۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۷:۲۵

گزارش مهر/

خراسان دروازه طلایی ترانزیت کشور/ کشتی سرمایه گذاری در قلب پایتخت معنوی لنگر می اندازد

خراسان دروازه طلایی ترانزیت کشور/ کشتی سرمایه گذاری در قلب پایتخت معنوی لنگر می اندازد

مشهد – خبرگزاری مهر: خراسان سالیان سال است که به دلیل وجود بارگاه منور رضوی، ظرفیت های اقتصادی، اتصال به بازار آسياي ميانه و داشتن مرز مشترک با ترکمنستان و افغانستان نقش گذرگاه ترانزیت را در کشور ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان رضوی روزگاری است که ظرفیت های فراوانی در حوزه های اقتصادی ایفا می کند و در زمینه ترانزیت و جابه جایی بار و کالا رتبه های نخست کشور را از آن خود کرده است و هر کدام از این مزیت های اقتصادی امروز این خطه را به قلب تپنده و حلقه طلایی سرمایه گذاری در کشور تبدیل کرده است.

این خطه پهناور از صده های گذشته با دارا بودن چهار پایانه مرزی دوغارون، سرخس، لطف آباد و باجگیران نقش محوری در ترانزیت و حمل و جابه جایی کالا ایفا کرده و این همه در حالی است که این استان کوتاهترین مسیر را برای دسترسی به آب های آزاد در اختیار دارد.

در حال حاضر 132 شرکت حمل و نقل و 4 پایانه در زمینه حمل و نقل بين المللي و 259 شرکت و يک پايانه بار در حوزه حمل و نقل داخلي کالا در اين استان فعال است و این ظرفیت موجب شد که در سال گذشته واردات و صادرات و ترانزيت کالا از طريق پايانه هاي مرزي استان حدود ۵ ميليون و 422 هزار و 600 تن شود.

کشتی سرمایه گذاری در قلب پایتخت معنوی لنگر می اندازد

به عقیده بسیاری از کارشناسان هریک از مزیت های اقتصادی این استان در صورت توجه و انجام اقدامات تخصصی و کاربردی در درازمدت موجب می شود که کشتی های سرمایه گذاری در قلب پایتخت معنوی لنگر بیندازد و این سرزمین بیشتر و بهتر از گذشته به نقش خود به عنوان یک قطب سرمایه گذاری اقدام کند.

برپایه این گزارش جذب سرمایه گذاری خارجی در این استان تا پایان سال گذشته به 150 میلیون دلار رسیده و طرح های تصویب شده سرمایه گذاری خارجی از سوی کشورهایی نظیر پاکستان، چین، امارات متحده عربی، هلند و اسپانیا نسبت به سال 84 هشت و نیم برابر شده است.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی در این رابطه می گوید: تا پایان سال گذشته جذب سرمایه گذاری خارجی در این استان به 150 میلیون دلار رسیده است.

علی شهابی ادامه می دهد: طرح های تصویب شده سرمایه گذاری خارجی از سوی کشورهایی نظیر پاکستان، چین، امارات متحده عربی، هلند و اسپانیا نسبت به سال 84 هشت و نیم برابر شده است.

تصویب 85 طرح سرمایه گذاری خارجی

این مسئول یادآور می شود: طرح های تصویب شده در حوزه های تولیدی، صنعتی و گردشگری بوده و انتظار می رود در سال جاری میزان طرح های تصویب شده بیش از سال گذشته باشد.

رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی تاکید می کند: تا پایان سال گذشته 85 طرح سرمایه گذاری خارجی به ارزش 600 میلیون دلار در این استان تصویب شده است.

یک کارشناس حوزه اقتصادی نیز معتقد است، این استان از جایگاه والایی در حوزه حمل و نقل بین المللی برخوردار است بنابراین می توان با توجه به پتانسیل های این خطه محیط امنی را برای سرمایه گذاران فراهم کرد تا از این طریق خراسان رضوی به عنوان بازوی توانمند اقتصاد در منطقه قلمداد شود.

محمد تقوی ادامه می دهد: اين منطقه در ترانزيت و جابه جايي بار و کالا در رتبه هاي نخست کشور قرار دارد و این امر در حالی است که وجود 539 کيلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و 302 کيلومتر با افغانستان و ارتباط و اتصال با بازار 100 ميليون نفري آسياي ميانه موجب شده نقش محوري خراسان رضوی در حمل و نقل و ترانزيت کشور مثال زدنی باشد.

وی بیان می کند: این روزها باتوجه به شرایط حساسی نظیر تحریم ها، خراسان رضوی می تواند در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا دست یابی به اقتصادی پویا را در دستور کار قرار دهد.

پایانه مرزی دوغارون

این کارشناس با اشاره به اینکه پايانه هاي مرزي استان از نظر حجم مبادلات و واردات و صادرات، همواره در رتبه هاي اول تا پنجم کشور قرار گرفته است، می افزاید: در سال گذشته واردات و صادرات و ترانزيت کالا از طريق پايانه هاي مرزي استان حدود 5 ميليون و 422 هزار و 600 تن بود که در مقايسه با سال قبل از آن 21 درصد رشد را نشان می دهد.

وی ادامه می دهد: از اين ميزان 3 ميليون و 161 هزار و 54 تن، کالاي ترانزيت شده از طريق پايانه هاي مرزي استان بود که 2 ميليون و 655 هزار و 41 تن آن به صورت ترانزيت خروجي و 506 هزار و 23 تن به صورت ترانزيت ورودي بوده است.

وی پایانه مرزی دوغارون را جزء فعال ترین پایانه های مرزی می داند و می گوید: در مجموع 2 ميليون و 199 هزار و 930 تن کالا در سال گذشته از طريق مبادي مرزي استان صادر شد.

جایگاه خراسان رضوی در عرصه ترانزیت کالا سبب شده که طی سال های اخیر بعد از تهران با 142 شرکت حمل و نقل بین المللی نقش دروازه طلایی اقتصاد را بازی کند و این دروازه در سال گذشته 24 ميليون و 900 هزار تن کالا از اين استان جا به جا کرده است.

فعالیت 142 شرکت حمل و نقل بين المللي

مديرکل حمل و نقل و پايانه هاي خراسان رضوي نیز می گوید: خراسان رضوي در بخش بين المللي شرکت هاي قوي دارد وهم اکنون 142 شرکت حمل و نقل بين المللي در اين استان فعال است.

حمیدرضا شهرکی ثانوی ادامه می دهد: اين شرکت ها در خراسان رضوي حدود ۴ هزار و 500 دستگاه ناوگان ايراني، ۲ هزار و 500 دستگاه ناوگان افغان و 500 دستگاه کاميون با ديگر مليت ها را زيرپوشش دارند.

مدير کل حمل و نقل و پايانه هاي خراسان رضوي، متوسط عمر ناوگان ثابت حمل و نقل بار در اين استان را 23.3 سال و ناوگان غير ثابت را 14.2 سال عنوان می کند و می گوید: حمايت از سرمايه گذاري بخش خصوصي و ارتقاي حوزه فعاليت شرکت هاي استان يکي از اقدامات اين اداره کل است.

وی عنوان می کند: ايجاد درگاه ملي بار براي اطلاع رساني آنلاين از وضعيت موجود بار در مراکز پايانه هاي بار کشور و بهره برداري از نرم افزار جامع جمع آوري و پردازش تلفات و تصادفات جاده اي در استان بخشی از برنامه هاي اين مجموعه در بخش حمل و نقل داخلي است.

جابه جایی 24 ميليون و 900 هزار تن کالا

وی با اشاره به رانندگان بخش بار، بیان می کند: رانندگان بخش بار 52 هزار و 751 نفر هستند که روزبه روز بر تعداد آنان افزوده مي شود و در این راستا در سال گذشته 24 ميليون و 900 هزار تن کالا از اين استان جا به جا شده است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی هم از صدور یک میلیون 819 هزار تن کالا به ارزش یک میلیون و 469 هزار دلار از گمرکات استان خبر می دهد و می گوید: در نه ماهه سال گذشته یک میلیون 819 هزار تن کالا به ارزش یک میلیون و 469 هزار دلار از گمرکات استان صادر شده است.

مسعود عاطفی ادامه می دهد: صدور یک میلیون 819 هزار تن کالا به ارزش یک میلیون و 469 هزار دلار از گمرکات استان نشان می دهد که میزان صادرات نسبت به سال 90  از نظر ارزش 12 درصد و از نظر وزن 9 درصد افزایش یافته است.

وی با بیان این مطلب که طی این مدت یک میلیون  452  هزار تن کالا به ارزش  13 میلیون و 890 هزار  دلار  از گمرکات مرزی استان به صورت چمدانی صادر شده است، می افزاید: طی نه ماهه سال گذشته به مقدار409 هزارتن و به ارزش 332میلیون دلار حجم واردات بوده است.

عاطفی تراز بازرگانی خارجی گمرکات استان را در نه ماهه سال گذشته معادل 1137 میلیون دلار می داند و بیان می کند: گمرک باجگیران با اختصاص بیش از 9 میلیون دلار رتبه اول و گمرک لطف آباد رتبه دوم را در میان گمرکات مرزی استان به خود اختصاص داده است.

گزارش: مرضیه صاحبی        

کد خبر 2038572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha