پیدا و پنهان تحولات سوریه-8

دخالت خارجی علت ادامه درگیری ها در سوریه/ایران عامل توازن است

دخالت خارجی علت ادامه درگیری ها در سوریه/ایران عامل توازن است

یک کارشناس ایتالیایی با بیان این که جنگ داخلی در سوریه نتیجه دخالت های خارجی است از ایران به عنوان عامل توازن در تحولات سوریه یاد کرد.

دکتر "آلبرت بینیناچویلی" رئیس مرکز مطالعات آسیای میانه و قفقاز دانشگاه بولونیا ایتالیا در تشریح عوامل طولانی شدن درگیری های سوریه به خبرگزاری مهر گفت: یکی از دلایل طولانی شدن جنگ برادرکشی در سوریه دخالت کشورهای بیگانه در مسائل داخلی این کشور است. در حالی که نظام سوریه تحت فشار تحریم های مختلف از سوی کشورهای غربی است، اپوزیسیون و مخالفان این کشور در حال دریافت کمک های مالی و نظامی از سوی همین کشورها هستند.

وی افزود: در همین حال کشورهای منطقه ای مانند قطر و عربستان کمک های مالی هنگفت به این مخالفان می کنند و با حمایت های خود به درگیری در داخل سوریه دامن می زنند.

بینیناچویلی در ادامه یادآور شد: در چنین شرایطی طبیعی است که کشورهایی مانند ایران و روسیه که منافع امنیتی طبیعی در سوریه دارند، بی تفاوت نمانده و تدابیری را برای مقابله با این حمایت ها بیاندیشند. این اقدامات موجب به وجود آمدن نوعی توازن در رویارویی نیروهای مخالف در سوریه شده است. در این میان ایران نقش بسیار موثر و مثبتی در ایجاد توازن در سوریه ایفا کرده است.

کارشناس خاورمیانه در پایان تاکید کرد: این توازن زمینه شروع مذاکرات بین گروههای مخالف و دولت سوریه را هموار کرده و امیدها را برای رسیدن این مذاکرات به نتیجه ای مطلوب افزایش داده است. با این حال نباید فراموش کرد که سازش بین دو طرف باید توام با گذشت متقابل باشد، یعنی دو طرف آمادگی سازش را داشته باشند. اما این که تا چه حد حامیان مخالفان نظام سوریه برای این سازش آماده اند و از نفوذ خود برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات استفاده می کنند، جای سوال دارد.    

کد خبر 2018334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha