۲۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۱۹

خلیج فارس از نگاه کارشناسان-9

غفلت آنکارا از اهمیت خلیج فارس/همکاری ایران و ترکیه در منطقه به نفع هر دو طرف است

غفلت آنکارا از اهمیت خلیج فارس/همکاری ایران و ترکیه در منطقه به نفع هر دو طرف است

یک کارشناس ترک با اشاره به بی توجهی مقامات آنکارا به منطقه خلیج فارس، همکاری ایران و ترکیه در این منطقه را به سود هر دو کشور دانست.

"سچکین بربر" پژوهشگر مرکز تحقیقاتی "بیلگسام" استانبول به خبرگزاری مهر گفت: همایشی که با موضوعیت خلیج فارس در ایران برگزار شد، اطلاعات بسیار خوبی به کارشناسان داد. این مسئله به ویژه برای کارشناسان ترک جذابیت داشت چرا که به نظر می رسد ترکیه به عنوان یک همسایه ایران که مسائل این کشور را مورد بررسی قرار می دهد، تا به این حد به اهمیت استراتژیک و ژئوپلیتیک خلیج فارس واقف نیست.

وی افزود: من برای شرکت در این کنفرانس از منابع مختلف دانشگاهی و تحقیقاتی استفاده کردم اما اطلاعاتی که طی برگزاری این کنفرانس کسب کردم بسیار ارزشمند و کارآمد بود. به عنوان یک کارشناس ترک باید بگویم که ترکیه در زمینه توجه به اهمیت خلیج فارس کوتاهی کرده است.

بربر در ادامه تاکید کرد: موضوع دوم لزوم نقش آفرینی کشورهای خلیج فارس از جمله عربستان، امارات متحده، کویت و دیگر کشورها برای حل مسائل این منطقه است. این در حالی است که ترکیه با این کشورها روابط خوبی دارد اما به اهمیت روابط استراتژیک خود با ایران در خصوص این منطقه واقف نیست. از این رو به نظر من ترکیه باید مناسبات خود با کشورهای منطقه را با توجه به رویکرد ایران در منطقه بسنجد چرا که این امر می تواند هم برای ترکیه و هم برای ایران بسیار مفید باشد.

پژوهشگر مرکز تحقیقاتی "بیلگسام" استانبول با اشاره به اهمیت برگزاری چنین همایشی در ایران تاکید کرد: اگر این مسئله اهمیت نداشت ما شاهد شرکت کارشناسان و صاحبنظران از تمام کشورهای منطقه در آن نبودیم.    

کد خبر 2017686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha