۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۵۴

به مدت چهار روز/

کارگاه آموزشی مهارت های زندگی در دانشگاه پیام نور مرکز سنندج برگزار شد

کارگاه آموزشی مهارت های زندگی در دانشگاه پیام نور مرکز سنندج برگزار شد

سنندج - خبرگزاری مهر: کارگاه آموزشی مهارت های زندگی در دانشگاه پیام نور مرکز سنندج به مدت چهار روز در شش جلسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در دانشگاه پیام نور مرکز سنندج به مدت چهار روز در سه کارگاه آموزشی در بخش های مختلف آموزش مهارت های زندگی، پیش و بعد از ازدواج توسط اساتید مربوطه و با حضور اعضاء دانشجوی این مرکز که از قبل ثبت نام کرده بودند برگزار شد.

سه کارگاه با سه عنوان مهارت های پیش از ازدواج و دو کارگاه مهارت های زندگی هر کدام در دو نوبت پنج ساعته با حضور دانشجویان این مرکز برگزار شد.

اولین استاد این دوره در بخش مهارت های پیش از ازدواج اظهار داشت: ازدواج یک فرایند بلند ملت است که آشنایی، خواستگاری، نامزدی، عقد و ازدواج مراحل اولیه برای کسب شناخت بهتر در آن است.

آمنه قربانی نیا با بیان اینکه جذابیت اولین و ناپایدارترین عنصر آشنایی و موقعیت اجتماعی و شخصیت اخلاقی پایدارترین عناصر ازدواج پایدار هستند، بیان کرد: شخصیت و اخلاق افراد آینه خانواده آنهاست و باورها و شباهت های خانواده درست یا غلط در زندگی فرد اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه خود واقعی در موقعیت ها به اجرای بازی می پردازند، اعلام کرد: حس تملک و تعلق در خانم ها نسبت به مردها و حس غیرت در مردها از جایگاه ویژه ای برخوردار است که تعدد در روابط و ارتباط قبل از ازدواج عنصر اعتماد را در مردان و عنصر صمیمت را در زنان از بین می برد.

استاد کارگاه مهارت های پیش از ازدواج و مدرس دانشگاه پیام نور مرکز سنندج افزود: اصلاح باور و تفکر نو برای زندگی بهتر از سوی زن و مرد لازم است و تعهد، میل و صمیمیت سه ضلع مثلث عشق هستند که باید بدان پایبند بود.

در کارگاه دوم که بر محور تبیین و تعریف خودآگاهی عمومی بود مهارت های زندگی و 10 مهارت تعیین شده توسط سازمان بهداشت جهانی در حوزه خودآگاهی عمومی تعریف و بازبینی شد.

مشاور روانشناسی و دیگر استاد این مرکز خودآگاهی، همدلی، روابط بین فردی، ارتباط موثر و مقابله با استرس را پنج مهارت مهم زندگی دانست و عنوان کرد: تمرین و به کارگیری مهارت های مختلف زندگی و مرور روزانه آن در طول زندگی روبروی با مشکلات را آسانتر می کند.

صمد عزیزی در تبیین هر کدام از این پنج مهارت بیان کرد: مهارت خودآگاهی توانایی شناخت نقاط ضعف و قوت خواسته در راه رسیدن به نمایش تصویری واقعی و اجتماعی از خود است.

وی ادامه داد: مهارت همدلی در برقراری و ایجاد روابط اجتماعی بهتر موثر و فرد را در درک شرایط و مشکلات دیگران کمک می کند، مهارت روابط بین فردی نیز موجب تقویت روحیه مشارکت، اعتماد واقع بینانه و همکاری با دیگران می شود و داشتن مهارت ارتباط موثر در درک موقعیت دیگران موثر است.

مدرس کارگاه مهارت های زندگی مقابله با استرس را با توجه به شرایط کنونی دنیای امروز و فشارهای روحی و روانی همراه آن یک امر نیازمند توجه دانست چرا که به گفته وی استرس و میزان آن اگر بیش از حد و طولانی باشد برزندگی و عملکرد فرد تاثیر منفی دارد و مشکلات جدی و زیادی را به دنبال دارد.

صمدی انعطاف پذیری فرد در اجرای مهارت های عمومی برای حل مشکلات و رسیدن به نقطه ایمن در زندگی را ضروری دانست و یادآور شد: اجرای درست این مهارت ها در زندگی روزمره باعث شناخت از دوستی های ناسالم و نامناسب و خاتمه دادن به آنها قبل از اینکه فرد مورد آسیب جدی واقع شود است.

در کارگاه سوم دانشجوی دکتری روانشناسی و استاد دوره مهارت مدیریت برهیجان، حل مسئله، مهارت تصمیم گیری، مهارت تفکر خلاق و تفکر نقادانه را پنج مهارت تعیین شده دیگر توسط سازمان بهداشت جهانی دانست و عنوان کرد: فرد همواره با احساسات و هیجانات مختلفی روبه رو است که بر تصمیم گیری و نحوه زندگی  و روابط آن با دیگران اثر می گذارد که بهره گیری از مهارت مدیریت بر هیجان در این مواقع موثر است، مهارت حل مسئله داشتن تجارب علمی و توانمندی ذهنی برای حل مشکلات و رسیدن به نتیجه مطلوب است.

مختار ویسانی بیان کرد: مهارت تصمیم گیری در انتخاب راه حل بهتر و رسیدن به بهترین شرایط ممکن و موفقیت در زندگی با توجه به داشته های واقع بینانه ارزشمند است.

وی تفکر خلاق را مهارت نهم که از کودکی با فرد همراه است و قدرت کشف و تولید اندیشه جدید را فراهم می کند و داشتن مهارت تفکر نقادانه با کمک استدلال و طرح سوال امکان رد و قبول هر چیز را به فرد می دهد و امکان تفکر به عاقبت کار را قبل از گرفتار شدن به فرد می دهد و از همرنگی های خطرناک دوری می کنند.

استاد این دوره در خاتمه اظهار داشت: اجرا و درک درست از این مهارت ها فواید و کاربردهای مفیدی بر زندگی فرد و اطرافیان وی دارد و در رفع مشکلات به آسانی موثر عمل می کند.

ویسانی ادامه داد: مهارت با دانستن و علم متفاوت است و تنها داشتن صرف این مهارت ها کافی نیست بلکه تمرین و به کارگیری به مرور در زندگی روزانه نتایج رضایت بخشی به همراه دارد.

گفتنی است این کارگاه به مدت چهار روز در دانشگاه پیام نور مرکز سنندج با همکاری این دانشگاه و اداره کل بهزیستی استان کردستان برگزار شد و برای شرکت کنندگان این دوره نیز گواهی صادر می شود.

 

کد خبر 2039966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha