۲۴ اسفند ۱۳۹۱، ۶:۰۲

محیط زیست در 7 روز؛

خرس کیلویی ۲۰ هزار تومان، گوزن زرد ۴۰ هزار تومان / معرفی مهمترین عامل آلودگی هوا

خرس کیلویی ۲۰ هزار تومان، گوزن زرد ۴۰ هزار تومان / معرفی مهمترین عامل آلودگی هوا

اعلام غیر قانونی بودن خروج گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری از کشور، انتقاد از جریمه های پایین کشتار حیات وحش در ارزشگذاری جدید،معرفی مهمترین عامل آلودگی هوا، اعلام آمادگی مجدد شهرداری برای خرید پارک پردیسان و انتقاد از معاوضه ببر سیبری با پلنگ ایرانی از مهمترین اخبار حوزه محیط زیست در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حوزه محیط زیست در هفته رو به پایان، شاهد اخبار و رویدادهای مختلفی بود که چکیده ای از مهمترین این خبرها را مرور می کنیم.

خروج گونه های جانوری و گیاهی ارزشمند از کشور بدون مصوبه مجلس غیر قانونی است

در اولین روز از هفته جاری سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در واکنش به خبر رییس سازمان محیط زیست مبنی بر ورود ببر های سیبری تا پیش از تابستان سال آینده به زیستگاه میانکاله گفت:  تا این لحظه در مورد بررسی و تصویب طرح تبادل ببر و پلنگ، درخواستی به این فراکسیون ارسال نشده گفت: خروج گونه های جانوری و گیاهی ارزشمند از کشور بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی غیر قانونی است
مؤید حسینی صدر ، در مورد تبادل ببر و پلنگ با کشور روسیه گفت: خروج گونه های جانوری و گیاهی ارزشمند از کشور بدون مصوبه مجلس شورای اسلامی امکانپذیر نبوده و غیر قانونی است.

خرس کیلویی ۲۰ هزار تومان، گوزن زرد ۴۰ هزار تومان

پس از مدتها انتظار نرخ ضرر و زیان کشتار حیات وحش توسط مسوولان مربوطه اصلاح و به روز رسانی شد، اما بررسی نرخ ها و ارقام اعلام شده نشان از کم لطفی عمیق مسوولان به حیات وحش و حیوانات ایرانی دارد.
یکشنبه این هفته اعلام شد: این نرخ ها بازدارندگی لازم را در برابر تفنگ به دستان و افراد نا آگاهی که در طبیعت ایران پرسه می زنند نخواهد داشت و از دیگر سو بررسی جرایم کشورهای پیش رفته و موفق در زمینه حفظ حیات وحش نشان می دهد نرخ های ایرانی در اکثر دسته ها هیچ تناسب و حتی شباهتی هم به نرخ های جهانی ندارد.
با ارقام جدیدی که به عنوان  ضرر و زیان حیات وحش تعیین شده با توجه به وزن گونه های مختلف مشخص می شود نرخ  بسیاری از آنها هم قیمت گاو و گوسفند و حتی کمتر از آن در نظرگرفته شده است.
به عنوان مثال وقتی وزن خرس قهوه ای حدود 250 کیلوگرم است در نظر گرفتن 5 میلیون تومان به عنوان جریمه برای کشتار آن یعنی هر کیلو خرس معادل 20 هزار تومان، پلنگ با 80 کیلو گرم وزن، کیلویی 62 هزار و 500 تومان و  گوزن زرد ایرانی با 125 کیلوگرم وزن کیلویی 40 هزار تومان ارزش گذاری شده است.
بنابراین با توجه به نرخ گاو و گوسفند در قصابی که تقریبا کیلویی 20 تا ۳۰ هزار تومان به فروش می رسند، مشخص می شود هنوز موضوع حفاظت و حمایت از حیات وحش در خطر انقراض آنطور که باید برای مسئولان جا نیافتاده است.

80 درصد آلودگی هوای تهران را خودروهای فرسوده تولید می‌کنند

در این روز سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مهم‌ترین مشکل پایتخت را معضل ترافیک و‌ آلودگی هوای ناشی از آن اعلام کرد و گفت: به منظور برون رفت از این معضل گام‌های بسیار بلندی برداشته شده و اقدامات بسیار خوبی نیز در حال انجام است.
مهرداد لاهوتی با بیان این که از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در آلودگی هوا خودروهای جدیدی که در تولید آنها استاندارد یورو 4 رعایت نشده و نیز خودروهای فرسوده هستند، افزود: خودروهای فرسوده با تردد در شهر به عنوان یک آسیب جدی، عامل مهم تشدید آلودگی هوا محسوب می‌شوند و لازم است یک عزم ملی در راستای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده صورت پذیرد.
به گفته نایب رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس، مهم‌ترین معضل آلودگی هوای تهران خودروها هستند و بیش از 80 درصد آلودگی هوای تهران به دلیل تردد خودروهای فرسوده و تولید خودروهای غیر استاندارد ایجاد می‌شود.

اعلام آمادگي مجدد شهرداري برای حفاظت از پارك طبيعت پرديسان/ انتقاد از تداوم فعاليت عمراني در پارك پرديسان

در این روز همچنین اعلام شد: مشاهدات اخير نشان مي دهد با وجود اينكه حكم توقف فعاليت عمراني از طرف ديوان عدالت اداري در پارك طبيعت پرديسان هر نوع ساخت و ساز را ممنوع کرده است، قسمتي از پارك توسط ديواري جدا شده و به يكپارچگي پارك پرديسان لطمات جدي وارد شده است.
محمد هادي حيدرزاده رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري در این باره گفت:  با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر حفظ طبيعت و اراضي سبز به نظر مي رسد هنوز وضعيت پارك پرديسان در هاله اي از ابهام است و بر اساس  مشاهدات عيني فعاليت ساخت و ساز در پارك طبيعت پرديسان به عنوان پارك اكولوژيك و ذخيره گاه و تنفس گاه شهر تهران، ابهامات زيادي را به جاي گذاشته است .
وي ادامه داد: با عنايت به اينكه حكم توقف فعاليت عمراني در پارك طبيعت پرديسان  هر نوع ساخت و ساز را در  آن از طرف ديوان عدالت اداري ممنوع نموده  است ، اما مشاهدات اخير نشان مي دهد كه قسمتي از پارك  توسط ديواري جدا شده و به يكپارچگي پارك پرديسان لطمات جدي وارد شده است.
حيدرزاده اظهار داشت: با توجه به دغدغه هاي مقام معظم رهبري، علامت سوال بزرگي است كه هنوز اين ابهام را سازمان حفاظت محيط زيست حل ننموده و اين كه چرا و به چه دلايلي اين جدا سازي در حال اتفاق است.
رئيس ستاد محيط زيست گفت: گرچه ابتدا اعلام شد قصد فروش يا اجاره پارك وجود ندارد اما  فعاليت عمراني در پارك گواه اين است كه اين اتفاق مي افتد و بهتر است سازمان در اين زمينه شفاف سازي کند.

انتقاد از تبادل پلنگ ایرانی با ببر سیبری/ خروج پلنگ به صلاح کشور نیست

دوشنبه هفته جاری، مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران با انتقاد از تبادل پلنگ ایرانی با ببر سیبری گفت: ببر سیبری دست آموز در باغ وحش های سراسر دنیا وجود دارد و بدون تبادل پلنگ ایرانی هم می توان آن را خریداری کرد.
مدیر دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران در خصوص تبادلی که قرار است بزودی صورت پذیرد، گفت: نکته مهم در این تبادل  خروج ۴ قلاده پلنگ از کشور است، گونه کمیابی که در حال حاضر در وضعیت مناسبی بسر نمی برد.
به اعتقاد کیوان هوشمند، در حال حاضر خروج حتی یک قلاده پلنگ از طبیعت کشور لطمه جبران ناپذیری بر آینده این گربه سان ارزشمند خواهد زد.
او معتقد است: با توجه به در معرض انقراض بودن ببر سیبری در طبیعت، مسلما کشور روسیه برای تبادل ببر و پلنگ با ایران هیچ ببری را از طبیعت زنده گیری نخواهد کرد و لذا از ببرهای دست آموز و باغ وحشی استفاده می کند که در این صورت هزاران ببر سیبری در باغ وحش های کشورهای گوناگون سراسر دنیا وجود دارد که می توان این گونه را از آنها خریداری کرد.
هوشمند تأکید می کند: به این ترتیب سازمان محیط زیست می تواند هر تعداد ببر که می خواهد خریداری و وارد کند اما خروج پلنگ از کشور به صلاح محیط زیست و حیات وحش ایران نیست.

صدای ترقه پرندگان را از آشیانه فراری می دهد

سه شنبه این هفته، یک فعال محیط زیست هشدار داد: صدای ترقه و فشفشه پرندگان را از آشیانه فراری می دهد و موجب گمراه شدن پرندگان مهاجر در انتخاب مسیر مهاجرتشان می شود.
سپهر سلیمی با بیان اینکه صدای انفجارترقه هایی که در سالهای اخیر در مراسم چهارشنبه سوری باب شده  باعث وحشت پرندگان می شود افزود:  این وحشت باعث می شود پرندگان لانه های خود را ترک کنند. ترک کردن لانه برای پرندگانی که روی تخم نشسته اند سبب سرد شدن تخم و مرگ جنین آنها می شود. همچنین ممکن است در اثر وحشت، تخم یا جوجه ها به بیرون از لانه پرتاب شوند.
به گفته وی، همچنین فشفشه ها ممکن است در حرکت پرندگان مهاجر تاثیر بگذارد و باعث گمراهی آنها شود.
سلیمی اظهار داشت: صداهای زیاد و ناگهانی باعث پرواز و حرکت ناگهانی پرندگان می شود که در این صورت احتمال برخورد آنها با توری ها و موانع زیاد است که می تواند باعث جراحت و مرگ آنها شود.
این فعال محیط زیست تصریح کرد: ترقه ها و فشفشه ها علاوه بر ایجاد آلودگی صوتی به سبب وجود مواد سمی بسیار بکار رفته در تولید آنها برای محیط زیست و موجودات زنده خطرناک هستند.
وی افزود: ترقه ها و فشفشه ها عموماً از موادی  نظیر مس، کادمیوم، نیترات، نیتریت، منگنز، سدیم ، روی و گوگرد  تولید شده اند که می تواند باعث ایجاد عوارض جسمی و عصبی برای انسان ها و  موجودات زنده شود.

روباه شنی چشمان بیدار شبهای لوت

چهارشنبه هفته جاری ، مدیر کانون سبز فارس از مشاهده 42 گونه جانوری از جمله روباه شنی در بیابان لوت خبر داد.
بهمن ایزدی اظهار داشت: با استمرار  فعالیتهای تحقیقاتی در مناطق مختلف و صعب العبور  لوت ، در حال حاضر این بیابان کارنامه ارزنده ای در بیوسفر، در خصوص زندگی و حیات چهل و دو گونه جانوری از جمله حشرات خزندگان و پستانداران را به خود اختصاص داده است.

مدیر کانون سبز فارس تصریح کرد: فقدان آب شرب در داخل بیابان لوت ، محدودیت های خاصی برای گونه های جانوری وگیاهان تنک و پراکنده در لوت شمالی ، جنوبی و شرقی (ریگ یلان) بوجود آورده است و همین موضوع موجب شده تا حیوانات آب مورد نیاز را از طریق رطوبت موجود در گوشت طعمه های خود تامین کنند و برای در امان ماندن از شدت دمای محیط ، بیشتر در شب ها به فعالیت بپردازند.
وی افزود: از جمله پستانداران شکارگری که شبها در لوت آشکار می گردند گربه شنی و روباه شنی است. طی سالهای گذشته در مناطق مختلف لوت به ویژه مناطقی که قبلا فاقد حیات اعلام شده بود بارها حضور روباه شنی، آثار زندگی ، لانه و رد پای این جانور بر شنزارها و توده های ماسه ای نواحی گوناگون لوت ثبت شد که پایداری روباه شنی در شرایط سخت لوت ، همزیستی مقاوم آن گونه با بیوم های بسیار گرم و خشک آن بوم سازگان را هویدا می سازد .

کد خبر 2018324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha