۸ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۱۵

سران گروه بریکس از تحریم‌ها و تهدیدها بر ضد ایران ابراز نگرانی کردند

سران گروه بریکس از تحریم‌ها و تهدیدها بر ضد ایران ابراز نگرانی کردند

گروه بريکس که از قدرت‌هاي نوظهور تشکيل شده از تحريم‌هاي يک‌جانبه ايران و تهديد به اقدام نظامي بر ضد جمهوري اسلامي ابراز نگراني کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، کشورهاي عضو بريکس روز چهارشنبه (۷ فروردين) در دومين روز از پنجمين نشست ساليانه سران اين گروه که در شهر دوربان آفريقاي جنوبي برگزار شد خواهان استفاده از "ابزار و روش‌هاي سياسي و ديپلماتيک" براي بررسی موضوع برنامه انرژي هسته‌اي ايران شدند.

سران کشورهاي برزيل، روسيه، هند، چين و کره جنوبي در پايان اين نشست ۲ روزه اعلام کردند: "ما از تهديدها درباره اقدام نظامي و همچنين اعمال تحريم‌هاي يک‌جانبه (بر ضد ايران) نگران هستيم."

پرس تی.وی. یادآور شد که اين سخنان چند روز پس از آن مطرح شد که باراک اوباما، رئيس جمهور امريکا اظهارات مخاطره آميز خود را درباره برنامه انرژي هسته‌اي ايران تکرار کرد و گفت "تمامي گزينه‌ها روي ميز قرار دارد" و واشنگتن "براي جلوگيري از دستيابي ايران به بدترين تسليحات جهان از هيچ تلاشي فروگذار نخواهد کرد."

در همين حال کشورهاي عضو گروه بريکس از ناآرامي‌هاي سوريه که حدود ۲ سال از آغاز آن مي‌گذرد نيز "شديدا ابراز نگراني کردند."

سران اين گروه بر ضرورت استفاده از «يک روند سياسي تحت امر سوريه» براي حل و فصل بحران اين کشور از طريق گفتگويي مطابق "با آرمان‌هاي مشروع تمامي بخش‌هاي جامعه سوريه و احترام به استقلال اين کشور" تاکيد کردند.

امريکا، رژيم اسرائيل و بعضي از متحدان آنها به طور مکرر ايران را به پيگيري اهداف نظامي در برنامه انرژي هسته‌اي اين کشور متهم کرده‌اند. واشنگتن و اتحاديه اروپا اين اتهام بي‌اساس را دستاويزي براي اعمال چندين دور تحريم‌هاي يک جانبه و غيرقانوني عليه تهران قرار داده‌اند.

تهران ضمن رد اتهامات مي‌گويد، به عنوان يکي از امضاکنندگان پيمان منع گسترش سلاح‌هاي اتمي (ان‌پي‌تي) و عضوي از آژانس بين المللي انرژي اتمي از حق دستيابي به فناوري هسته‌اي براي مقاصد صلح آميز برخوردار است.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي تا کنون چندين بار از تاسيسات اتمي ايران بازديد کرده‌اند، اما هيچ مدرکي دال بر انحراف در برنامه هسته اي ايران به سوي اهداف نيافته‌اند.

کد خبر 2023508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha