۱۶ فروردین ۱۳۹۲، ۱۰:۲۰

«احمدشاه» با فصل پنجم می‌آید

«احمدشاه» با فصل پنجم می‌آید

مجموعه شعر «احمدشاه» سروده سید احمد حسینی به زودی توسط انتشارات فصل پنجم منتشر می‌شود.

سیداحمد حسینی، شاعر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: «احمدشاه» یک مجموعه غزل است که اشعار آن در فضای شعرهای عاشقانه و اجتماعی سروده شده‌اند. البته بخش اعظم شعرهای این کتاب در ارشاد کنار گذاشته شد. یعنی «احمدشاه» با حذف فراوان قدم به بازار کتاب خواهد گذاشت.

وی افزود: جرح و تعدیل‌هایی که به کتاب تحمیل شد، باعث شده که آن کاری که می‌خواستم با فرم شعرها انجام بدهم، صورت نگیرد. یعنی کتابی که چاپ می‌شود، 60 درصد مطالباتم از کار با فرم شعر را برآورده می‌کند. «احمد شاه» از نظر فرمی در امتداد «ساراییم» و «چسبی به نام زخم» قرار می‌گیرد. در مجموعه شعر بعدی‌ام هم که متعاقبا برای چاپش اقدام خواهم کرد، همین کار را ادامه داده‌ام. ولی با سمت و سویی که «احمدشاه» ایجاد شد، تا حد زیادی این مسیر منحرف شد.

این شاعر در ادامه گفت: اکثر اشعار کتاب تاریخی هستند و فقط یک شعر آن عاشقانه است. همان‌طور که از نام کتاب برمی‌آید،‌ شخصیت احمدشاه قاجار نقش زیادی در شعرها دارد. او از معدود شاهان قاجار بوده که به روس و انگلیس باج نداد و همین باج ندادن هم موجب از سر راه برداشتنش شد. عوامل مختلفی را می‌توان به عنوان دلیل نامگذاری کتاب به نام «احمدشاه» در نظر گرفت. از جمله اینکه ارجاعات بیرونی زیادی درباره احمدشاه دارد و نام خودم هم احمد است. «احمدشاه» تا هفته دیگر توسط انتشارات فصل پنجم منتشر خواهد شد.

حسینی در ادامه گفت:‌ یک مجموعه شعر دیگر هم دارم که تا چندی دیگر به بازار نشر خواهد آمد. عنوان این مجموعه شعر «چقدر قیافه شما برایم آشنا نیست» است که قرار است توسط نشر نیماژ چاپ شود. این مجموعه، ترکیبی از قالب‌های غزل و سپید است. یعنی هر شعری به فراخور محتوا وارد قالب دیگر می‌شود، ولی شکست فرمی پیدا نمی‌کند. این کار تا جایی انجام می‌شود که روایت اجازه می‌دهد.

شاعر مجموعه «ساراییسم» گفت: 50 درصد اشعار «چقدر قیافه شما برایم آشنا نیست» عاشقانه و 50 درصد دیگر، اجتماعی هستند؛ به علاوه در پس زمینه شعرها، زمینه فلسفی نیز وجود دارد. این کتاب و «احمدشاه» که صحبتشان رفت، هر دو شعرنوشتار هستند. در سرودن شعرها سعی دارم، شعر را دیداری کنم. یعنی هرجا که لحن اجازه می‌دهد، مخاطب را از طریق شکستن قالب، در خوانشم شریک کنم. دلیل این کار هم آن است که معتقدم شاعر امروز، گلوی زمانه است و باید برای مخاطب شعر بگوید.

کد خبر 2025680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha