۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۹:۴۲

گزارش مهر از والیبال باشگاهی ایران؛

از قهرمانی دخانیات در جام پاسارگاد تا دومین قهرمانی کاله

از قهرمانی دخانیات در جام پاسارگاد تا دومین قهرمانی کاله

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: از سال 1354 که مسابقات باشگاهی والیبال تحت عنوان "جام پاسارگاد" آغاز شد تا به امروز که این رقابت‌ها در سطح لیگ برتر دنبال می‌شود، 25 دوره مسابقه برگزار شده و روز جمعه فدراسیون والیبال و تیم‌های باشگاهی این رشته بیست و ششمین دوره این رقابت‌ها را به پایان رساندند که با دومین قهرمانی متوالی کاله همراه بود.

به گزارش خبرنگار مهر، آغاز مسابقات باشگاهی والیبال ایران به سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. زمانی که فرهاد مسعودی رئیس فدراسیون والیبال ایران بود این رقابت‌ها تحت عنوان "جام پاسارگاد" طی سه دوره در سال‌های 1354 تا 1356 برگزار شد. دخانیات قهرمان اولین دوره این رقابت‌ها شد و بعد از آن تیم تاج طی دو دوره متوالی به عنوان نخست دست یافت.

پس از دومین قهرمانی تاج، برگزاری رقابت‌های باشگاهی والیبال به دلیل مصادف شدن با سال‌‍های جنگ متوقف شد. اما پس از پایان این سال‌ها که با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی همراه بود برگزاری رقابت‌های والیبال به صورت مسابقات استانی از سر گرفته شد و اینگونه رقابت‌های سنتی والیبال دوباره کار خودش را آغاز کرد چون از اوایل دهه 60 تیم‌های منتخب استانی در رقابت با هم مسابقات به اصطلاح قهرمانی کشور را با عنوان‌های مختلف مانند "جام فجر" و "جام ولایت" برگزار می‌کردند. حتی در این سال‌ها یک دوره رقابت‌های حذفی هم برگزار شد که طی آن تیم استقلال به عنوان قهرمانی دست یافت و به عنوان نماینده ایران به مسابقات باشگاه‌های آسیا اعزام شد.

در هر صورت برگزاری مسابقات والیبال به این شیوه و میان تیم‌های منتخب استانی ادامه داشت تا اینکه سال 1368 زمانیکه محمدرضا یزدانی خرم ریاست فدراسیون والیبال را بر عهده داشت  طرح برگزاری مسابقات به صورت لیگ ارائه شد و یکی دو سال پس از آن هم رقابت‌های والیبال در این قالب برگزار شد. البته از سال 1377 بود که این مسابقات تحت عنوان "لیگ برتر" پیگیری شد. در واقع فدراسیون والیبال اولین فدراسیونی بود که مسابقات باشگاهی خودش را تحت عنوان "لیگ برتر" برگزار کرد و بعد اون برگزاری رقابت‌ها به این شیوه در دیگر فدراسیون هم فراگیر شد.

از سال 1354 که مسابقات باشگاهی والیبال تحت عنوان "جام پاسارگاد" آغاز شد تا به امروز که این رقابت‌ها در سطح لیگ برتر دنبال می‌شود، 25 دوره مسابقه برگزار شده و امروز فدراسیون والیبال و تیم‌های باشگاهی این رشته بیست و ششمین دوره این رقابت‌ها را به پایان رسانده‌اند که به صورت لیگ برتر برگزار شد.

در ادوار برگزاری این رقابت‌ها آبگینه قزوین تنها تیم شهرستانی بود که موفق شد با هدایت مهدی صابرپور به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. در سایر سال‌های برگزاری این رقابت‌ها این تیم‌های تهرانی بودند که صاحب جام قهرمانی می‌شدند و در این میان سهم پیکان از قهرمانی بیشتر از دیگر تیم‌ها بود تا اینکه دو سال پیش کاله پس از سال‌ها به قهرمانی پیکان و دیگر تیم‌های تهرانی در لیگ والیبال پایان داد و برای خود برای نخستین‌بار قهرمان این رقابت‌ها شد. قهرمانی که امسال هم تکرار شد.

پیکان سال 1375 برای نخستین‌بار قهرمان مسابقات باشگاهی والیبال شد و بعد از آن سه بار دیگر این عنوان را به صورت متوالی تکرار کرد. پیکانی‌ها سال 1381 نیز دیدارهای خود در مسابقات باشگاهی را با قهرمانی به پایان رساندند هرچند که دو سال پیش از آن و دو سال پس از آن، این تیم صنام بود که قهرمان مسابقات شد.

البته صنام تنها تیمی است که طی دو دهه گذشته و در حضور پیکان موفق به قهرمانی شد. چون پس از آخرین قهرمانی صنام و از سال 1384 پیکان قهرمان والیبال ایران بوده تا دو سال پیش که برای ششمین بار متوالی قهرمان مسابقات باشگاهی والیبال ایران شد تا اینکه کاله سال گذشته به استیلای پیکان در این رقابت ها پایان داد.

کاله روز گذشته در صد و چهل و دومین و به نوعی آخرین دیدار بیست و ششمین دوره رقابت‌های والیبال لیگ برتر نیز متین را شکست داد و قهرمانی خود در این رقابت‌ها را تکرار کرد. کاله بعد از آبگینه قزومین، کاله اولین تیم شهرستانی بود که موفق به کسب عنوان قهرمانی شد ضمن اینکه این تیم، نخستین تیم شهرستانی هم می‌باشد که دو سال متوالی موفق به کسب قهرمانی شد.

در هر صورت با دومین قهرمانی کاله، مسابقات والیبال لیگ برتر در فصل بیست و ششم هم به کار خود پایان داد. رده‌بندی نهایی دوازده تیم شرکت کننده در این رقابت‌ها به شرح زیر است:

1- کاله آمل
2- متین ورامین
3- پیکان تهران
4- سایپا البرز
5- شهرداری ارومیه
6- پیشگامان کویر یزد
7- میزان خراسان
8- باریج اسانس کاشان
9- آلومینیوم المهدی بندرعباس
10- شهرداری تبریز
11- نوین کشاورز
12- جواهری گنبد

کد خبر 2019362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha