۲۰ اسفند ۱۳۹۱، ۱۸:۵۳

رحیمی:

فرهنگ کتابخوانی از دوران کودکی نهادینه شود

فرهنگ کتابخوانی از دوران کودکی نهادینه شود

بجنورد - خبرگزاری مهر: مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی گفت: فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید از دوران کودکی نهادینه شود.

علی رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: زیر بنای شخصیت انسان در سال های اول زندگی پایه گذاری می شود و آموخته های این دوران تاثیر عمیقی بر آینده زندگی افراد دارد.

وی تصریح کرد: عادت دادن کودکان به کتابخوانی به ویژه کتاب های مفید می تواند زمینه رشد و تعالی کودکان را فراهم کند.

رحیمی با بیان اینکه بخش کودک در کتابخانه ها، مکانی مناسب برای رشد فردی، فراگیری رفتارهای مناسب اجتماعی، افزایش دانش و آگاهی، شکوفایی خلاقیت و ایجاد عادت به مطالعه در کودکان است اظهار داشت: با ادامه این روند در دوره های بعدی زندگی، می توان به کتابخوان نمودن نسل بعدی در جامعه امیدوار بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی با اشاره به عضویت یک سوم اعضای کتابخانه های عمومی به رده سنی کودکان و نوجوانان افزود: وجود 20 درصد کتاب های به امانت داده شده در 11 ماهه گذشته درکتابخانه های عمومی استان که مربوط به این رده سنی است، زمینه گرایش کودکان و نوجوانان به مطالعه مفید مشهود است.

وی بخش کودک را قلب کتابخانه های عمومی عنوان کرد و گفت: با ایجاد بخش کودک در کتابخانه های عمومی، فرهنگ کتابخوانی را باید از دوران کودکی در جامعه نهادینه کرد که گسترش مهارت های اطلاعاتی و تشویق به خواندن به قصد لذت بردن از وظایف بخش کودک است.

رحیمی، ایجاد عادت به مطالعه در کودکان از طریق تشویق آنان به مطالعه کتب ساده، بالابردن حس کنجکاوی کودکان از راه مطلوب، برگزاری برنامه های فوق برنامه و در نتیجه بالا بردن حس تعاون و همکاری در کودکان و نوجوانان و کمک به برنامه های درسی دانش آموزان از طریق در اختیار گذاشتن کتاب و مواد کمک آموزشی و علمی را از دیگر وظایف این بخش بر شمرد.

به گفته وی این بخش، مستقل از بخش بزرگسالان و نوجوانان است مگر در کتابخانه هایی که به هیچ وجه امکان تخصیص فضای کاملا مستقل وجود نداشته که در این کتابخانه ها نیز بخشی در کنار مخزن و یا سالن مطالعه به این منظور جدا سازی و مشخص شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان شمالی از اختصاص فضایی به مساحت 100 متر مربع در اسفراین به عنوان بخش مستقل کودک خبرداد و افزود: این فضا که در کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) اسفراین قراردارد در سال آینده دارای نیروی متخصص کتابدار کودک خواهد بود.

رحیمی تصریح کرد: هم اکنون در 26 کتابخانه عمومی خراسان شمالی، بخش کودک آماده سازی و قسمتی از تجهیزات آن نیز خریداری شده که در سال آینده به کیفیت آن پرداخته خواهد شد.

کد خبر 2015868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha