۲۷ فروردین ۱۳۹۲، ۱۲:۵۶

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس در موافقت با لایحه بودجه:

مجلس راه خطای دولت در تاخیر بودجه را تکرار نکند

مجلس راه خطای دولت در تاخیر بودجه را تکرار نکند

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بنا است تاخیر در ارایه لایحه برخلاف منافع کشور باشد مطمئناً تاخیر در تصویب لایحه بودجه نیز برخلاف منافع کشور است و نباید راه خطایی که دولت رفته تکرار شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، مصطفی افضلی فرد نماینده اردبیل در جلسه علنی روز سه شنبه در بررسی گزارش کمیسیون تلفیق مبنی بر رد کلیات بودجه 92 طی سخنانی در مخالفت با رد کلیات گفت: مخالفت بنده به معنای صحه گذاشتن بر ضعف های لایحه بودجه 92 نیست بلکه  این لایحه دارای ایرادات و ضعف های زیادی است که از جمله آن مغایرت با برنامه پنجم توسعه است.

وی گفت: طبق نظر مرکز پژوهش ها بودجه های سنواتی نسبت به برنامه های توسعه سیاست های متفاوتی دنبال می کنند. بودجه تصویر مالی فعالیت های دولت برای اجرای برنامه های حاکمیتی است در حالی که برنامه های توسعه با هدف اولویت گذاری سیاست های دولت در حال پیگیری است.

افضلی فرد ادامه داد: باید پذیرفت برنامه های توسعه ای در عمل به اغتشاش و بی انضباطی مالی بیشتر منجر شده و نظام تصمیم گیری به گونه ای نیست که ساز و کار لازم برای پیوند منطقی بین برنامه های توسعه ای و بودجه ای برقرار شود.

نماینده اردبیل ادامه داد: تلاش برخی دوستان کمیسیون تلفیق برای پیوند زدن بوجه به برنامه های توسعه ای شیوه منطقی ندارد. مقایسه برنامه های توسعه ای با بودجه سنواتی بیانگر مغایرت های مسیرهایی است که بین این دو طی می شود و این شیوه راه به جایی نمی برد. برقراری پیوند بین برنامه و بودجه نیازمند چارچوب نهادی و استفاده از یک روش بومی و منطبق با ساختار کشور است.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگر درباره ردیف های بودجه است که اطلاعات در دسترس مجلس درباره ردیف ها نسبت به اطلاعات دولت بسیار اندک است و این باعث محدودیت در تصمیم گیری مجلس می شود.

افضلی فرد در خصوص تاخیر در ارایه لایه بودجه به مجلس گفت: یکی از ایرادات مجلس به دولت تاخیر در ارایه لایحه بودجه است حال چرا برخی دوستان مجلس خواهان رای منفی به کلیات هستند و راهی را می روند که دولت به خطا رفت.

وی افزود: اگر بنا است تاخیر در ارایه لایحه برخلاف منافع کشور باشد مطمئناً تاخیر در تصویب لایحه بودجه نیز برخلاف منافع کشور است و نباید راه خطایی که دولت رفته تکرار شود.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 گفت: مجلس شان تصویبی و نظارتی بر بودجه دارد و می تواند تغییرات لازم را اعمال کند چرا مجلس باید کلیات را رد کند.

کد خبر 2033607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha