۲۲ اسفند ۱۳۹۱، ۰:۴۶

لیگ برتر والیبال؛

دوئل کاله و متین برای تعیین بیست و ششمین قهرمان/ خودروسازان در رقابتی متفاوت

دوئل کاله و متین برای تعیین بیست و ششمین قهرمان/ خودروسازان در رقابتی متفاوت

بیست و ششمین دوره رقابت‌های والیبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور از روز چهارشنبه وارد مرحله نهایی می‌شود؛ مرحله‌ای که برای دومین سال متوالی با حضور دو تیم غیر تهرانی برگزار می‌شود تا مشخص شود از میان این تیم‌ها کدام یک برنده جام قهرمانی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کاله آمل و متین ورامین فینالیست‌های بیست و پنجمین دوره مسابقات والیبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور هستند. رقابت‎هایی که پس از سال‌ها برگزاری به صورت دوره‌ای، برای چهارمین سال متوالی دیدارهای پلی‌آف هم در آن لحاظ شد تا در نهایت فینال رقابتها تعیین کننده قهرمان و نایب قهرمان باشد.

طی دو سال نخستی که رقابت‌های والیبال لیگ برتر با برگزاری دیدارهای پلی‌آف پیگیری شد، فینال با دوئل خانوادگی خودروسازان یعنی پیکان و سایپا پیگیری شد و در هر دو دوره هم پیکان جام قهرمانی را از آن خود کرد تا اینکه سال گذشته ناکامی برابر کاله، این تیم را از دستیابی به هفتمین قهرمانی متوالی بازداشت، ضمن اینکه باعث شد سنت فینال هم بشکند. مشابه این روند امسال هم در لیگ والیبال تکرار شد.

از سوی دیگر، متین هم در مصاف با دیگر خودروساز لیگ یعنی سایپا به موفقیت دست یافت تا صاحب سهمیه فینال شد تا امسال کاله و متین برگزار کننده دیدار نهایی باشند. دو تیمی که تاکنون در این مرحله هیچ رویارویی را یکدیگر نداشته‌اند. 

کاله به دنبال تکرار
این برای دومین بار است که کاله به مرحله نهایی مسابقات والیبال لیگ برتر صعود می‌کند. البته کاله از جمله تیم‌هایی است که سابقه زیادی در والیبال و حداقل لیگ برتر ندارد. آملی‌ها پنج سال پیش با قهرمانی در رقابت‌های دسته اول به لیگ برتر صعود کردند و روند خوبی را در این رقابت‌ها در پیش گرفتند چون طی دو دوره متوالی به عنوان سوم دست یافتند و سال گذشته هم بهترین عنوان را از آن خود کردند. 

کاله دو سال پیش به خاطر شکست برابر سایپا از حضور در دیدار نهایی لیگ برتر بازماند اما سال گذشته با از پیش رو برداشتن پیکان به این مرحله صعود کرد و امسال هم با پشت سر گذاشتن همین روند به دیدار نهایی صعود کرد تا ثابت کند مصمم به تکرار عنوان قهرمانی و کسب سهمیه برای حضور در مسابقات باشگاه‌های آسیاست. کاله روی نیمکت شرایط بهتری نسبت به حریفش دارد و قهرمانی این تیم خیلی دور از ذهن و دسترس هم نیست.

متین و اولین فینال
اینکه در نخستین سال حضور در مسابقات والیبال لیگ برتر و در میان بسیاری از تیم‌های قدیمی و مدعی بتوانید فینالیست شوید، کار هر تیمی نیست اما متین این کار به خوبی و البته با حرف و حدیث‌های بسیار انجام داد و حریف مدافع عنوان قهرمانی در فینال شد تا حداقل نسبت به نایب قهرمانی خود اطمینان داشته باشد. البته این برای نخستین بار نیست که یک تیم در اولین سال حضورش در مسابقات باشگاهی تا به این حد موفق می‌شود زیرا تیم موتوژن تبریز نیز سال 78 در نخستین سال حضورش در مسابقات باشگاهی نایب قهرمان شد و این همان سالی بود که کارخانه با صنام به عنوان سوم دست یافت. 

در هر صورت متین برای فینالیست شدن سایپا را از پیش رو برداشت که با 6 نایب قهرمانی در حسرت قهرمانی بود اما مصطفی کارخانه و شاگردانش این حسرت را به دل سایپا، مربیان و بازیکنان این تیم گذاشتند اگرچه نارنجی‌پوشان مدعی هستند مسائلی غیر از توانایی‌های فنی مانع از فینالیست شدن‌شان شد. بازیکنان متین بر خلاف کاله تجربه‌ای از حضور در فینال ندارند، اگرچه سرمربی آنها این تجربه، بلکه تجربه چندین قهرمانی در ایران و آسیا را دارد و خوب می‌داند که برای کسب این عنوان چه کارهایی لازم است البته اگر مهره‌های لازم را هم در اختیار داشته باشد. 

در هر صورت پس از سال‌ها و برای نخستین بار فینال لیگ والیبال بدون هیچ یک از خودروسازان برگزار می‌‎شود. این برای دومین سال متوالی است لیگ والیبال فینالی متفاوت را تجربه خواهد کرد که در آن دو تیم غیر تهرانی شانس دستیابی به عنوان قهرمانی را دارند. در ادوار برگزاری مسابقات باشگاهی کشور آبگینه قزوین تنها تیم شهرستانی بود که موفق شد با هدایت مهدی صابرپور به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. در سایر سال‌های برگزاری این رقابت‎ها این تیم‎های تهرانی بودند که صاحب جام قهرمانی می‎شدند و در این میان سهم پیکان از قهرمانی بیشتر از دیگر تیم‎ها بود تا اینکه سال گذشته یک تیم غیر تهرانی قهرمان شد.

خودروسازان در رقابتی متفاوت
طی دو سال نخستی که مسابقات والیبال لیگ برتر با برگزاری دیدارهای پلی‌آف پیگیری شد، پیکان و سایپا برگزار کننده دیدار نهایی بودند که البته در هر دو دوره هم پیکان برنده رقابت بود. پس از یک سال وقفه دوباره خودروسازان برگزار کننده دوئلی خانوادگی خواهند بود اما نه در فینال؛ اینبار رقابت این دو تیم مدعی و قدیمی در مرحله رده‌بندی و برای دستیابی به عنوان سومی برگزار می‌شود.

تیم والیبال سایپا از سال 1382 حضور در مسابقات لیگ برتر را آغاز کرد و در گام نخست رده‌ای بهتر از یازدهمی را تصاحب نکرد. رده‌های ششم، دوم و سوم عنوان‎هایی بودند که سایپا طی سال‌های دوم تا چهارم حضور در لیگ برتر کسب کرد. بعد از آن و طی پنج سال گذشته نایب قهرمانی عنوانی بود که در اختیار سایپا قرار گرفت.

اولین نایب قهرمانی سایپا با حمید موحدی به دست آمد و فرید صائبی و فرهاد نفرزاده آخرین مربیانی بودند که این تیم را نایب قهرمان کردند. نفرزاده دو سال پیش در شرایطی سایپا را پس از قهرمانی در رقابت‎های گروهی و پشت سر گذاشتن بدون مشکل و حاشیه مراحل پلی‎آف تا فینال لیگ برتر بالا آورد که کمتر کسی در ابتدای لیگ انتظار فینالیست شدن این تیم را داشت هر چند که تیمش در دیدار نهایی به نایب قهرمانی بسنده کرد. عنوانی که سال گذشته هم به کسب آن اکتفا کرد.
 
در هر صورت سایپا با 6 قهرمانی از 9 سال حضور در لیگ برتر در آستانه رقابت با پرافتخارترین تیم ایران و آسیاست. یعنی پیکان؛ این تیم در دهه 50 تیم والیبال خود را تشکیل داد و از همان سال‎های ابتدایی حضور در مسابقات باشگاه‎های تهران را با موفقیت آغاز کرد. این تیم سال 1375 برای نخستین‌بار قهرمان مسابقات باشگاهی والیبال شد و تاکنون 11 بار موفق به کسب این عنوان شده است.
 
پیکان با این سابقه در کنار 6 قهرمانی در مسابقات باشگاه‌های آسیا و همچنین عنوان سومی رقابت‌های باشگاه‌های جهان باید از فردا دیدارهای خود را برای کسب عنوان سومی ادامه دهد. عنوانی که سال گذشته هم آن را در اختیار گرفت. در هر صورت این برای نخستین‌بار است که مرحله رده‌بندی مسابقات والیبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور با حضور این دو تیم برگزار می‌شود.

مرحله رده‌بندی و فینال مسابقات والیبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور طی روز برگزار می‌شود و در صورتیکه در این دو بازی رده‌بندی تیم‌ها مشخص نشود، گیم طلایی تعیین کننده تیم‌های برنده خواهد بود. ضمن اینکه تمام دیدارها در سالن دوازده هزار نفری آزادی برگزار خواهد شد. برنامه دیدارهای مرحله رده‌بندی و فینال مسابقات والیبال لیگ برتر به شرح زیر است:

چهارشنبه - 91/12/23
دیدار نخست رده‌بندی

* پیکان تهران - سایپا البرز (ساعت 15)

دیدار نخست فینال
* کاله آمل - متین ورامین (ساعت 17)

جمعه - 91/12/25
دیدار دوم رده‌بندی
* پیکان تهرن - سایپا البرز (ساعت 15)

دیدار دوم فینال
* کاله آمل - متین ورامین (ساعت 17)

کد خبر 2016026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha