۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۷:۱۹

پای صحبت های بانوی کار آفرین/ از علم آموزی در کلاس درس تا دامپروری علمی

پای صحبت های بانوی کار آفرین/  از علم آموزی در کلاس درس تا دامپروری علمی

کرج - خبرگزاری مهر: ماهرخ فلاح کارآفرین و دامدار نمونه کشور یکی از مهمترین راه حل های حل معضل بیکاری در سطح جامعه و اشتغال زایی را کارآفرینی عنوان کرد و گفت: عوامل موفقیت در شغلم این است که دامپروری را به صورت علمی دنبال کردم.

به گزارش خبرنگار مهر، البرز یکی از استان های مستعد از لحاظ کسب و کار و صنعتی است که کارآفرینان زیادی را در خود جای داده است، در این گزارش گفتگویی با یکی از کارآفرینان برتر کشور و چگونگی موفقیت وی صورت گرفته است.

لطفاً خودتان را بیشتر معرفی کنید؟

بنده ماهرخ فلاحی متولد فروردین ماه سال 1322، اولین فرزند خانواده و بازنشسته آموزش و پرورش کرج در آذر ماه سال 62، موسس و عضو هئیت مدیره بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان ایران، مدیر موسسه دامپروری فلاحی، عضو هیئت موسس و عضو هیئت مدیره سه انجمن زنان مدیر کارآفرین، انجمن ملی زنان کارآفرین و بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان کشور و عضو موثر تاسیس موسسه خیریه کهریزک محمد شهر هستم.

لطفاً در مورد تحصیلاتتان بیشتر توضیح دهید؟

فارغ التحصیل دوره لیسانس زبان انگلیسی از دانشسرای عالی تهران سال 1343، گذراندن دوره فوق لیسانس روانشاسی تربیتی از دانشگاه تهران، تحصیلات تکمیلی در زمینه روانشناسی کودکان استثنایی، اختصاصاً نابینایان در داخل و خارج کشور از جمله آمریکا، انگلیس، فرانسه واسپانیا رادارم.

از سوابق کاریتان بگویید؟

دبیر زبان انگلیسی دبیرستان های دخترانه تهران(دبیر نمونه کشور در سال 1348)، رئیس دبیرستان های دخترانه تهران، موسس و مدیر مجتمع آموزشی ملی شیخ الرئیس تهران، سابقه نائب رئیسی شورای شهر محمد شهر و رئیس آموزشی آموزشگاه نابینایان شبانه روزی کشور که 15 سال رئیس آموزشگاه نابینایان شبانه روزی کشور بودم.

چگونه شغل دامپروری را انتخاب کردید؟

اصالتم طالقانی است و اکثر شهروندان طالقانی تحصیل کرده، فرهنگی، دامدار و کشاورز هستند که اکثر تفرشی ها نیز همانند طالقانی ها هستند.

من و شوهرم هر دو فرهنگی بودیم که اولین پیش دبستانی کشور را در سال 47 در یک مجتمع جامع آموزشی به نام شیخ الرئیس در تهران تاسیس کردیم.

در حقیقت در دوره خدمت فرهنگی ام چندین کار متفاوت انجام می دادم به قول معروف با یک دست چندین هندوانه را بلند می کردم و به اندازه 10 نفر کار می کردم.

هشت سال قبل از بازنشستگی درصدد ایجاد یک واحد کشاورزی و دامپروری بودم که بدون هیچ سرمایه ای وارد این کار شدم و خانه مسکونی ام در تهران برای اینکار به فروش گذاشتم و با پول آن یک هکتار زمین زراعی برای راه اندازی دامپروری در روستای 10 هزار نفری محمد آباد(محمدشهر امروز) خریداری کردم که این زمین را به یک واحد دامداری صنعتی(گاوداری شیری) تبدیل کردم.

رسماً سال 56 فعالیت خودم را آغاز کرده ام، سپس هفت راس  گوساله ماده اصلاح نژاد شده وارداتی از کانادا با وام بانک کشاورزی خریداری کردم و تعداد گاوها هر سال افزایش پیدا کرد.

یکی از عوامل موفقیت در کارم را سکونت در گاوداری می دانم به دلیل اینکه همیشه نظارت مستقیم بر کار داشتم به دلیل اینکه نظارت بر موجود زنده خیلی ضروری و الزامی است و همچنین هر کارگری وظیفه خود را با نظارت مستقیم کارفرما بهتر انجام می دهد.

یکی دیگر از عوامل موفقیت در شغلم این است که دامپروری را به صورت علمی دنبال کردم و اهتمام جدی در تداوم و پیشرفت روند اصلاح نژادی و ارتقاء سطح تولید و پایداری دام ها از طریق تلقیح مصنوعی داشتم که به همین دلیل تولید شیر افزایش پیدا کرد.

اقدام به طرح نوین انتقال جنین در دام ها کردم که این روش تقریباً به شیوه کار مرکز رویان تهران نزدیک بود.

به منظور تحصیلات تکمیلی سفرهای خارجی زیادی داشتیم که در سفرم به آمریکا شیوه جدید اصلاح نژاد را آموختم و تسلطم به زبان انگلیسی در امر یادگیری بسیار کمکم کرد.

در این روش در روز ششم لقاح از گاو مورد نظر ساکشن صورت می گیرد و تخمک در رحم مادر معمولی به منظور تغذیه و نگهداری کاشته می شود و سپس از یک گاو ماده معمولی گاو پر تولید برتر متولد می شود که این کار معمولاً در فصل پاییز و بهار صورت می گیرد ولی امروزه گرانی و فقدان داروهای لازم، انتقال جنین زیاد انجام نمی شود.

لطفاً از موفقیت های کاریتان بگویید؟

این نوآوری با عث شد که در اولین جشنواره کارآفرینی شیخ بهایی به میزبانی اصفهان در سال 83 به عنوان کارآفرین برتر کشور انتخاب شوم و همچنین در سه جشنواره منعقد در ورزشگاه آزادی به منظور انتخاب گاو برتر هلنشتاین ایران سه مدال طلای هر جشنواره را برنده شدم.

منتخب بازنشسته نمونه کشوری در جشن بازنشستگان در سال 90 و لوح تقدیر و تشویق متعدد از وزرا و روسای جمهور وقت دریافت کرده ام.

پس از 34 سال کوشش مداوم در امر تولید شیر، گوشت و ژن برتر گاو شیری هلنشتاین در کشور و مقاومت و پایداری در مقابل مشکلات پیش آمده همچنان در سن 70 سالگی علی رغم مشکلات و بحران های اقتصادی اخیر با روحیه شاد و مقاوم در تلاش و کوشش هستم.

حدود 10 سال پیش به همراه گروهی از زنان کارآفرین ایران، دو انجمن زنان مدیر کارآفرین و انجمن ملی زنان کارآفرین را در وزارت کشور و وزارت کار به ثبت رساندیم و با کسب مجوز این دو انجمن را فعال کردیم و هم اکنون تعداد زیادی از زنان کارآفرین و زنان موفق کشور عضو این انجمن هستند که با هدف توسعه و ترویج کارآفرینی زنان فعالیت می کنند.

امروزه با همه استان های کشور در ارتباط بوده و با شبکه سازی و آموزش های لازم و اجرای سمینارها و همایش ها دختران جوان کشور را به کارآفرینی تشویق می کنیم و تا کنون نتیجه بسیار خوبی نیز گرفته ایم و در بنیاد توسعه کارآفرین آموزش کارآفرینی را از مدارس در نقاط محروم کشور آغاز کردیم.

هر روز ساعت 5 صبح کارم را آغاز می کنم و 12 شب نیز پایان کارم است.

دغدغه و مشکلات شغلتان چیست؟

نهاده ها به دو دلیل تحریم و افزایش نرخ ارز گران شده و بین قیمت نهاده ها و محصول تولیدی یعنی شیر و گوشت عدم تعادل ایجاد شده است. در این منطقه 10 گاوداری فعال بوده ولی امروزه دو گاوداری فعال است.

راه حل اساسی برای کاهش قیمت شیر و گوشت در کشور چیست؟

راه حل اساسی برای تعدیل قیمت شیر و گوشت این است که دولت علوفه و نهاده ها را به صورت یارانه در اختیار دامداران قرار دهد که نتیجه این کار خودکفایی ایران در تولید شیر و گوشت و جلوگیری از واردات و همچنین صادرات محصولات لبنی می شود و ارزی آوری و تقویت اقتصاد کشور نیز به همراه دارد.

در اثر اجرای سیستم اصلاح و نژاد تولید شیر و گوشت افزایش یافته است و هم اکنون تولید شیر بین 50 تا 60 لیتر در روز از گاو نیز امکان پذیر است.

چه تعداد اشتغال ایجاد کرده اید؟

در حال حاضر گله 245 راسی دارم که به طور مستقیم 24 نفر در این دامپروری مشغول فعالیت هستند و به طور غیر مستقیم بیش از 450 نفر اشتغال زایی ایجاد شده است که کشاورز، خریدار محصولات و فروشنده، کارخانه فرآوری لبنیات و ... در این کار درگیر هستند.

توصیه تان به جوانان جویای کار چیست؟

جوانان باید اعتماد به نفس بالا و قدرت ریسک پذیری بالایی داشته باشند و به نظر من یکی از عوامل مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد مدیریت زمان است در صورتی که برخی جوانان به آن توجهی نمی کنند فقط تلف می کنند.

پروین اعتصامی در خصوص کارآفرینی می گوید "کاردانان چون رفو آموخته اند  پاره های وقت بر هم دوخته اند"

امروزه جوانان یاد گرفته اند در موسسه ها برای استخدامی و یافتن شغل ثبت نام و به انتظار شغل بنشینند در صورتی که می توانند خودشان به کسب و کار شخصی و کارآفرینی بپردازند و به جای درخواست شغل می توانند اشتغال زایی کنند و الزاماً نباید از کار بزرگ شروع کنند بلکه می توانند با کسب و کار خرد شروع و ضمن کار آن را توسعه دهند.

وضعیت بیمه دامداران چگونه است؟

بیمه پاسخگوی خسارت وارده به دامدار نیست به عنوان مثال زمانی که یک گاوه 6 میلیون تومانی تلف می شود بیمه فقط 950 هزار تومان حق بیمه پرداخت می کند.

سیاست حمایتی دامپزشکی از دامداران استان به چه صورت است؟

سیاست حمایتی خوبی دارد، دامپزشکی با وجود کم بودن داروها هیچ وقت از واکسیناسیون غفلت نکرده است و سه ماه یکبار واکسن تب برفکی گاوها نیز زده می شود.

مصاحبه: مهدی دهقان

کد خبر 2037076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha