۲۲ اسفند ۱۳۹۱، ۸:۵۱

گزارش خبری/

تهدیدهایی که به فرصت مبدل می شود/ بازارچه های مرزی فرصتی برای تجارت جهانی

تهدیدهایی که به فرصت مبدل می شود/ بازارچه های مرزی فرصتی برای تجارت جهانی

بیرجند - خبرگزاری مهر: امروز تحریم های اقتصادی علیه ایران از مهمترین موضوعات روز جهان بوده و این در حالی است که استانهای مختلف کشور از جمله خراسان جنوبی با بهره گیری از توانمندی های موجود تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بازارچه ‌های مرزی به ‌عنوان یکی از اهرم‌ های مهم در ایجاد اشتغال و توسعه روابط تجاری با کشورهای همجوار تاثیر قابل‌ توجهی در فعالیت ‌های اقتصادی کشور و استان داشتند که تداوم این رونق اقتصادی منوط به رفع مشکلات بازارچه‌ های مرزی است.

بازارچه مرزي محوطه اي محصور در نقاط مرزي است، كه مطابق با استانداردهاي تعيين شده بصورت مستقل يا در قالب تفاهم نامه منعقد شده بين دو كشور همجوار، در قالب قوانين رسمي في مابين فعاليت مي کند.

در بازارچه های مرزی با حضور نماينده گمرک، استاندارد، مرزباني و ... تشريفات ترخيص كالاهای مجاز برای مبادلات مرزی صورت می گيرد و مرزنشينان دو سوی مرز مي توانند كالاها و محصولات مجاز را با رعايت قوانين و مقررات جاري دو كشور براي داد و ستد عرضه کنند.

در حال حاضر 64 بازارچه مرزی در 9 استان کشور  وجود دارد که خراسان جنوبی چهار بازارچه از 21 بازارچه فعال کشور را به خود اختصاص داده است که این بازارچه ها استان محروم و دور از مرکز را به یک فرصت تجاری کشور در نوار مرز شرقی تبدیل کرده است.

بازارچه های مرزی خراسان جنوبی در جایگاه سوم صادرات و واردات

سرپرست بازارچه های مرزی خراسان جنوبی در گفتگو با مهر، اظهارداشت: بازارچه های این استان جایگاه سوم کشور از لحاظ صادرات و واردات را به خود اختصاص داده است.

محمدرضا لکزایی افزود: بازارچه مرزی يزدان در شهرستان زیرکوه،  ميل 78( ماهيرود) در سربيشه، ميل73 (گلورده) درميان و بازارچه دوكوهانه نهبندان از جمله بازارچه هاي مرزی خراسان جنوبی است.

وی با بیان اینکه بیشترین مساحت بازارچههای مرزی استان به میل 78 با 15 هکتار احتصاص دارد، افزود: بازارچه میل 73 شش هکتار، یزدان 4.3 هکتار و دو کوهانه 6.7 هکتار مساحت دارد.

عدم استقرار گمرک افغانستان در بازارچه های خراسان جنوبی مهمترین مشکل بازارچه ها

 لکزایی گفت: عدم استقرار گمرک افغانستان در سمت مقابل بازارچه های مرزی استان بزرگترین مشکل بازارچه مرزی کشور و استان است.

به گفته وی برای رونق صادرات این گمرک باید در سه بازارچه یزدان، دوکوهانه و 73 راه اندازی شود.

کاهش 15 درصدی صادرات خراسان جنوبی در سال جاری

سرپرست بازارچه های مرزی خراسان جنوبی از کاهش 15 درصدی صادرات استان در 11 ماه امسال خبر داد و گفت: مجموع صادرات استان از بازارچه ها 72 میلیون و 560 هزار دلار بوده است.

وی عنوان کرد: این رقم در مدت مشابه سال گذشته 85 میلیون دلار بوده که منجر به کاهش 15 درصدی صادرات شده است.

به گفته وی بیشترین صادرات استان به بازارچه میل 78 با 50  میلیون دلار ارزش کالای صادراتی اختصاص دارد.

بازارچه های مرزی خراسان جنوبی نیازمند 50 میلیارد ریال اعتبار

لکزایی با اعتبار مورد نیاز بازارچه های مرزی استان برای توسعه و تجهیز را حدود 50 میلیارد ریال اعتبارذکر کرد و گفت: از این اعتبار بازارچه دوکوهانه پنج میلیارد و 254 میلیون ریال، میل 73 بالغ بر چهار میلیارد و 470 میلیون ریال و بزاارچه میل 78 بالغ بر 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

لکزایی بیان کرد: بازارچه یزدان در 80 كيلومتری شهرستان زیرکوه قرار داشته و تا مركز استان270 كيلومتر فاصله دارد.

وی مساحت بازارچه  را 4.3هکتار عنوان کرد و بیان داشت: سطح زیر بنای اماکن موجود در این بازارچه دو هزار و 260 متر مربع است.

فعالیت 40 غرفه تجاری در بازارچه یزدان

سرپرست بازارچه های مرزی خراسان جنوبی به امکانات موجود در بازارچه اشاره کرد و گفت: ساختمان اداری، مهمانسرا،40 غرفه تجاری، باسکول 60 تنی، انبار صادرات و واردات، جایگاه سوخت، سردخانه، نانوایی

مسجد، آب، برق، تلفن ثابت و همراه و جاده دسترسی آسفالته از جمله این امکانات است.

وی از استقرار نمایندگان ادارات گمرک، استاندارد، نیروی انتظامی، بازرگانی و بانک در این باازرچه خبر داد و گفت: پارکینگ، پاسگاه انتظامی، سالن ملاقات تجار و سکوی تخلیه بار از دیگر امکانات موجود در این بازارچه است.

لکزایی اعتبار هزینه شده در این بازارچه را چهار میلیارد و 540 میلیون ریال ذکر کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز این بازارچه 10 میلیارد و 816 میلیون و 800 هزار ریال است.

وی با اشاره به اینکه این اعتبار برای تجهیز و تعمیر بازارچه مورد نیاز است، افزود: این بازارچه نیازمند احداث ساختمان ها و احداث انبار است.

لکزایی کیک،عایق رطوبتی، داروی دامی، رب، آرد، صابون، پروفیل، مصالح ساختمانی، سیمان، گچ، کاشی، سرامیک، آهن آلات، تره بار و مصنوعات پلاستیکی را از جمله کالاهای صادراتی این بابزارچه است.

وی به کالاهای واردایت این بازارچه اشاره کرد و گفت: ضایعات پلاستیکی، اسپند، کنجد، شاهدانه بو داده از جمله این کالاها است.

لکزایی همچنین اشتغال ایجاد شده در این بازارچه را 300 تا 500 نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم ذکر کرد.

بازارچه مرزی میل 78 خراسان جنوبی فعالترین بازارچه استان

وی بازارچه میل  78 را فعال ترین بازارچه این استان عنوان کرد و بیان داشت: این بازارچه در 11 ماهه امسال 50 میلیون دلار بوده است.

لکزایی فاصله این بازارچه تا مركز شهرستان سربيشه120كيلومتر ذکر کرد و گفت: فاصله این بازارچه تا مركز استان 190كيلومتر است.

وی با اشاره به اینکه این بازارچه  تا مركز ولايت فراه 120 كيلومتر فاصله دارد، افزود: مساحت این بازارچه 15 هکتار است.

لکزایی سطح زیر بنای اماکن موجود را سه هزار و 100 متر مربع ذکر کرد و ادامه داد: 35 درصد حجم صادرات استان از تولیدات کاشی و سرامیک استان است.

وی به امکانات موجود در بازارچه اشاره کرد و گفت: انبار، سرویس بهداشتی، پاسگاه انتظامی، باسکول 60 تنی، آب، برق و تلفن و جاده دسترسی آسفالته از جمله این امکانات است.

لکزایی از استقرار نمایندگان ادارت گمرک، استاندارد، دامپزشکی، نیروی انتظامی و بازرگانی در این بازارچه خبر داد.

سرپرست بازارچه های مرزی خراسان جنوبی ساختمان اداری، مهمانسرا، غرفه تجاری، انبار، جایگاه سوخت، سردخانه، نانوایی، مسجد، پارکینگ، سالن ملاقات تجار، سکوی تخلیه، محوطه سازی و فضای سبز را از امکانات مورد نیاز این بازارچه برشمرد.

چهار کانکس اسکان در اختیار غرفه داران

وی تعداد  کل کانکس های این بازارچه را هشت دستگاه برشمرد و بیان کرد: از این تعداد چهار دستگاه در اختیار غرفه داران است.

لکزایی فرش ماشینی، ماکارونی، شیشه، آب میوه، کاشی، روغن نباتی، رب، ایزوگام، کیک، پودر رختشویی، دلستر، تراکتور، ظروف بلور، لوله و پروفیل، ورق فولادی و کنسروجات از کالاهای صادراتی این بازارچه است.

وی همچنین آهن آلات، مصالح ساختمانی، سیمان، گچ، مرغ زنده، آرد، پسته و  نوشابه  را از دیگر کالاهای صادراتی این بازارچه برشمرد.

لکزایی کالای وارداتی این بازارچه را سولفات آمونیوم عنوان کرد.

اشتغالزایی برای 2500 نفر در بازارچه میل 78

وی به میزان اشتغالزایی این بازارچه اشاره کرد و گفت: اشتغال ایجاد شده در این بازارچه را یک هزار و 500 تا دو هزار و 500 نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم است.

لکزایی اعتبار هزینه شده در این بازارچه مرزی را 15 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: این بازارچه برای توسعه به 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

بازارچه میل 73 نیازمند چهار میلیارد ریال

وی به فعالیت بازارچه مرزی میل 73 در استان اشاره کرد و افزود: این بازارچه مركز شهرستان درميان80 كيلومتر و تا مركز استان 185كيلومتر فاصله دارد.

لکزایی مساحت این بازارچه  را شش هکتار ذکر کرد و گفت: سطح زیربنای اماکن موجود هفت هزار و 500 متر مربع است.

وی اعتبار مورد نیاز این بازارچه را شش میلیارد و 595 میلیون ذکر کرد و گفت: همچنین چهار میلیارد و 470 میلیون ریال نیاز دارد.

لکزایی ساختمان اداری، مهمانسرا، انبار صادرات و واردات، جایگاه سوخت، سردخانه، نانوایی، مسجد، پارکینگ، بازبین درب ورود و خروج، پاسگاه انتظامی، سالن ملاقات تجار، سکوی تخلیه بار

آب، برق، تلفن ثابت و همراه، جاده دسترسی آسفالته از امکانات موجود در این بازارچه است.

وجود 40 غرفه تجاری در بازارچه میل 73

وی از وجود 40 غرفه تجاری در این بازارچه خبر داد و گفت: باسکول 60 تنی، استقرار نمایندگان ادارات گمرک، استاندارد، نیروی انتظامی، بازرگانی و بانک از دیگر امکانات بازارچه است.

لکزایی مصالح ساختمانی، سیمان، گچ، تره بار، رنگ و چسب، پلاستیک، مواد غذایی، صنایع نساجی، آهن آلات،  فرش ماشینی، رب، نخ پشم و سیب زمینی از کالاهای صادراتی این بازارچه است.

وی اسپند و کنجد را اقلام وارداتی این بازارچه ذکر کرد.

وی افزود: این بازارچه برای 150 تا 300 نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

وی مهمانسرا،20 غرفه تجاری، باسکول 60 تنی، انبار صادرات و واردات و جایگاه سوخت را از امکانات موجود در این بازارچه ذکر کرد.

بازارچه دوکوهانه نیازمند تجهیز برای توسعه صادرات/ بازارچه دوکوهانه بازارچه ای نیمه فعال

لکزایی بازارچه مرزی دوکوهانه را از دیگر بازارچه های مرزی استان ذکر کرد و گفت: این بازارچه تا مركز شهرستان نهبندان 95 كيلومتر و تا مركز استان330 كيلومتر فاصله دارد.

وی مساحت این بازارچه را ه 6.7 هکتار عنوان کرد و بیان داشت: سطح زیر بنای اماکن موجود در این بازارچه سه هزار و 150 متر مربع است.

لکزایی اعتبار هزینه شده در این بازارچه را  پنج میلیارد و 254 میلیون ریال برشمرد و بیان کرد: این بازارچه همچنین به هشت میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز و توسعه نیاز دارد.

وی امکانات موجود در این بازارچه را ساختمان اداری، مهمانسرا،20 غرفه تجاری، باسکول 60 تنی، انبار صادرات و واردات، جایگاه سوخت، پاسگاه انتظامی، قرنطینه دامی، مسجد و... دانست.

لکزایی از استقرار نمایندگان ادارات گمرک، استاندارد، نیروی انتظامی، بازرگانی، بانک و دامپزشکی در این بازارچه خبر داد و گفت: این بازارچه هم اکنون در حالت نیمه فعال قرار دارد.

وی تراکتور، پلاستیک، مرغ زنده و خرمن کوب را از جمله کالاهای صادراتی این بازارچه برشمرد و افزود: دام زنده کالای وارداتی از این بازارچه است.

اشتغال 100 نفر در بازارچه دوکوهانه

 لکزایی ادامه داد: اشتغال ایجاد شده در این بازارچه 50 تا 100نفر بطور مستقیم و غیر مستقیم است.

مشکلات بازارچه های مرزی خراسان جنوبی به دو طرف ایران و افغانستان ختم می شود

سرپرست بازارچه های مرزی خراسان جنوبی به مشکلات فراروی بازارچه های مرزی استان اشاره کرد و گفت: مشكلات در بازارچه های استان در دو بخش طرف افغانستان و طرف ايران است.

به گفته وی عدم تمايل طرف افغاني به وجود بازارچه هاي مرزي، عدم حضور مامورين گمرک افغاني در بازارچه هاي مرزي، تعطيلي بي مورد و بدون دليل بازارچه ها از سوي نيروهاي نظامي افغانستان، عدم وجود ساختمان، غرفه، انبار و ... در بازارچه هاي مرزي افغانستان از جمله مشکلات بازارچه های استان از طرف افغانستان است.

فقدان راه ارتباطی مناسب در افغانستان دغدغه تجار در بازارچه ها

وی فقدان راه ارتباطي مناسب در كشور افغانستان، وجود ناامني در مسيرهاي ارتباطي بازارچه هاي مرزي به داخل افغانستان و فقدان باجه بانك در بازارچه هاي طرف افغانستان را از دیگر مشکلات بازارچه ها از طرف افغانستان ذکر کرد.

لکزایی محدوديت در تعداد تجار داوطلب ايجاد غرفه در بازارچه هاي مرزی كه مورد تاييد قرار مي گيرند، درآمد و هزينه بودن بازارچه هاي مرزي و فقدان امكانات مورد نياز از جمله سردخانه در بعضي بازارچه ها براي بازارچه هاي از مشکلات طرف ایران است.

وی عدم تامين بعضي نيازهاي كشور مقابل از جمله سوخت، محدوديتهاي قرنطينه اي از سوي بعضي از دستگاهها از جمله جهاد كشاورزي و فقدان چارت تشكيلاتي و پست سازماني مصوب فقدان از دیگر مشکلات طرف ایران است.

لکزایی به پيشنهادات جهت بهبود وضعيت بازارچه ها اشاره کرد و گفت: بازدید مسئولين دولت افغانستان از بازارچه های مرزی جهت افزایش سطح آگاهی آنان، جلب توجه طرف افغاني به استاندارد بودن کالاهای مبادله شده و اطمینان خاطر از این حیث و احداث ساختمان گمرک بازارچه هاي مرزي در سمت افغانستان و تجهیز از جمله این پیشنهادات است.

وی عرضه سوخت با قيمت فوب در بازارچه ها برای مصرف باک خودروهای افغانی، ايجاد مشوقهاي صادراتي براي انجام مبادلات تجاري از بازارچه ها، تسهيل در واردات كالا از افغانستان از طريق بازارچه هاي مرزي با هدف دوطرفه کردن بازارچه ها و پست سازمانی مصوب برای بازارچه های مرزی را از جمله این پیشنهادات ذکر کرد.

سرپرست بازارچه های مرزی خراسان جنوبی اختصاص اعتبارات عمراني به بازارچه هاي مرزي جهت احداث ساختمان هاي مورد نياز از قبيل انبار، سردخانه و ....راه اندازي باجه بانک در بازارچه های مرزی و تعريف چارت تشكيلاتی از دیگر پیشنهادات ذکر کرد.

 

کد خبر 2016822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha