۱۱ فروردین ۱۳۹۲، ۱۴:۱۳

توصیه های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای سیزده بدر

 توصیه های رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای سیزده بدر

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه روز طبیعت از مردم خواست در حفظ و نگهداری طبیعت تلاش کرده و از آسیب زدن به آن خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر،محمد جواد محمدي زاده با تبريك سال نو و تجديد حيات طبيعت به هموطنان ، اظهار داشت: مسافران  با همت و تلاش خود ضمن بهره مندي از اين موهبت هاي الهي و ارزش هاي خدادادي با رعايت اخلاق طبيعت گردي و به كار بستن توصيه هاي زيست محيطي، در حفظ و حراست طبيعت و محيط زيست باید كوشا باشند.

وي تصريح كرد: احترام به محيط زيست ، احترام به خالق يكتا و احترام به زندگي است و تخريب آن خيانت در امانت و ظلم به نسل هاي آينده است.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست ، سيزدهم فروردين"روز انس با طبيعت" را نقطه عطفي در رويارويي انسان با مظاهر طبيعي دانست و گفت: هنر بهره مندي از آموزه هاي ديني و اخلاق زيست محيطي ايجاب مي كند با اراده و همتي مضاعف صيانت از جلوه هاي الهي را سرلوحه رفتار و منش خود قرار داده تا اين روز با عمل به توصيه هاي زيست محيطي به خوبي سپري شود.

به گفته وي، گياهان و درختان به عنوان جزئي از طبيعت زيباي كشور سهم بسزا و نقشي بسيار مهم در زندگي ما دارند كه تلطيف هوا ، تعادل دماي محيط ، تصفيه هوا ، حفاظت از خاك و تامين بخشي ازمواد غذايي مورد نياز انسان، اندكي از سودمنديهاي فراوان آنهاست كه در سخنان معصومين  (ع ) نيز از تاثير مثبت گياهان بر جسم و جان آدمي آثار بسياري وجود دارد.

محمدي زاده خطاب به تفرجگران سيزده نوروز افزود: با توجه به فصل گلدهي گياهان، محل اسكان خود را در اماكني انتخاب كنند كه از پوشش گياهي و جنگلي كمتري برخوردار باشد و از لگدمال كردن گياهان و شكستن سرشاخه هاي درختان خودداري شود.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه در روز طبيعت، هموطنان تا حد امكان غذاهاي آماده كه نيازمند پخت مجدد نيست به همراه داشته باشند، گفت: در صورت نياز به آتش، حتي الامكان از ذغال آماده استفاده كنند و  از شكستن هرگونه سرشاخه درختان جلوگيري به عمل آورند و حتماً خاكستر آتش را نيز با آب و خاك خاموش كنند. همچنين از روشن كردن آتش در كنار درختان خودداري كنند و بهترين كار هم همراه داشتن گاز پيك نيكي است.

وي از مسافران خواست كيسه مخصوص جمع آوري زباله را همراه خود برده و در پايان روز زباله‌هاي توليدي را به ايستگاههاي مسقر تحويل دهند و زباله هاي خود را در جنگل، ساحل دريا، كنار چشمه هاي آب ، مناطق كوهستاني و دره ها رها نكنند.

جلوگيري از شكار و صيد حيات وحش و عدم حمل هرگونه سلاح، تبر، اره و تور صيادي از ديگر توصيه هاي معاون رييس جمهور و رييس سازمان حفاظت محيط زيست به مردم بود.

وي خطاب به مسافران سيزده نوروز گفت : بياييم ديده بان طبيعت سرزمين خود باشيم و براي حفظ محيط زيست سرزمين پهناور ايران ، همه احساس مسئوليت كنيم و  به متخلفان تذكر دهيم. محمدي زاده ادامه داد:  هموطنان عزيز ، به جاي شكار حيوانات و به جاي چيدن گلها و گياهان، از آنها عكس بگيرند و سالها از ديدن آن عكس لذت ببرند.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست در پايان از تفرجگران سيزده نوروز خواست در صورت مواجه شدن با هر گونه حريق در جنگل نسبت به خاموش كردن آن اقدام و يا با مراكز آتش نشاني ، محيط زيست و منابع طبيعي تماس گرفته و موضوع را گزارش کنند.

کد خبر 2024495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha