۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۶:۲۷

استاد مطهری؛ مصداق کامل عالم ربانی

استاد مطهری؛ مصداق کامل عالم ربانی

استاد مرتضی مطهری سیر تکاملی خویش را با ترکیه و تهذیب نفس و تلمذ نزد اساتید ربانی طی کرد و در این راه از هر تلاشی دریغ نورزید و دست آخر نیز پیروز از این میدان بیرون آمد.

به گزارش خبرگزاری مهر، استاد شهید مرتضی مطهری در عمر نسبتا کوتاه خود اثرات جاویدی به یادگار گذاشت که پرتوی از وجدان بیدار و روح سرشار از عشق به مکتب الهی اسلام بود. ایشان با قلمی روان و فکری توانا در تحلیل مسائل اسلامی و توضیح حقایق فلسفی با زبان مردم بی قلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت. آثار قلم و زبان او بی استثناء آموزنده و روان بخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبی سرشار از ایمان و عقیدت نشات می گرفت برای عارف و عامی سودمند و فرح زاست.

استاد مطهری در ساعت 22:30 یازدهم اردیبهشت ماه 1358 توسط کوردلان گروهک فرقان به شهادت نایل آمد. استاد شهید در طول عمر خود رنجهای فراوانی تحمل کرد و در زمینه ی تعلیم و تربیت کوشش فراوانی انجام داد و آثار بسیاری نیز در زمینه های مختلف علمی، فلسفی و اجتماعی و... از خود به جای گذاشت. وی که معلم اخلاق، فلسفه، عرفان و مسائل اقتصادی بود در تمامی این زمینه ها کارهای تحقیقاتی و بنیادی شایسته ای انجام داده است که به همین مناسبت روز شهادت این معلم نمونه و اسوه ی تقوی به عنوان روز معلم نام گذاری شده است تا همواره و همه ساله ضمن بزرگداشت خاطره ی آن رادمرد بزرگ و مجتهد و فیلسوف بلند آوازه از زحمات بی شائبه و ایثارگرانه طبقه عظیم معلمان که وظیفه ای سنگین آموزش و پرورش کودکان، نوجوانان این مرز و بوم را بر عهده دارد قدردانی گردد.

استاد مطهری، خود از شخصیتهای موفقی بود که در زندگی از ارشاد عالمان ربانی و مربیان الهی برخوردار بوده است. اگر به حیات پربرکت او که همواره با ذکر خداوندی همراه بوده نگاهی بیندازیم، همچنین شهادت و دیدار محبوب که آخرین حد حیات انسانی است، متوجه این امر می شویم استاد سیر تکاملی خویش را با ترکیه و تهذیب نفس و تلمذ نزد اساتید ربانی طی کرده اند و در این راه از هر تلاشی دریغ نورزید و دست آخر نیز پیروز از این میدان بیرون آمد. از نوشته های استاد بر می آید که بنای شخصیت والای ایشان از همان کودکی توسط پدر پی ریزی شده و سپس از محضر علمای دیگر بهره های فراوانی برده اند.

از میان اساتید یاد شده آیه الله حاج آقا حسین بروجردی، آیت الله میرزا علی آقا شیرازی، علامه سیدمحمدحسین طباطبایی و امام خمینی (ره) در شکل دادن شخصیت ایشان نقش موثری داشته اند. استاد شهید همواره به پدر و اساتید خود احترام می گذاشتند و همین حق شناسی که از اساتید خود داشتند، نمایانگر دقت و درک بی حد استاد مطهری است.

استاد مطهری درباره، پیرو و مراد خویش امام خمینی (ره) چنین گفته اند: "پس از مهاجرت به قم گمشده خود را در شخصیتی دیگر یافتم، فکر کردم که روح تشنه ام از این شخصیت سیراب خواهد شد. من که 12 سال در خدمت این مرد بزرگ تحصیل کرده ام باز وقتی که در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایی از روحیه او درک کردم نه فقط بر حیرت من، بلکه بر ایمان من نیز اضافه کرد وقتی برگشتم، دوستانم گفتند: چه دیدی؟ گفتم آمن بهدفه، آمن بسبیله، آمن بربه، امام به مردم ما شخصیت داد. خود واقعی و هویت اسلامی را به آنان بازگرداند. او توانست ایمان از دست رفته مردم را به آنها بازگرداند و آنها را به خودشان مومن کند.

با شروع نهضت اسلامی ایران از سالهای 1341- 1342 شهید مطهری نیز به عنوان یکی از شاگردان صدیق و یاران مورد اعتماد امام خمینی (ره)، فعالانه وارد صفوف نهضت شده و در پی سخنرانیهای روشنگرانه ایشان به همراه حدود 50 تن از وعاظ و روحانیون سرشناس و مبارز تهران توسط ساواک دستگیر و زندانی شدند. ماموران در ساعت یک بامداد 15 خرداد کمی قبل از دستگیری امام امت در قم به منزل استاد هجوم بردند و ایشان را به کمیته شهربانی و آنجا به زندان "قزل قلعه" منتقل کردند.

از سال های 42 به بعد استاد با تلاش و سیعی به تبیین فرهنگ اسلامی و "مسجد الجواد" نقطه ی اوج تلاشهای فرهنگی ایشان در سال های 1342 تا 1350 می باشد. در این راستا ساواک حرکتهای استاد شهید را به طور منظم زیر نظر داشت. سرانجام ساواک در سال1351 با کانون های مقاومت دینی، استاد را دستگیر و ایشان را ممنوع المنبر کرد.

در بین سالهای 1350 تا 1355 که اختناق شدید برقرار و کانون های مبارزه یکی پس از دیگری تعطیل گردید استاد به تشکیل جلسات مخفی و نیمه علنی در تهران و قم برای دانشجویان و طلاب پرداخت. استاد نقش عظیمی در وحدت نظری و عملی دو قشر روحانی و دانشجو ایفا کرد. به طوری که رژیم از سخنرانیها و تدریس استاد سخت در وحشت بود. در اواخر سال 1355 مسافرت استاد به عراق و ملاقات با امام (ره) و نیز حضور مستمر و فعال ایشان در اوجگیری انقلاب اسلامی در آبان سال 1357 و عضویت استاد در شورای انقلاب به امر امام (ره) فعالیتهای سیاسی آن شهید را در مرحله ی نوینی قرار دارد با توجه به به عنایت حضرت بقیه الله (عج) و رهبری راهیانه امام و ایمان و اتحاد مردم منجر به پیروزی انقلاب اسلامی گردید. سرانجام این دانشمند مبارز خستگی ناپذیر پس از عمری مجاهده و تلاش در راه خدا توسط گروهک منحرف فرقان به شهادت رسید.

کد خبر 2042536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha