۳ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۵:۱۸

صالحی در دیدار وزیرخارجه گینه کوناکری:

ایران اولویت خاصی برای همکاری با کشورهای آفریقایی قائل است

ایران اولویت خاصی برای همکاری با کشورهای آفریقایی قائل است

وزیر امور خارجه در دیدار وزیر خارجه گینه کوناکری با بیان اینکه روابط دو کشور در بهترین شرایط است ابراز امیدواری کرد سفر لانسی فال در توسعه مناسبات ایران و گینه کوناکری موثر واقع شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه روز سه شنبه طی مذاکراتی با لانسی فال وزیر امور خارجه گینه کوناکری درتهران ضمن بیان این مطلب که ایران اولویت خاصی برای همکاری با کشورهای آفریقایی قائل است، ابراز امیدواری کرد سفر لانسی فال درجهت تقویت مناسبات دو کشور در حوزه های اقتصادی ، تجاری ، فرهنگی ، علمی و فن آوری موثر و مفید واقع شود.

وی در عین حال تصریح کرد که روابط دوکشور در بعد سیاسی در بهترین شرایط است و در ابعاد دیگر روابط نیز باید متناسب با مناسبات سیاسی قدمهای جدی برداشته شود.

صالحی سپس با اشاره به رایزنیها و همکاریهای منطقه ای و بین المللی دو کشور، تحولات مختلف درخاورمیانه و آفریقا از جمله بحرانهای جاری در سوریه و مالی را مورد توجه قرار داد و  گفت: ایران بعنوان رئیس جنبش عدم تعهد و گینه کوناکری به عنوان عضو این جنبش و نیز عضو اتحادیه آفریقا می توانند با رایزنیها به سهم خود در جهت تخفیف این بحرانها وکمک به حل و فصل آنها عمل نمایند.

وی همچنین خطرات افراط گرایی در مناطق مختلف را خاطر نشان ساخت.

وزیر امور خارجه گینه کوناکری نیز در این ملاقات سفر به ایران را  فرصت مناسبی برای تبادل نظر در خصوص مسائل مورد علاقه دو طرف خواند. وی تصریح کرد: ما در حال ایجاد روابط عمیقتر بین دو کشور هستیم، لذا حضور ما در ایران برای تقویت همکاریهای فیمابین و نشانه عزم ما برای گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران است.

لانسی فال تصمیم ایران و گینه بر دایر نمودن سفارتخانه های دوکشور را نشانه دیگری از عزم و اراده دو طرف برای تقویت همکاریهای فیمابین دانست.

وی با اشاره به گینه کوناکری بعنوان کشوری با 98% جمعیت مسلمان ، ارزشهای اسلامی مشترک دو کشور درچارچوب سازمان همکاری اسلامی و نیز ارزشهای مشترک در جنبش عدم تعهد را یادآور شد.

وزیر امور خارجه گینه آنگاه با اشاره به اینکه دوکشور در مناطق مهمی قرار دارند، به تشریح اوضاع در آفریقا بویژه وضعیت مالی، پیامدهای ادامه بحران ، تلاشهای منطقه ای و بین المللی برای کمک به حل این بحران و افراط گرایی درمنطقه پرداخت. وی با اشاره به مسئله سوریه ، ضرورت یافتن راه حل سیاسی توام باگفتگو برای کمک به حل آن را مورد تاکید قرار داد و در ارتباط با خاورمیانه حق فلسطینی ها برای داشتن کشوری مستقل را خاطر نشان ساخت.

وزیر امور خارجه گینه کوناکری در خصوص مسئله هسته ای ، انجام فعالیتهای هسته ای و استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای درچارچوب ان . پی . تی و آژانس بین المللی انرژی  هسته ای را حق همه کشورها دانست و تاکید کرد: نباید حق کشوری برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای نادیده گرفته شود و خلع سلاح هسته ای بایدشامل همه کشورها گردد.

در این دیدار همچنین همکاریهای دو کشور در زمینه معدن، عمران، خدمات فنی و مهندسی و پروژه های مشترک مورد بررسی قرار گرفت و در خصوص ادامه رایزنیها در جهت تحقق و عملی شدن همکاریها و برگزاری نمایشگاههای تولیدات ایران تبادل نظر شد.

وزیر امور خارجه گینه کوناکری از صالحی برای سفر به کشورش رسما دعوت بعمل آورد.

کد خبر 2039204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha