۱۸ فروردین ۱۳۹۲، ۷:۵۵

مهر گزارش می دهد؛

تجربه جدید مسافران نوروزی/ هزینه گردشگری در اردبیل افزایش یافته است

تجربه جدید مسافران نوروزی/ هزینه گردشگری در اردبیل افزایش یافته است

اردبیل – خبرگزاری مهر: بررسی هزینه های مراکز گردشگری شامل اماکن اقامتی، هتل، موزه، آبهای درمانی، ورودی مناطق نمونه گردشگری و... در اردبیل نشان می دهد که دیگر به مانند سالهای گذشته، هزینه گردشگری در این استان ارزان نبوده و از افزایش قابل توجهی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مهر، با وجود اینکه استان اردبیل طی تعطیلات نوروزی امسال جهش 10 درصدی را در ورود مسافران نوروزی شاهد بود، اما افزایش قیمت مراکز گردشگری از جمله موضوعاتی بود که مسافران نوروزی این استان برای اولین بار آن را تجربه کردند.

بطوریکه افزایش چهار برابری قیمت ورودی موزه ها، افزایش دو تا سه برابری هزینه اجاره بهای مراکز اقامتی و افزایش دو برابری برخی آبهای معدنی موجب شد بسیاری از مسافران نسبت به برنامه ریزی های صورت گرفته با مشکل و تردید مواجه شوند.

این نکته ای است که بسیاری از گردشگران نورزوی اردبیل به آن اشاره داشته و تاکید دارند که این استان فارغ از جاذبه های گردشگری پیش از این به دلیل ارزانی در تمامی بخش های اقتصادی از جمله در زمینه های اسکان، خود و خوراک، نرخ مراکز گردشگری، کرایه ماشین و... یکی از مقاصد گردشگران داخلی بوده است.

یکی از مسافران نوروزی در روز آخر اقامت خود در سرعین با اشاره به سفر خود به این شهرستان طی تعطیلات تابستانی به خبرنگار مهر گفت: مقایسه نرخ آب بهای آبگرم معدنی طی این فصل نشان می دهد که افزایش قابل توجهی داشته است.

آرمان نصرت پور با بیان اینکه شاید برای مسافرانی که چند روز به تعطیلات آمده اند مبلغ چندان زیادی نباشد، تصریح کرد: اما این افزایش برای بسیاری از مسافران که تاکنون اردبیل را یکی از مناطق گردشگری ارزان می شناختند، غیر عادی بود.

وی یادآور شد: در صورتی که قیمت مناسبی برای مراکز اقامتی، آبگرم ها و... تعیین می شد بسیاری از مسافران اقامت طولانی تری در شهرستان سرعین داشتند.

افزایش ورودی آبهای معدنی توجیه قانونی دارد

گلایه های این شهروند در حالی است که استاندار اردبیل در اظهارات اخیر خود به قانونی بودن افزایش آب بهای آبهای معدنی تاکید کرد تا به تمامی انتقادهای این حوزه پاسخ نهایی را داده باشد.

اکبر نیکزاد هدف از افزایش قیمت را ارائه خدمت به شهروندان و گردشگران برشمرد و تاکید کرد: نرخ آبهای معدنی استان اردبیل در مقایسه با امکانات تفریحی و رفاهی سایر مناطق کشور بسیار پایین است و این امر موجب ضرر و زیان به مستاجران و مالکان آبهای گرم معدنی استان شده است.

وی افزود: با این افزایش سطح خدمات ارائه شده بهبود یافته و کنترل و نظارت آبهای معدنی نیز تشدید می شود.

افزایش قانونی آب بها نه تنها موجبات نارضایتی مسافران نوروزی را فراهم کرد بلکه امام جمعه مشگین شهر نیز در اظهارات اخیر خود با انتقاد از اجرای این طرح، خواستار برگشت قیمت ها به نرخ سابق شد.

افزایش قیمت موزه ها تاثیری در آمار بازدید نداشت

گردشگران نوروزی اردبیل علاوه بر افزایش قیمت آب بهای آبگرم های معدنی شاهد رشد چهار برابری بهای ورودی موزه های استان نیز بودند که به نظر می رسد این افزایش نیز در نرخ آمار بازدید ها تاثیر گذار بوده باشد،

با این حال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل معتقد است این تاثیر به شکل منفی نبوده است.

یحیی نقی زاده در خصوص افزایش چهار برابری قیمت بلیط ورودی موزه های فعال در سطح استان متذکر شد: این افزایش نه تنها تاثیر منفی در فروش نداشته بلکه فروش بلیط با 100 درصد افزایش مواجه بوده است.

وی افزود: همچنین این مهم در خصوص آبهای معدنی نیز افزایش 100 درصدی فروش بلیط و استقبال گسترده مسافران را نشان می دهد.

علاوه بر این افزایش دو برابری نرخ ورودی مناطق نمونه گردشگری از دیگر عواملی بود که نرخ جذب گردشگر به این مناطق را متاثر ساخت.

تناقض قیمت در نرخ مراکز اقامتی مشابه و عدم نظارت

یکی دیگر از موارد مطرح شده توسط مسافران نوروزی برخورد سلیقه ای مالکان مراکز اقامتی در ارائه اجاره بها بود. در ایام تعطیلات نوروز نزدیک به هشت هزار و 500 تخت استیجاری در اختیار مسافران نوروزی قرار گرفت.

احسان معتمد در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: در حالی که هتلها و مراکز اقامتی موظف به نصب اجاره بهای مصوب اتحادیه هستند، این مهم در برخی از مراکز اقامتی سرعین انجام نشده بود.

وی افزود: این موضوع موجب شد برای مراکز اقامتی با امکانات مشابه قیمتهای متعددی از سوی مالکان پیشنهاد شود.

ضعف پیش بینی ها گردشگران را با مشکل مواجه کرد

علاوه بر نرخ مراکز گردشگری یکی دیگر از مشکلات مسافران و حتی شهروندان اردبیلی کمبود نان وکالاهای ضروری در روزهای اول تعطیلات بود.

در حالی که کمبود نان در شهرستان سرعین موجبات اعتراض استاندار اردبیل را در جلسه ستاد تسهیلات نوروزی فراهم کرد، تعطیلی بخش قابل توجهی از نانوایی ها و فروشگاههای مواد غذایی موجب شد مسافران نوروزی در تهیه نیازهای خود دچار مشکل شوند.

نیکزاد علت این مهم را ضعف پیش بینی و برنامه ریزی می داند و تاکید دارد که همه ساله افزایش حداقل 10 درصدی مسافران نوروزی به سادگی قابل پیش بینی بوده و باید به آن توجه می شد.

پس از بررسی موضوع و دستور موکد استاندار مشکل نان در سطح شهرستان اردبیل و سایر شهرستان ها تعدیل و عرضه مجدد میوه و گوشت به نرخ مصوب دولتی به صورت محدود آغاز شد.

اقامت دو برابری یا 300 درصدی

در حالی که گردشگران از جمله دلایل اقامت کوتاه مدت خود را افزایش قیمت ها عنوان می کنند نرخ اقامت مسافران توسط میراث فرهنگی استان با ارقام متنوعی ارائه شده است.

بطوریکه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در اولین جلسه ستاد تسهیلات نوروزی استان از افزایش300 درصدی اقامت مسافران خبر داد و در آخرین اظهارت خود این رقم را دو برابر افزایش عنوان کرد.

نقی زاده مبنای این استدلال را استفاده 100 درصدی گردشگران از ظرفیت مراکز اقامتی استان برشمرد و ادامه داد: از ابتدای تعطیلات نوروزی بالغ بر 638 هزار مسافر در شهرستانهای مختلف استان اقامت کرده اند که افزایش دو برابری را در مقایسه با سال گذشته نشان می دهد.

وی مساعد بودن آب و هوا و ارائه امکانات اقامتی و رفاهی را از جمله دلایل ماندگاری مسافران در استان عنوان کرد و افزود: میزان اقامت مسافران در استان نیز از دو شبانه روز طی سال گذشته به 2.2 شبانه روز افزایش یافته است.

البته پیش از این معاون سیاسی امنیتی استانداری با انتقاد از کاهش مدت زمان اقامت گردشگران در این استان طی فاز اول سفرهای نوروزی، خواستار ارائه خدمات مضاعف به مسافران برای افزایش طول مدت اقامتشان شد.

علاوه بر این مقایسه آماری اقامت مسافران نوروزی به نسبت سال گذشته و تاکید بسیاری از دستگاههای اجرایی از جمله استانداری به افزایش 10 درصدی اقامت ها نشان می دهد این آمار روال عادی و نه جهشی را داشته است.

استان اردبیل از قطبهای گردشگری کشور است که به دلیل برخورداری از استعدادهای گردشگری، تسهیل خدمات رفاهی و سایر شاخصه ها می تواند صنعت توریسم را بعد از کشاورزی به عنوان دومین صنعت پول ساز در این منطقه تبدیل کند.

گزارش: ونوس بهنود

کد خبر 2026991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha