۲۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۲۳

خلیج فارس از نگاه کارشناسان-10

حضور در ایران تجربه ارزشمندی برای کارشناسان/ تحولات سوریه اشتباه بودن رویکرد ترکیه را نشان داد

حضور در ایران تجربه ارزشمندی برای کارشناسان/ تحولات سوریه اشتباه بودن رویکرد ترکیه را نشان داد

یک پژوهشگر ترک با اشاره به دستاوردهای همایش بین المللی خلیج فارس، سیاست های ترکیه در مورد تحولات سوریه را اشتباه خواند.

"آیفر اردوغان" پژوهشگر خاورمیانه از دانشگاه فنی ییلدیز استانبول در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل ضمن تشریح نقش آفرینی ترکیه در تحولات منطقه پرداخت. وی درباره همایش بین المللی خلیج فارس گفت: این همایش تجربه ارزشمندی برای کارشناسان خارجی شرکت کننده و فرصتی برای حضور آنها در ایران و آشنایی با این کشور از نزدیک بود. این همایش یکی از مهمترین همایش های مرتبط با مسائل منطقه ای بود که طی آن مهمترین مسائل خلیج فارس و تحولات منطقه مورد بررسی قرار گرفت.

اردوغان افزود: از دیدگاه من مهمترین موضوعی که در این همایش مورد بحث و بررسی قرار گرفت تحولات جهان عرب موسوم به بهار عربی و مسائل مرتبط با آن از جمله ایدئولوژی های مطرح در انقلابها و مداخلات غرب در این تحولات بود.

وی یادآور شد: در این میان بحث های فراوانی در مورد نقش آفرینی ترکیه در تحولات منطقه به ویژه در مورد سوریه انجام شد. به اعتقاد من وقایع سوریه نشان دهنده شکست رویکرد دولت ترکیه بود که اندیشه ایفای نقش رهبری در این تحولات را در سر می پروراند. به اعتقاد این پژوهشگر ترک مهمترین موضوعی که در سیاست های ترکیه در قبال تحولات بهار عربی مورد توجه قرار می گیرد، دوگانگی این سیاست ها است.

بر این اساس آنکارا از یک سو مدعی حمایت از مردم و حرکتهای مردمی شده و از سوی دیگر با سیاست های غرب در منطقه همراهی می کند. ما شاهد هستیم که دولتمردان ترکیه به دنبال توافق با مقامات اروپایی و آمریکایی هستند و از دیگر سو بر سر میز مذاکره با روسها حاضر می شوند. از این روی می توان گفت سیاست خارجی ترکیه روند مشخصی نداشته و همچنان در قبال تحولات منطقه بلاتکلیف است.

اردوغان تاکید کرد: اشتباهی که ترکیه در قبال سوریه مرتکب شده، مختص این هسایه ما نیست بلکه این رویکرد نادرست را ما در روابط با دیگر کشورها نیز شاهدیم، از جمله در مورد مناقشه آذربایجان و ارمنستان ترکیه تنها به حرف و وعده اکتفا کرده و اقدامی عملی انجام نداده است. در حالی که از ترکیه انتظار می رفت گام های موثری در حل این مسئله ایفا کند. به نظر می رسد تمام تلاش مقامات آنکارا نشان دادن یک تصویر زیبا از ترکیه در منطقه است که این رویکرد نمی تواند گرهی از مشکلات باز کند.

کد خبر 2017662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha