌المللی "بوشهر، بصره و مسقط" مناسبات تاریخی و اجتماعی با قرائت پیام وزیر امور خارجه و با حضور نمایندگانی از پنج کشور در دانشگاه خلیج فارس بوشهر آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش بین‌المللی "بوشهر، بصره و مسقط" صبح یکشنبه با حضور نمایندگانی از کشورهای عراق، عمان، فرانسه، ترکیه و هند آغاز شد.

دبیر همایش بین المللی بوشهر و بصره و مسقط، مناسبات تاریخی - اجتماعی به برنامه‌های این همایش دو روزه اشاره کرد و اظهار داشت: این همایش به منظور گسترش روابط دانشگاه‌های کشورهای ایران و عراق و عمان برگزار می‌شود که دکتر سالم بن باعمر نماینده ویژه سلطان قابوس پادشاه عمان، دکتر جمعه بن خلیفه بن منصورالبوسعیدی مدیرکل مطالعات و مبادلات اسناد سلطنت عمان و دکتر عامر السعد مدیر مرکز مطالعات دانشگاه بصره از جمله مهمانان این سمینار هستند.

دکتر علی‌رضا فیوض به محورهای این همایش اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: نقش تاریخی مراودات اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در ساخت دنیای معاصر، ظرفیت‌های بازمانده از بستر تبادلات تاریخی مسیر دریایی بوشهر- بصره - مسقط و بررسی پیش نویس سند پایانی ضرورت شکل‌گیری اتحادیه دانشگاه‌های اسلامی جنوب غرب آسیا از جمله محورهای این همایش است.

وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش بین‌المللی "بوشهر، بصره و مسقط" در کشور عراق، خاطرنشان ساخت: 20 سخنران در دومین دوره این همایش‌ها که از امروز در بوشهر آغاز شده است به ارائه مقالات خود در ارتباط با توسعه مناسبات تاریخی و اجتماعی خواهند پرداخت.

در این همایش همچنین پیام وزیر امور خارجه کشورمان قرائت شد که دربخش‌هایی از این پیام آمده است: برای اینجانب هنگامی که از نتیجه‏‌بخش بودن ابتکار ایجاد گفتگو میان دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقی منطقه اطلاع یافتم، چه گزارش دوره نخست نشست در بصره، و چه برگزاری نشست دوم در بوشهر با فاصله زمانی 10 ماه، و چه امیدواری از تداوم این سلسله گفتگوها در درون منطقه با میزبانی مسقط، زمینه این نکته در ذهنم خطور یافت تا در مقام نماینده دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر مشارکت در تقویت اجرایی شدن این ایده، مباحث و نکاتی را مورد توجه و تحقیق قرار دهم.

در بخش دیگری از این پیام امده است: تاریخ منطقه ما، تاریخی از پیوستگی‌ها و گسست‌هایی است که متأسفانه روایت و قرائت مشترکی در درون منطقه برای توصیف آن نمی‌توان یافت، این کم توجهی محققان و اندیشمندان منطقه ما، چه به دلیل مشکلات ارتباطی و چه ملاحظات سیاسی بوده باشد، امری پذیرفتنی و خردمندانه در نظر آیندگان نخواهد بود. برای گذر از این خلاء پیش رویمان و تکمیل قطعات موزائیک تاریخ منطقه، گفت‌وگو و مشارکت در پروژه‌ها و تحقیقات مشترک پیش از هر عامل دیگری نتیجه بخش و سودمند است.

در ادامه این پیام می‌خوانیم:  نشست‌هایی از این دست و تشکیل کارگروه‌های همکاری‌های درون منطقه‌ای است که می‌تواند این مجموعه از نقائص را جبران کرده و به سئوالات ذهن ما پاسخ دهد، بدیهی است در این نوع از همکاری‌ها نگرش سنّتی ما باید با توجه به اسناد و مدارکی باشد که به لطف تلاش‌های سالیان اخیر در کشورهای منطقه قابلیت دسترسی به آنها فراهم شده است، بلکه بدین‌گونه،  قضاوت‌ها و تحلیل‌های مستشرقین مورد ارزیابی و محک مجدد قرار گیرد، فلذا مشارکت مراکز اسنادی و آرشیوی در این ابتکار یک نیاز اساسی به شمار می‌آید امری که به خوبی با حضور هیئت های مختلفی از همة جوانب مورد توجه دست اندرکاران این نشست واقع شده است.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از این پیام با بیان اینکه بوشهر، بصره و مسقط انتخابی شایسته و منطقی به شمار می‌آیند، اضافه کرده است: نقطه تبادل اصلی میان این مثلث دریایی در بنادر منطقه بوده که سبب خواهد شد دیگر اعضای محیط پیرامونی مشترک ما نیز در این مسیر مسئولانه و فعالانه وارد عمل شوند.

این پیام می‌افزاید: منطقه ما  در آستانه یک تحول مهم و اساسی است بعد از چندین سال حضور و دخالت نظامی و نمادین قدرت‌های بزرگ، امروز آنها سخن از خروج از منطقه خلیج فارس را دارند. این شرایط ایجاب می‌کند که کشورهای منطقه در راستای تقویت همبستگی منطقه‌ای و کاستن از تنشها به تقویت سطح تماس‌های خود در همه لایه‌های اجتماعی، خاصه پژوهشگران مبادرت ورزند.

کد خبر 2015583

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha