۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۱:۳۲

مهر بررسی کرد ؛

دلایل ناکامی تیم‌هایی که کاندیدای سقوط به لیگ آزادگان شده‌اند

دلایل ناکامی تیم‌هایی که کاندیدای سقوط به لیگ آزادگان شده‌اند

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: در پایان رقابت های هر فصل لیگ برتر شاهد سقوط تیم هایی به لیگ آزادگان هستیم اما در لیگ دوازدهم با توجه به مصوبه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال 4 تیم به طور مستقیم سقوط می کنند که کاندیدا شدن برخی تیم ها مانند ذوب آهن و صنعت نفت تعجب خیلی ها را برانگیخت.

به گزارش خبرنگار مهر، صنعت نفت آبادان، گهر دورود، پیکان تهران و ذوب آهن اصفهان از جمله تیم هایی هستند که در رقابت های لیگ دوازدهم جزو 4 تیم انتهایی جدول لیگ قرار گرفتند و خطر سقوط را کاملا احساس می کنند البته در بین این چهار تیم دو تیم گهر و صنعت نفت شرایط به مراتب بدتری دارند و در آستانه سقوط به رقابت های لیگ آزادگان قرار گرفته اند.

با توجه به مصوبه هیات رئیسه فدراسیون فوتبال مبنی بر سقوط مستقیم 4 تیم در لیگ دوازدهم به لیگ آزادگان ، قرار گرفتن تیم ذوب آهن که در گذشته ای نه چندان دور نایب قهرمان آسیا، نایب قهرمان لیگ برتر و قهرمان جام حذفی شده بود و همچنین تیم ریشه دار و پرهواداری مانند صنعت نفت آبادان دلایل زیادی دارد که در این گزارش به دلایل و چگونی ناکامی این 4 تیم در دوازدهمین دوره رقابت های لیگ برتر پرداخته شده است.

گهر دورود
باشگاه گهر تحت امتیاز باشگاه داماش دورود در تیرماه ۱۳۸۵ تأسیس شد. این باشگاه در سال 1390 به گهر زاگرس دورود لرستان تغییر نام داد. تیم گهر دورود پیش از این داماش دورود نام داشت که با صعود این تیم به رقابت های لیگ برتر و الزامات AFC تغییر نام داد و صاحب هیات مدیره، مدیرعامل و ساختار اداری جداگانه شد. از آن پس تمرینات این تیم در شهر دورود پیگیری می‌شود، پیش از این تمرینات تیم در تهران برگزار می‌شد.

با توجه به مشکلات مالی و واگذاری باشگاه داماش توسط قوه قضاییه اداره و مدیریت این تیم طبق توافقنامه‌ای رایگان و به مدت نامعلوم بین مسئولان باشگاه داماش گیلان و مسئولان استان لرستان به ایشان واگذار شد. اما امتیاز این باشگاه در مهر ۱۳۹۱ با حضور نمایندگان قوه قضاییه ایران به حسن هدایتی منتقل و نام آن نیز به استیل‌آذین گهر دورود تغییر نام یافت.

به جرات می توان گفت زمانی که رقابت های فصل گذشته لیگ آزادگان شروع شد حتی خوشبین ترین کارشناسان و اهالی فوتبال فکر نمی کردند تیم گهر یکی از سه تیمی باشد که جواز حضور در رقابت های لیگ برتر را بدست آورد چون گهری ها هیچ یک از امکانات سخت افزاری و مالی بسیاری از تیم های مدعی صعود لیگ آزادگان را در آن مقطع زمانی نداشتند به طوریکه شاگردان داوود مهابادی در برخی از بازی های خود مجبور بودند با اتوبوس شرکت واحد به شهرهای مقصد سفر کنند!

گهر شهرداری دورود در آن زمان متشکل از بازیکنان جوان کم نام و نشان و حتی بی نام و نشان بود که با ارائه فوتبالی سالم در رقابت های لیگ آزادگان نشان دادند که انگیزه زیادی برای لیگ برتری شدن دارند. آنها بالاخره توانستند با هدایت داود مهابادی در بازی پلی آف لیگ آزادگان حضور پیدا کنند. در آن مقطع زمانی گهری ها فقط دو سرمایه و پشتوانه بزرگ داشتند: 1- اتحاد و همدلی بین بازیکنان و اعضای کادر فنی که اجازه ندادند مشکلات آنها را به حاشیه ببرد. 2- برخورداری از پشتیبانی خیل عظیمی از تماشاگران لرستانی و بویژه دورودی که هیچگاه دست از حمایت آنها نکشیدند.

بالاخره گهری ها در مجموع دو بازی رفت و برگشت مرحله پلی آف در شهرهای بوشهر و بروجرد در مجموع به تساوی یک بر یک دست یافتند و به لطف گل زده در خانه حریف به عنوان آخرین تیم لیگ آزادگان راهی دوازدهمین دوره مسابقات لیگ برتر شدند تا اولین نماینده استان لرستان در این رقابت ها باشند.

پس از صعود غیر منتظره گهر به لیگ دوازدهم اکثر کارشناسان معتقد بودند، با توجه به اینکه گهر مشکلات مالی و زیر ساختی زیادی داشته و به دلیل مشکلات ورزشگاه تختی حداقل تا نیم فصل نمی تواند از شرایط میزبانی خود استفاده کند، برای بقا در لیگ برتر مشکلات زیادی خواهد داشت که این پیش بینی کارشناسان تحقق پیدا کرد.

پس از صعود گهر به رقابت های لیگ برتر مسئولان شهرداری دورود برغم قول هایی که دادند به دلیل مشکلات مالی و کمبود زمان نتوانستند به وعده هایی که دادند عمل کنند و تیم خوبی را ببندند. اگر چه گهر پس از صعود به لیگ برتر دچار تغییرات بنیادی زیادی در خصوص کادر فنی و بازیکنان شد اما این تغییرات نتوانست مفید فایده واقع شود ضمن اینکه آنها به دلیل تکمیل نشدن ورزشگاه خانگی خود در نیم فصل اول لیگ همواره در ورزشگاه انقلاب کرج میزبان بودند و تا قبل از بازی با استقلال در جام حذفی هیچگاه نتوانستند از شرایط میزبانی بهره ببرند.

پس از ناتوانی مسئولان استانی در اداره تیم و واگذاری مسئولیت آن به هدایتی، همچنین حضور مایلی کهن به عنوان سرمربی تیم و برگزاری بازی های خانگی در ورزشگاه تختی دورود مشکلات این تیم تا حدودی حل و نتایجی که  تیم گهر گرفت بهتر شد اما دیگر تا حدود زیادی کار از کار گذشته بود و فاصله امتیازی این تیم با تیم سیزدهم جدول زیاد شده بود ضمن اینکه پذیرش چند شکست سنگین مقابل تیم هایی مانند سپاهان و تراکتورسازی روند رو به رشد این تیم را مختل کرد و موجب شد که این تیم همچنان به انتهای جدول لیگ بچسبد و کار ساختی را برای بقا داشته باشد.

داود مهابادی که توانست جواز حضور تیم گهر در رقابت های لیگ برتر را بدست آورد 8عامل اصلی را باعث ناکامی تیم گهر در لیگ دوازدهم می داند این عوامل عبارتند از: 1- نداشتن ثبات مدیریت 2- خلف وعده مسئولان 3- خلف وعده عابدینی در قبال تعهدات مالی که نسبت به بازیکنان و کادر فنی تیم داشت. 3- کم تجربگی مسئولان دورود برای بستن و آماده کردن تیم به منظور حضور در لیگ برتر 4- وجود مشکلات مالی در جریان لیگ دوازدهم 5- برهم زدن شاکله و استخوانبندی تیم برای حضور در لیگ دوازدهم به طوریکه سرمربی جدید تیم فقط 3 بازیکن را از تیمی که به لیگ برتر صعود کرده بود نگه داشت. 6- نبود زمان کافی برای ایجاد هماهنگی بین بازیکنان جدیدی که به تیم اضافه شدند. 7- وجود نداشتن مدیریت هزینه در باشگاه 8- فاصله انداختن بین تیم و مردم دورود به دلیل نماندن تیم در دورود و عدم برگزاری تمرینات در این شهر. 8- برخوردار نبودن از شرایط میزبانی در نیم فصل اول و تا پیش از بازی در جام حذفی مقابل تیم استقلال.

مهدی تارتار که بنا به تشخیص مسئولان وقت باشگاه پس از کناره گیری مهابادی هدایت تیم گهر را برعهده گرفت، دلایل ناکامی و نتیجه نگرفتن تیم گهر در لیگ دوازدهم را این موارد می داند: 1- مسئولان استان لرستان و شهر دورود حتی فکر نمی کردند که امکان دارد تیمشان به لیگ برتر صعود کند بنابراین به هیچ وجه آمادگی این موضوع را نداشتند. 2- آنها به غیر از اینکه آمادگی نداشتند تجربه لازم را نیز در این خصوص نداشتند 3- نبود ثبات مدیریت باعث شده بود که تیم در بلاتکلیفی به سر ببرد. 4- به دلیل نبود بودجه کافی یارگیری خوبی پیش از آغاز فصل صورت نگرفت و بازیکنان خوبی که در این تیم بودند نیز به همین دلیل رفتند. 5- به دلیل آماده نبودن ورزشگاه خانگی ، در نیم فصل اول نتوانستند از شرایط میزبانی خود استفاده کنند.

محمدرضا خروطی مدیر عامل فعلی باشگاه گهر در این خصوص به خبرنگار مهر می گوید: در بررسی هایی که ما انجام دادیم پی بردیم که مسئولان وقت باشگاه گهر نتوانستند شاکله اصلی تیم را که به لیگ برتر صعود کرده بود حفظ کنند. متاسفانه پس از آن تیم را برای حضور در لیگ برتر خوب نبستند و فرصت کافی برای هماهنگی بین بازیکنان جدید وجود نداشت.

وی در همین خصوص افزود: زمانی که هدایتی به این مسئله ورود پیدا کرد ما این مسائل را می دانستیم و به وی نیز گوشزد کردیم که گهر برای ماندن در لیگ کار بسیار سختی را دارد اما وی گفت: "به عشق شور و نشاط مردم لرستان و دورود می خواهم مسئولیت آن را قبول کنم". در واقع ریسک اول را در این قضیه هدایتی انجام داد و مایلی کهن نیز از آبروی خود مایه گذاشت." خود من هم ابتدا نمی خواستم وارد این موضوع شوم اما هدایتی از من خواست که کمک کنم.

مدیر عامل باشگاه گهر اعتقاد دارد: این تیم مشکلات زیادی دارد از جمله اینکه ما اگر میزبان هم باشیم باید چند صد کیلومتر را طی کنیم تا به دورود برسیم و این موضوع از نظر بدنی تاثیر منفی بر روی بازیکنان می گذارد. مشکل دیگری که من را آزار می دهد این است که در دورود دیگر همه مسئولان خود را کنار کشیده اند به عنوان مثال ما کمیته اقتصادی تشکیل داده و قرار شد آقایان  با آوردن اسپانسر به ما کمک کنند نه اینکه همه چیز را به گردن هدایتی بیاندازند.

وی افزود: مورد دیگری که برای گهر مشکل ایجاد کرد نداشتن شرایط میزبانی در نیم فصل اول و حضور نداشتن تیم در دورود بود که هزینه های زیادی از جمله هزینه اسکان و رفت و آمد را به ما تحمیل کرده است. در واقع هزینه هایی که در باشگاه گهر صورت گرفته بدون نظارت بوده و مدیریت نشده است.

خروطی تاکید کرد: تماشاگران دورودی نشان دادند که سرآمد و پرچمدار اخلاق مداری در فوتبال ایران هستند که حتی وقتی تیم های حریف در ورزشگاه تختی دورود بازی دارند تماشاگران ما آنها را نیز مورد تشویق قرار می دهند که این موضوع بزرگترین هدیه باشگاه گهر به لیگ برتر است.

پیکان تهران
پس از صعود تیم پیکان تحت هدایت فرهاد کاظمی به رقابت های لیگ برتر، با توجه به اینکه در آن مقطع زمانی وی اجازه مربیگری در رقابت های لیگ برتر را نداشت، مسئولان باشگاه پیکان تصمیم گرفتند هدایت تیم خود را در لیگ دوازدهم به عبدالله ویسی بسپارند که با تیم جوان صبای قم در لیگ یازدهم نتایج خوبی را گرفته بود.

سیاست سرمربی جوان تیم پیکان در یارگیری برای لیگ دوازدهم مانند آنچه بود که در صبای لیگ یازدهم به مرحله اجرا گذاشته بود یعنی استفاده از بازیکنان جوان کم نام و نشان و بازیکنانی بود که سابقه بازی در لیگ آزادگان را داشتند. این سیاست عبدالله ویسی مورد حمایت مدیران وقت و هیات مدیره باشگاه پیکان نیز قرار گرفته بود.

سیاست جوانگرایی عبدالله ویسی این بار در لیگ دوازدهم جواب نداد و مشکلات وی بویژه در ساختار دفاعی تیم در همان هفته های ابتدایی آغاز لیگ دوازدهم لیگ به چشم آمد. تیم  ویسی در اولین گام در ورزشگاه یادگار امام قم با 4 گل مغلوب تیم سابق خود شد. این تیم که تا هفته بیست و ششم رقابت های لیگ برتر در بازی های خانگی خود در ورزشگاه تختی تهران به مصاف حریفانش می رفت در دومین هفته لیگ با تساوی یک بر یک مقابل تیم قدرتمند تراکتورسازی متوقف شد.

پس از آن نتایج تیم پیکان در ادامه رقابت های لیگ برتر فراز و نشیب زیادی داشت به طوریکه شکست 5 بر 3 مقابل تیم داماش در هفته سوم و برد یک بر صفر این تیم مقابل سپاهان در هفته ششم گواهی بر این ادعا است. خوردن 5 گل در زمین خودی از تیم متحول شده فولاد خوزستان در هفته دهم، شکست تحقیر آمیز 6 بر صفر مقابل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی در هفته چهاردهم، باعث شد تا مشکلات خط دفاعی پیکان کاملا مشهود شود. این تیم نیم فصل اول را با 20  امتیاز وقرار گرفتن در رتبه چهاردهم جدول لیگ در حالی به پایان برساند که 32 بار دروازه اش مقابل حریفان باز شده بود.

پیکان نیم فصل دوم را نیز متزلزل شروع کرد و این بار بازهم عبدالله ویسی با 4 گل مغلوب شاگردان پیشین خود در صبا شد.  با اینکه تیم پیکان در نیم فصل دوم نتایج خوبی نمی گرفت و حتی خود ویسی اعلام کرد که به بن بست تاکتیکی رسیده است اما هیات مدیره باشگاه پیکان طی نشستی در سوم مهرماه سال 91 تصمیم به تغییر مدیر عامل باشگاه گرفتند و علی‌اصغر ملکیان جانشین محمود شیعی شد.

این تغییر باعث شد تا شوک بزرگی به کادر فنی تیم پیکان وارد شود به طوریکه عبدالله ویسی در این خصوص به خبرنگار مهر، گفت: " رفتن شيعي به من شوک وارد کرد، نمي‌دانم جريان چه بود شايد نياز داشتند از اين مدير خوب در جايي ديگر استفاده کنند اما اينکه او ايرادي داشت و همين مسئله باعث شد عوضش کنند اين گونه نبود. ضمن اينکه تيم‌هاي جوانان، نوجوانان و اميد پيکان در اين فصل نتايج خوبي گرفتند."

پس از روی کار آمدن مدیرعامل جدید باشگاه وی سیاسیت های خود در حمایت از کادر فنی تیم را ادامه داد اما این حمایت ها نیز فایده چندانی نداشت و ناکامی های شاگردان ویسی و حتی شکست مقابل تیم گهر دورود در هفته بیست و یکم، باعث شد که مدیران باشگاه پیکان خطر سقوط را بیش از پیش احساس کنند و در هفته بیست و سوم رقابت های لیگ برتر و پیش از بازی پیکان با استقلال در هفته بیست و چهارم ویسی را از کار برکنار کرده و فیروز کریمی را جایگزین کنند.

علی اصغر ملکیان مدیر عامل باشگاه پیکان در این خصوص به خبرنگار مهر، می گوید: ما بیشترین فرصت زمانی را به ویسی دادیم و از او بیشترین حمایت را نیز کردیم و این حمایت در حالی صورت می گرفت که خیلی از دوستان به من می گفتند که دیگر تیم با ویسی نمی تواند نتیجه بگیرد.

وی درهمین خصوص افزود: من از نظر سلامت کاری و فنی به این مربی جوان اعتقاد دارم اما نتایج تیم باعث شده بود که ویسی در شرایط نامناسب روحی و روانی قرار گرفته و تحت فشار زیادی باشد بنابراین ادامه همکاری با وی نه به مصلحت باشگاه پیکان و نه به مصلحت خود وی بود. 

مدیرعامل باشگاه پیکان تصریح کرد: من ازهفته نهم لیگ که به عنوان مدیرعامل باشگاه پیکان کار خود را آغاز کردم تا به امروز با احتساب بازی جام حذفی، ویسی 14 بازی سرمربی تیم بود که فقط موفق به کسب 7 امتیاز شد.

محاسبات مسئولان باشگاه پیکان که گمان می کردند با حضور فیروز کریمی نتایج این تیم متحول شده و پیکان از منطقه خطر انتهای جدول دور خواهد شد درست از آب در نیامد چون کریمی از هفته بیست و چهارم رقابت های لیگ برتر که هدایت تیم پیکان را بر عهده گرفته تا پایان هفته بیست و نهم فقط موفق به کسب 4 امتیاز مقابل تیمهای آلومینیوم و مس شده است هرچند که با تصمیم سازمان لیگ، بازی های خانگی این تیم از هفته بیست و ششم در ورزشگاه پیکان شهر برگزار می شود که این موضوع یک پوئن مثبت برای فیروز کریمی به شمار می آید. ادامه ناکامی های پیکان در رقابت های لیگ برتر حتی با تغییر کادر فنی و حضور فیروز کریمی باعث شده که مسئولان این باشگاه پس از صعود به رقابت های لیگ دوازدهم بیش از پیش خطر سقوط در لیگ سیزدهم را احساس کنند.

ذوب آهن
به جرات می توان گفت باشگاه ذوب آهن اصفهان در بین باشگاه های دولتی بیشترین ضربه را از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر هزینه نکردن کارخانجات، شرکت ها، موسسات دولتی در ورزش قهرمانی و تیم داری حرفه ای خورد. به طوریکه تاثیرات این مصوبه در باشگاه ذوب آهن در رقابت های لیگ یازدهم نمود پیدا کرد و در لیگ دوازدهم کاملا به چشم آمد.

نایب قهرمان رقابت های لیگ قهرمانان آسیا در لیگ دوازدهم فصل پر فراز و نشیبی را پشت سر می گذارد به طوریکه نایب قهرمان لیگ برتر و قهرمان جام حذفی در این فصل به طور جدی خطر سقوط را احساس می کند. مشکلات مالی باشگاه ذوب آهن باعث شد که بسیاری از بازیکنان اصلی و کادر فنی این تیم از جمله منصور ابراهیم زاده که روزهای خوب و پر افتخاری را با این باشگاه سپری کرده بود دیگر در ذوب آهن نمانند و در نهایت شاکله اصلی تیم بهم بخورد. بازیکنانی که از ذوب آهن جدا شدند عبارت بودند از: فرشید طالبی، علی احمدی، محمدباقر صادقی، شهاب گردان، حسین ماهینی، محمد قاضی، آلوز دسوزا، ایگور کاسترو و داوود حقی.

بدهی ها و مشکلات مالی ذوب آهن باعث شد تا دست مدیران این باشگاه برای جذب بازیکنان مد نظر خود بسته باشد. این مشکلات باعث شد تا سیاست مسئولان باشگاه در نقل و انتقالات پیش از آغاز لیگ دوازدهم استفاده از کادر فنی بومی و دعوت از بازیکنان بومی و قدیمی ذوب آهن باشد که در باشگاه های دیگر توپ می زدند. بر این اساس هدایت کادر فنی تیم بر عهده رسول کربکندی سپرده شد و بازیکنانی مانندمهدی رجب‌زاده، مسعود همامی، سپهر حیدری، قاسم حدادی‌فر، ابراهیم محمدی، محسن مسلمان، سعید عبدالله پور، آرش بارانی، احمد محمدپور و فرشاد بهادرانی به این تیم پیوستند.

ذوب آهن در اولین بازی خود در رقابت های لیگ برتر شکست سنگین 3 بر صفر را در حافظیه شیراز متحمل شد و در دومین هفته لیگ در ورزشگاه فولاد شهر 2 بر یک مغلوب تیم صبا شد. ذوب آهن در هفته سوم شکست دیگری را این بار مقابل تیم استقلال متحمل شد. ذوب آهنی ها در چهارمین هفته لیگ شکست 4 بر صفر را مقابل تیم سپاهان پذیرفتند که در تاریخ این باشگاه سابقه نداشت. نوار ناکامی های تیم ذوب آهن حتی در مقابل تیم گهر نیز پاره نشد و آنها نتیجه را یک بر صفر به تیم گهر زاگرس واگذار کردند. نتایج ضعیف کادر فنی باعث شد تا پس از پایان هفته یازدهم لیگ برخی از اعضای هیات مدیره باشگاه به دنبال تغییر کادر فنی باشند چون آنها اعتقاد داشتند کسب 10 امتیاز از بازی نتایج خوبی برای ذوب آهن نیست و این موضوع باعث می شود که این تیم در معرض سقوط قرار گیرد.

برغم اصرار برخی از اعضای هیات مدیره باشگاه ذوب آهن، خسرو ابراهیمی مدیرعامل این تیم مخالف برکناری کربکندی بود اما در نهایت هیات مدیره در تاریخ هفدهم مهرماه تصمیم گرفتند تا رسول کربکندی برکنار و هدایت این تیم به فرهاد کاظمی سپرده شود. شوک تغییر کادر فنی تاثیر سریعی نداشت و ذوب اهن فرهاد کاظمی در هفته دوازدهم لیگ در فولاد شهر بازی را یک بر صفر به تیم آلومینیوم واگذار کرد و در ادامه لیگ و تا پایان هفته بیست و نهم این تیم توانست 13 امتیاز را کسب کند تا همچنان در منطقه خطر سقوط قرار گیرد.

اگر چه مدیرعامل مجموعه ذوب آهن از واگذاری 56 درصد سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان به ارزش برآوردی 2 هزار و 195 میلیارد تومان خبر داد اما این موضوع هم باعث نشد تا از مشکلات مالی باشگاه ذوب آهن کاسته شود تا مشکلات مالی باشگاه یکی از دغدغه های اصلی فکری فرهاد کاظمی نیز باشد.

برغم ناکامی های تیم ذوب آهن در رقابت های این فصل لیگ برتر، قهرمان پیشین جام حذفی در رقابت های این فصل جام حذفی عملکرد نسبتا موفقی داشت و توانست به مرحله یک چهارم نهایی این رقابت ها صعود کند اما در این مرحله با شکست یک بر صفر مقابل تیم پرسپولیس از گردونه رقابت ها حذف شدند. آنها موفق شده بودند که در مراحل یک هشتم و یک شانزدهم نهایی به ترتیب تیم های دسته اولی شهرداری یاسوج و حفاری اهواز را از پیش رو بردارند.

صنعت نفت آبادان
مسئولان تیم صنعت نفت آبادان هدایت این تیم در لیگ دوازدهم را به سرمربی پرتغالی فصل قبل خود، خوزه آلبرتو کاستا سپردند و وی به واسطه شناخت نسبی که از تیم صنعت نفت آبادان و لیگ ایران داشت دست به تغییرات زیادی در نفرات فصل قبل تیم زد به طوریکه بازیکنانی مانند فونیکه سی، امید شریفی نسب، لئون پاچاچیان،عباس محمدی، هدایت شهریاری، حسین سلامی، نبی ساکی، میثم امیری، هادی رمضانی، مهرداد میر و عماد زعتره از این تیم جدا شدند و بازیکنانی مانند دیه‌گو ملو، مارکو شیمیچ، مهدی دغاغله، ابوذر رحیمی و محمد مهدی الهایی به این تیم پیوستند.

صنعت نفت آبادان در نخستین گام خود در ورزشگاه تختی انزلی یک بر صفر مغلوب پرسپولیس شد و در هفته دوم آنها نتیجه ای بهتر از تساوی دو بر دو بدست نیاوردند. در هفته سوم آنها نتیجه را به فجر سپاسی واگذار کردند و در هفته چهارم این تیم مقابل نفت تهران شکست سنگین 6 بر دو را متحمل شد.

صنعت نفت در هفته پنجم لیگ حتی به تیم ضعیف پیکان نیز باخت تا کلکسیون نتایج ضعیف این تیم در هفته های ابتدایی لیگ تکمیل شود. این نتایج ضعیف به جای انکه باعث تغییر کادر فنی شود موجب شد تا در تاریخ 29شهریور مسلم رحیمی، مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان در حکمی علی حکمت مدیر عامل باشگاه صنعت نفت را از کار برکنار و خلیل صالحی را به عنوان جایگزین وی منصوب کند.

با گذشت 10 هفته از لیگ نفتی ها فقط موفق به کسب 7 امتیاز شدند و این موضوع باعث شد که این تیم به اتفاق گهر در انتهای جدول لیگ در همسایگی یکدیگر قرار بگیرند. پس از باخت 2 بر یک تیم صنعت نفت در ورزشگاه تختی آبادان در هفته دهم رقابت های لیگ برتر هیات مدیره باشگاه صنعت نفت تشکیل جلسه داد و همگی آنها به اتفاق آرا تصمیم به برکناری خوزه آلبرتو کاستا گرفتند.

پس از برکناری کاستا و تجربه تلخی که این تیم با مربیان پرتغالی داشت، برای هدایت تیم صنعت نفت گزینه هایی ایرانی مانند مجید جلالی، علی فیروزی، ابراهیم قاسمپور و ... مطرح شد اما مسئولان این باشگاه به یکباره از خبر توافق با هموطن کاستا خبردادند و آلفردو کاسیمیرو را جایگزین وی کردند.

آلفردو کاسیمیرو با توجه به اینکه سابقه هدایت تیم صنعت نفت آبادان را داشت شرایط و حواشی فوتبال این تیم و فوتبال ایران را می شناخت اما حضور دومین مربی پرتغالی در راس کادر فنی تیم صنعت نفت آبادان تاثیری در نتایج این تیم نداشت. به طوریکه نفتی ها در اولین بازی خود با هدایت کاسیمیرو نتیجه را سه بر یک به رقیب دیرینه خود فولاد خوزستان واگذار کردند. پس از آن مقابل تیم داماش به تساوی بدون گل رسیدند و در هفته سیزدهم مقابل تیم سایپا باختند، این ناکامی ها باعث شد که این بار هم به جای سرمربی در تاریخ هفدهم بهمن ماه مدیرعامل باشگاه برکنار شود به طوریکه پی این  تغییرات خلیل صالحی از کار برکنار و ناصر گودرزی جایگزین وی شد.

کاسیمیرو فقط تا پایان هفته بیست و دوم سرمربی تیم صنعت نفت باقی بماند. وی طی 12 هفته ای که هدایت تیم صنعت نفت را برعهده داشت نتوانست با این تیم حتی یک برد را کسب کند و فقط 6 امتیاز بدست آورد این نتایج ضعیف باعث شد اعضای هیات مدیره و مدیرعامل باشگاه صنعت نفت که کاملا خطر سقوط را احساس می کردند اقدام به برکناری وی کنند و علیرضا فیروزی را که دستیاروی بوده و از مربیان باتجربه فوتبال خوزستان است را جایگزین وی کنند.

اگر چه صنعت نفت در اولین بازی خود تحت هدایت فیروزی نتیجه را در هفته بیست و سوم سه بر دو به تیم صبا واگذار کرد. اما در ادامه راه سومین مربی صنعت نفت نتایج بهتری نسبت به دو مربی قبلی پرتغالی گرفت به طوریکه وی در هفت هفته ای که سرمربی تیم صنعت نفت است موفق شد در هفت بازی 5 امتیاز را کسب کرده و در هفته بیست و هشتم لیگ رکورد 19 هفته بازنده نشدن تیم فولاد را در ورزشگاه تختی آبادان بشکند.

 

به عقیده بسیاری از کارشناسان انتخاب اشتباه دو مربی پرتغالی برای هدایت تیم صنعت نفت، یارگیری ضعیف پیش از آغاز فصل و تقویت نشدن نقاطی که تیم صنعت نفت در فصل گذشته در آنها ضعف داشت، انتصاب سه مربی و مدیرعامل طی یک فصل و نبود ثبات در این خصوص باعث شده که تیم صنعت نفت یکی از کاندیداهای سقوط به رقابت های لیگ ازادگان باشد. شاید اگر مسئولان باشگاه صنعت نفت خیلی زودتر به مربی بومی همچون علیرضا فیروزی اعتماد می کردند شرایط به گونه دیگری رقم می خورد و امروز صنعت نفت جزو تیم های انتهای جدول لیگ نبود.

کد خبر 2018506

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha