۲۴ اسفند ۱۳۹۱، ۱۲:۲۶

با حضور رئیس جمهور انجام شد؛

افتتاح مرکز مدیریت انتقال دانش‌های فنی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند

افتتاح مرکز مدیریت انتقال دانش‌های فنی پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند

اراک - خبرگزاری مهر: مرکز مدیریت انتقال دانش و بومی سازی دانش های فنی صنعت پالایش در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با حضور رییس جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این افتتاح به خبرنگار مهر گفت: با راه اندازی این مرکز دانش این پالایشگاه بومی شد.

قاسم عزیزی افزود: برای راه اندازی پالایشگاه از دانش های خارجی بهره مند شدیم که با این مرکز می توانیم این دانش ها را برای پالایشگاه های دیگر کشور استفاده کنیم.

وی ادامه داد: به طور مثال خرید لایسنس و کاتالیستها در این مرکز بومی شده است.

عزیزی اضافه کرد: طرح توسعه پالایشگاه شازند در شمار طرح‏ های ویژه ای است که به دلیل اهمیت، گستردگی و اثرگذاری در صنعت نفت «مهر ماندگار» نام گرفته‏ اند و به لحاظ فنی، ویژگی‏ ها و اختصاصات برتر این طرح، در موارد متعددی منحصر به فرد بوده و تأثیراتی مهم بر اقتصاد نفت کشور به جا خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: برای اولین بار در تاریخ صنعت نفت ایران، اجرای طرحی با چنین گستردگی و حساسیت، به یک کنسرسیوم ایرانی سپرده شده و سایر شرکت‏های خارجی، صرفاً به عنوان عضوی ساده در این طرح مشارکت کردند.

نماینده مردم شازند تصریح کرد: 67 درصد از کل کار توسط ایرانیان انجام گرفته است و در بخش عملیات مهندسی بیش از 60 درصد، در بخش خرید 40  درصد و در بخش ساخت، بیش از 90 درصدِ کار ، توسط ایرانیان به انجام رسیده است.

مجری طرح پالایشگاه نیز گفت: طراحی و اجرای موفق طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده‏ های پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند، خیز بلند "صنعت نفت ایران" به سوی جایگاه واقعی خویش است که با افزایش حجم تولید بنزین به ظرفیت تولید روزانه 16 میلیون لیتر با استاندارد یورو4 و5 علاوه برایجاد ظرفیت و قابلیت صدور بنزین کشور، این پالایشگاه را به قطب بنزین در منطقه و پایتخت تولید بنزین کشور تبدیل می‏ کند.

رشید سیدیان اظهارداشت: انجام موفقیت آمیز و اجرایِ حداکثریِ این پروژه  توسط متخصصان داخلی و تکمیل آن در اوج تحریم‏ های غرب، نشانه اهمیت موضوع و همت بلند مسؤولان در امر خودکفایی و خودباوری است.

وی ادامه داد: ورود به عملیات اجرایی این طرح با امضایِ قرارداد EPC در تاریخ 25 شهریور 1385 رقم خورده و پس از انجام 3 فازعملیاتی، آماده ورود به مدار تولید و بهره برداری شده است تا در زمره افتخارات دولت جمهوری اسلامی ایران در آبادانی کشور و خدمت به مردم شریف ایران اسلامی، در دفتر تاریخ  ثبت گردد.

سیدیان گفت: در این راستا عملیات اجرایی واحدهای تصفیه نفتا و اکتانایزر با ظرفیت سه میلیون و 300 هزار لیتر بنزین در روز با اکتان بالای 98 و  واحد ایزومریزاسیون با ظرفیت روزانه 1.2 میلیون لیتر بنزین با اکتان 87 در شهریورماه سال 1390 به پایان رسید و با راه اندازی واحد تصفیه نفت سفید به ظرفیت 5.5 میلیون لیتر در روز و آمادگیِ واحدهای جانبی، نظیر آب و برق، بخار، هیدروژن و آمین، مسیر خود را به سوی خط نهاییِ بهره‏ برداری ادامه داد.

گفتنی است پیش از این میزان بنزین تولیدی پالایشگاه امام خمینی شازند 5 میلیون لیتر در روز بوده که با همت متخصصان داخلی در اجرای این پروژه رقم فوق به 16 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

کیفیت بالای بنزین تولیدی در پالایشگاه امام خمینی شازند که برابر آخرین استانداردهای اروپا است اکنون در هیچ پالایشگاه کشور صورت نگرفته است.

با بهره برداری از بزگترین پروژه پالایشگاهی کشور روزانه 75 هزار بشکه مازوت به بنزین تبدیل می شود این در حالیست که مدعیان تولیدات پالایشگاهی دنیا تنها توان تبدیل روزانه 30 هزار بشکه مازوت به بنزین را دارند.

براساس این گزارش بزرگترین پروژه پالایشگاهی کشور با سرمایه گذاری بالغ بر 43 هزار میلیارد ریال اجرا شده که با بهره بردرای از بزرگترین پروژه پالایشگاهی کشور در شازند کشور از واردات بنزین بی نیاز می شود.

کد خبر 2018495

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha