۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۱:۲۶

فرهنگ و ادب در هفته گذشته

آغاز توسعه زبان فارسی زیر نظر بنیاد سعدی/ وام خبرنگاران پشت درهای شورای پول و اعتبار

آغاز توسعه زبان فارسی زیر نظر بنیاد سعدی/ وام خبرنگاران پشت درهای شورای پول و اعتبار

آغاز فعالیت بنیاد سعدی به منظور گسترش زبان فارسی در کنار معطل ماندن پرداخت وام مسکن خبرنگاران برای تصمیم شواری پول و اعتبار و نیز حضور یافتن کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سال 69 در نمایشگاه کتاب از مهمترین اخبار فرهنگ و ادب در هفته گذشته بود.

خبرگزاری مهر گروه فرهنگ و ادب: آخرین اخبار از وضعیت وام مسکن خبرنگاران نخستین خبر داغ هفته گذشته در حوزه فرهنگ و ادب بود.

پدرام پاک آئین، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره تازه‌ترین اقداماتی که برای پرداخت وام مسکن خبرنگاران انجام شده است، گفت: مسئله پرداخت وام مسکن به خبرنگاران توسط نمایندگان ویژه رئیس جمهور به تصویب رسید و این مصوبه در حال حاضر لازم‌الاجرا است.

وی افزود: به همین منظور ما در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد فهرست خبرنگاران را با شرایطی سهل و بدون اینکه همه مواردی را که برای گرفتن پروانه خبرنگاری لازم است، در نظر گرفته باشیم، تهیه کردیم.

مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «این فهرست، مفصل است» از ارسال آن به بانک مرکزی برای پرداخت وام مذکور خبر داد اما گفت: بانک مرکزی تاکنون در این خصوص اقدام نکرده و علیرغم پیگیری‌ها‌ی متعدد و مکاتبات فراوانی که شده، پرداخت وام در حال حاضر منوط شده است به مصوبه شورای پول و اعتبار.

پاک آئین ادامه داد: ما همچنین پیگیر مصوبه شورای پول و اعتبار هستیم و به محض اینکه مصوبه مذکور از سوی این شورا ابلاغ شود، بانک عامل موظف به پرداخت وام مسکن به خبرنگاران است.

آغاز گسترش زبان فارسی در جهان زیر نظر بنیاد سعدی

فعالیت بنیاد سعدی نیز در هفته گذشته و پس از یکسال گمانه‌زنی درباره نوع فعالیت این بنیاد و با نشست خبری غلامعلی حداد عادل به عنوان رئیس این بنیاد آغاز شد.

حداد عادل در این نشست اظهار داشت: بنیادهایی مانند گوته كه كار تدریس و گسترش زبان آلمانی را در دنیا به عهده دارد و یا بنیاد سروانتس كه از گسترش زبان اسپانیولی در جهان حمایت می‌كند و موسسات مشابهی كه در فرانسه، چین، ژاپن و انگلستان هستند، حكایت از این می‌كرد كه باید ساختار نیرومندتری برای تقویت زبان فارسی در داخل و خارج كشور ایجاد كنیم كه همه در فعالیت‌ها در آن تجمیع شود.

حدادعادل تاكید كرد: این موضوع از چند سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد كه پس از مدتی به صحن شورا آمد و نهایتاً اساسنامه بنیاد سعدی به تصویب رسید و هیئت امنای آن هم تشكیل و مقدمات كار آماده شد.

وی با اعلام اینكه بنیاد سعدی در سال 1392 رسماً كار خود را آغاز می‌كند، یادآور شد: با شروع كار بنیاد سعدی وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دیگر دستگاه‌های متولی در حوزه زبان فارسی به بنیاد سعدی منتقل خواهد شد.

رئیس بنیاد سعدی افزود: ما در سیاست‌های كلی فرهنگی خارج از كشور با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هماهنگی خواهیم داشت؛ كما اینكه رئیس این سازمان هم عضو هیئت امنای بنیاد سعدی خواهد بود. تجربه این سازمان هم در اختیار ما است و از آن استفاده خواهیم كرد.

وی ادامه داد: هم سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و هم سازمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم وزارت علوم تحقیقات و فناوری كه برای تقویت و گسترش زبان فارسی در خارج از كشور بودجه‌ای می‌گرفتند و فعالیت‌هایی می‌كردند همه این بودجه‌ها و فعالیت‌ها به بنیاد منتقل خواهد شد.

وی در خصوص بودجه بنیاد سعدی هم یادآور شد: تلاش‌هایی در این خصوص كرده‌ایم، اما با توجه به مشكلات بودجه امسال و تاخیری كه در تقدیم لایحه بودجه صورت گرفت، باید تلاش‌های خومان را ادامه دهیم، اما دولت محترم به اهمیت تخصیص بودجه به بنیاد سعدی توجه دارد.

چگونگی روایت از تاریخ از نظر رسول جعفریان

مراسم رونمایی از کتاب «سال‌های بی‌قرار» شامل خاطرات جواد منصوری با تدوین محسن کاظمی عصر روز یکشنبه اول اردیبهشت در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام رسول جعفریان رئیس سابق کتابخانه ملی در سخنانی اظهار داشت: در طول تاریخ همواره با قصه‌پردازی در موضوع روایت تاریخی مواجه بوده‌ایم. تاریخ شفاهی نیز به تبع این موضوع از این انحراف مبری نیست. باید مواظب باشیم که در تاریخ شفاهی و نقل آن، به جای تاریخ، داستان سر هم نشود. نباید گذاشت تا تاریخ و روایت تاریخی از مسیر اصلی خود خارج شود و اگر این مساله از سوی راوی رعایت نشود بر عهده تدوین کننده است تا از عهده آن بر آید. من مطمئنم همین امروز در شهری ماند قم بسیاری از خاطراتی که درباره علما نقل می‌شود از گونه داستان‌پردازی‌های تاریخی است که من نمونه‌‌اش را به تازگی در مقاله‌ای درباره خاطرات منسوب به ملا آقا زنجانی آورده‌ام و گفتم که ایشان را در خاطرات نقل شده از نظر کرامت از انجیل و صاحبش نیز بالاتر نشان داده‌اند.

جعفریان همچنین به موضوع انحراف در روایت ‌های تاریخی اشاره کرد و گفت: گاهی برخی از موسسات تدوین کننده تاریخ به صلاحدید خود تشخیص می‌دهند که تاریخ گزینشی روایت شود و مصلحت را در حذف برخی از گوشه‌های تاریخ می‌پندارند که این رسم غلط باید کنار گذاشته شود. خاطره نویس باید خود را از سیاست و مناسبات سیاسی دور نگاه دارد. کار او کاری است علمی و نباید با توجیهاتی از این دست به نگارش تاریخ پرداخت.

خاطرات سال 69 هاشمی رونمایی می‌شود

محسن‌هاشمی مدیرعامل دفتر نشر معارف نیز هفته گذشته اعلام داشت در ادامه سلسله خاطرات روزنوشت آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی، كتاب جدید حاوی خاطرات سال 1369، مراحل فنی را برای انتشار عمومی می‌گذراند و در نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران از آن رونمایی خواهد شد.

كتاب «هاشمی رفسنجانی؛ كارنامه و خاطرات 1369: اعتدال و پیروزی» در 800 صفحه در قطع وزیری و با استفاده از ده‌ها عكس و سند تاریخی كه بعضی از این اسناد برای نخستین بار انتشار عام می‌یابد، منتشر می‌شود. پیش از این كتاب‌های دوران مبارزه، انقلاب و پیروزی، انقلاب در بحران، عبور از بحران، پس از بحران، آرامش و چالش، امید و دلواپسی، اوج دفاع، دفاع و سیاست، بازسازی و سازندگی توسط دفتر نشر معارف انقلاب چاپ شده است.

کاغذ کمی ارزان شد

همایون امیرزاده، مسئول کارگروه کاغذ وزارت ارشاد در اواسط هفته گذشته به خبرنگار مهر گفت: خوشبختانه ما در هفته‌های اخیر هم در کاغذ گلاسه و هم در کاغذ تحریر، شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم و الان هر بند کاغذ تحریر در بازار 76 تا 77 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد افزود: ما در این مدت سعی کرده‌ایم با نگاهی تعاملی کار را جلو ببریم و در بحث ورود افراد جدید به عرصه واردات کاغذ، اقدامات جدیدی صورت گرفته و نتیجه‌اش توافقات خوبی است که برای تامین ارز مبادلاتی با بانک مرکزی داشته‌ایم.

مسئول کارگروه کاغذ وزارت ارشاد اضافه کرد: این ارز الان در اختیار واردکنندگان کاغذ هم قرار می‌گیرد و به نظر می‌رسد در آینده باز هم شاهد یک ثبات نسبی در بازار کاغذ خواهیم بود.

امیرزاده در عین حال گفت: البته همه این پدیده‌ها متاثر از نوسانات ارز است و اگر شرایط باثباتی در این موضوع وجود داشته باشد، یقیناً شاهد ثبات در بازار کاغذ هم خواهیم بود.

شعر برای ما عملا ثروت ملی نیست

مراسم  مراسم گرامیداشت قادر طهماسبی متخلص به فرید، سه‌شنبه سوم اردیبهشت در محل سازمان رسانه‌ای اوج برگزار شد.

در این نشست یوسفعلی میرشکاک در سخنانی اظهار داشت: اگر انتظار داشته‌ باشیم که این روزها شاعرانی مثل بیدل و صائب و سعدی و حافظ و مولانا داشته باشیم، انتظار بی‌جایی است. امروزه شعر و شاعران از متن به حاشیه رفته‌اند. هرینه ساخت بند تنبانی‌ترین فیلم سینمای ایران را اگر کناری بگذاریم معادل نقدی تمام زندگی شاعران امروز کشور نمی‌شود. اصلا مگر دارایی همه شاعران ما در حدود یک میلیارد تومان هست؟ ولی ببینید که فجیع‌ترین فیلم‌های ما در سینما چقدر می‌فروشد. نمی‌دانم ما که داعیه غرب‌ستیزی داریم چرا دائما ادایش را در می‌آوریم.

وی افزود: بارها می‌گویند که شعر ثروت ملی است و... اما در عمل خبری نیست. ما در برپایی بزرگداشت شاعران دیر جنبیده‌ایم، شاعران باید خود در بزرگداشت خودشان سخن بگویند. من باور دارم اگر امثال فرید نبودند تحمل فضای دوزخی پایتخت بسیار سخت بود. این همتای زهره و عشق و حماسه سال‌هاست که در انزواست ولی کل جامعه را با آئین و دین و عشق و شهادت به خلوتش دعوت کرده است.

کد خبر 2040457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha