۲۶ اسفند ۱۳۹۱، ۱۰:۰۹

سرزمین طلای سرخ چشم انتظار مسافران نوروزی

سرزمین طلای سرخ چشم انتظار مسافران نوروزی

بیرجند- خبرگزاری مهر: میراث به جا مانده در قاین سرزمین طلای سرخ ایام نوروز برای میزبانی از مسافران نوروزی آماده است.

به گزارش خبرنگار مهر، ميراث فرهنگي آثار مادي و معنوي به جا مانده از گذشته است كه بر هويت يك جامعه انساني دلالت دارد و به دليل مؤثر بودن در شناخت زندگي گذشتگان قابل توجه است.میراث فرهنگی براي مطالعه جوامع، اقوام و ملل گوناگون و نيز بازشناسي آثار مادي تمدن‌ ها و سير تشكيل و تكامل آنها با ارزش به شمار مي ‌آيد. شهرستان قاین نیز با وجود مکان های جذاب و دیدنی ميراث فرهنگي در ایام نوروز آماده میزبانی از گردشگران نوروزی است.

آرامگاه بوذرجمهر قايني مقبره ای زیبا و دیدنی

مقبره بوذرجمهر یکی از عرفای نامدار، سیاستمداران و شاعران قرن چهارم و پنجم هجری قمری در پنج کیلومتری جنوب قاین بر دامنه کوه ابوذر قرار دارد. این بنا از بناهای ساخته شده در قرن شش و هفت هجری قمری است.

این بنا به شکل چلیپایی و با معماری زیبایی ساخته شده و بقعه آن چهار ایوانی بوده که گنبد بر فراز این ایوان‌ها استوار شده است. تزیینات گچبری زیر گنبد از زیباترین بخش ‌های این بنا محسوب می‌ شود. در پشت بقعه، صُفه ‌ای ایجاد شده که بناهای جنبی مقبره روی آن بنا شده ‌اند. در کنار مقبره بوذرجمهر درخت کهنسالی با عمر 700 سال وجود دارد.

مسجد جامع قاین

به استناد کتیبه موجود در ایوان مسجد جامع، این بنا در سال 796 هـجری قمری به دستور امیر جمشید قارنی ساخته شده است. بنابراین مسجد جامع قاین از آثار ساخته شده در اواخر دوره ایلخانی و اوایل دوره تیـموری است. این اثر دارای اجزایی از قبیل صحن، ایوان، شبستان ‌‌ها، حجره‌ ها، در ورودی، پایاب و ساعت آفتابی است. ایوان مسجد شاخص ‌ترین عنصر معماری آن است. عمده تزیینات به کار رفته در بنا شامل آجرکاری ‌های پیشانی ایوان، نقاشی ‌های سطوح داخلی ایوان و تزیینات بکار رفته در محراب ‌های دوگانه آن است.

مسجد جامع خضری

بنای مسجد جامع خضری در فاصله یک کیلومتری شهر جدید خضری قرار دارد. این فاصله می ‌تواند بیانگر وقوع زلزله در سال 1347 باشد که شهر را ویران کرد. بنای اصلی مسجد خضری پس از ویرانی با خودیاری مردم بازسازی شد بنای فعلی بر محل بنای اصلی مسجد مربوط به عصر صفوی بوده است.

امامزاده زید النار آفریز

زیدابن موسی فرزند امام موسی کاظم (ع) است که بنای مقبره وی ملقب به امامزاده زیدالنار در روستای آفریز در 65 کیلومتری جنوب غربی شهرستان قاین واقع شده است. مصالح و پیمون بنا قدمت آن را به عهد صفوی مربوط می‌ کند. ورودی اصلی این مقبره از ضلع شمالی است که دارای مقرنـس ‌کاری بسیـار زیبایی‌ است. مقبره امامزاده زیدالنارگنبدی باشکوه و مرتفع دارد که دارای دو پوسته‌ ای است که دارای تزئینات کاشی‌ کاری با لعابی به رنگ فیروزه ‌ای و نقش ‌های گل و بته به رنگ سفید است که قسمتی از آن فرو ریخته و از بین رفته است. در داخل گنبدخانه، سنگی خاکستری قرار دارد که مردم نسبت به آن بـاورهای ویژه ای دارند.

خانه تاریخی سلطانی، موزه مردم‌ شناسی قاین

بنای خانه قدیمی سلطانی متعلق به خانواده سلطانی از ملاکین و بزرگان قاینات بوده است. اصل بنا متعلق به دوره زندیه بوده و در دوره قاجاریه در ایوان زمستانی بنا تغییراتی به وجود آمده است. در اوایل دوره پهلوی در جبهه جنوبی بنا و بر روی ایوان جنوبی ایوان کوتاه و چند فضای نشیمن ساخته شده است. در دوره‌ های بعدی دیواری در میان هر دو اتاق کشیده ‌اند تا فضای آن را کوچکتر نمایند. تزئینات به کار رفته در بنا شامل رسمی ‌بندی ‌ها، تزئینات خاص بخاری ‌های دیواری، تزئینات خاص گچبری داخل حیاط که خود شامل قاب بندی و نقش ‌های گچی است.

خانه قارنی

بنای خانه قارنی در بافت قدیمی شهر قاین واقع شده است با در نظر گرفتن شواهد موجود ساخت بنا به دوره قاجاریه باز می‌ گردد. این بنا دارای ایوان ورودی در ضلع شرقی است که توسط یک هشتی دالان به حیاط مرتبط می‌ شود. ایوان زمستانی در ضلع شرقی واقع شده است و فضای ارتباطی در دو طرف ایوان، دو اشکوبه بوده ودسترسی به آن از طریق فضای ارتباطی ضلع شمالی ایوان امکان ‌پذیر است. ایوان تابستانی در ضلع غربی بنا قرار دارد. بخش انتهایی ایوان و فضای دو طرف آن دو اشکوبه است. اکثر فضاها دارای پوشش طاق و تویزه و عرقچین است. تزئینات بنا شامل رسمی ‌بندی، گچبری، گل و بوته‌ های اسلیمی، بخاری دیواری اتاق‌ ها و ... است.

قلعه کوه قاین

قلعه کوه قاین اثری عظیم و شاخص با چندین هکتار مساحت است که از قلاع دوره سلجوقی و یکی از پایگاه‌ های عمده فداییان دوره اسماعیلیه است. این قلعه بر فراز کوهی مشرف بر شهر قاین ساخته شده است که از سمت جنوب و شرق به کوهستان و از سمت غرب و شمال به دشت قاین محدود می‌ شود.

قلعه با تابعیت از ناهمواری ‌های کوه از دو بخش متمایز که یکی متعلق به سربازان و دیگری بخش امیرنشین بوده ساخته شده است. فضاهای داخلی آن شامل اتاق‌ ها، برج ‌ها، آب انبارهای متعدد و راهروهای ارتباطی است.

 

 

کد خبر 2019396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha