۴ فروردین ۱۳۹۲، ۰:۲۲

مهر گزارش می دهد؛

"بهار مالگه" میزبان مسافران نوروزی/ همراهی با کوچ عشایر را تجربه کنید

"بهار مالگه" میزبان مسافران نوروزی/ همراهی با کوچ عشایر را تجربه کنید

خرم آباد - خبرگزاری مهر: همزمان با فرارسيدن ايام نوروز "بهار مالگه" به نشانه مهمان نوازي لرستانیها پیش پای مسافران نوروزی برافراشته می شود، سنتی که یادآور سیاه چادرهای ایل و بوی مهربانی مردمان عشایر لرزبان است.

به گزارش خبرنگار مهر، "بهار مالگه" يا "مالگه بهاري" در فرهنگ بومي مردم لرستان به مكاني اطلاق مي شود كه كوچ نشينان و عشاير لرستان در كوچ بهاره در آن مكان اقدام به برپايي سياه چادرهاي خود مي كنند.

سیاه چادرهایی که بوی مهربانی های عشایر را می دهد و مهمان نوازی های ایل را یادآوری می کند. كوچ بهاره همراه خود هزاران شور و نشاط دارد و شايد توقف در "بهار مالگه" آن را شورانگيزتر مي سازد.

این روزها با آغاز فصل بهار لرستانیها به رسم دیرین در برخی مناطق شهر اقدام به برپایی سیاه چادرهایی برای میزبانی مسافران کرده اند، مسافرانی که می توانند با حضور در بهار مالگه همراهی با کوچ عشایر را تجربه کنند.

كوچ، همزاد مردمان اين سرزمين و ميهمان نوازي در نهاد آنان ريشه دوانده است. كوچ، نواي دل انگيزي است كه عشاير لرستان را به مالگه بهاري فرا مي خواند و بهار مالگه از ديرباز همواره در انتظار قدوم ميهمانان ايل بوده است.

شهرداری خرم آباد با برداشتي از اين سنت، هر ساله اقدام به برپايي سياه چادرهايي در ورودي شهر مي كند كه در اين سياه چادرها، صنايع دستي، مواد غذايي، غذاهاي بومي لرستان و ساير مايحتاج مورد نياز مسافران نوروزي در اختيار آنها قرار داده مي شود.

استقبال مسافران نوروزي در طول ايام نوروز سال هاي گذشته از اين طرح بي نظير بوده است به نوعي كه در طول تعطيلات عيد هزاران نفر از اين سياه چادرها بازديد و اقدام به خريد محصولات فرهنگي و صنايع دستي لرستان مي كنند.

امسال نيز به مانند هر سال همزمان با نواي كوچ و برپايي "مالگه بهاري" در محل كوچ عشاير، سياه چادرهاي نمادين عشايري در خرم آباد پذيراي ميهمانان نوروزي است و اين گونه آواي كوچ بشر مدرن امروزي را به خود مي خواند و از هماوايي مردمان با آواي كوچ استقبال مي كند.

هرمز نصیری شهردار خرم آباد در اين رابطه در گفتگو با مهر اظهار داشت: همزمان با فرا رسيدن عيد نوروز ايستگاه فرهنگي "بهار مالگه" در پارک شریعتی خرم آباد دایر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به استقبال مسافران نوروزی و با هدف معرفي توانمندي هاي فرهنگي و سنتي استان لرستان ايستگاه فرهنگي "بهار مالگه" در خرم آباد برپا شده است.

نصیری از عرضه صنایع دستی استان در بهار مالگه خبر داد و بیان داشت: همچنین معرفی مشاهیر و مفاخر لرستان و جاذبه های تاریخی و طبیعی استان از دیگر بخشهای در نظر گرفته شده در قالب بهار مالگه است.

شهردار خرم آباد همچنین معرفی سرداران شهید استان لرستان را از دیگر برنامه های شهرداری در این ایستگاه فرهنگی عنوان کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه خرم آباد مسیر حرکت بسیاری از کاروانهای راهیان نور است معرفی شهدای استان به طور ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

نصیری استقبال مسافران نوروزی از بهار مالگه را چشمگیر عنوان کرد و بیان داشت: بهار مالگه تا پایان تعطیلات نوروزی میزبان مسافران و گردشگران است.

"مالگه بهاري" نمادي از زيبايي هاي زندگي عشاير است كه با خود پيام مهمان نوازي، همدلي و همراهي و مهرباني دارد و اين آواي خوش امسال نيز از لرستان، اين سرزمين بكر زيبايي هاي بهشت وار بلند است و همه ميهمانان را به سفره گرم خود دعوت مي كند؛ برای تجربه زندگی عشایری مهمان بهار مالگه شوید.

کد خبر 2022200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha