۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۱۶

عباسی خبر داد:

طراحی و ساخت سامانه ثابت تابش گاما در بناب

طراحی و ساخت سامانه ثابت تابش گاما در بناب

بناب- خبرگزاری مهر: معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مجتمع پژوهشی کاربرد پرتوهای شمالغرب کشور در بناب باید براساس مأموریت اصلی و اولیه خود فعالیت کند ،سازمان انرژی اتمی دراین خصوص برنامه هایی دارد که طراحی و ساخت سامانه ثابت تابش گاما در این مجتمع از جمله این برنامه هاست.

به گزارش خبرنگار مهر ، فریدون عباسی شامگاه دیروز یکشنبه درحاشیه افتتاح نخستین سامانه پرتودهی قابل حمل گاما درمجتمع پژوهشی کاربرد پرتوهای شمالغرب کشور دربناب به خبرنگاران گفت: این مجتمع از ابتدا به منظورپرتودهی محصولات غذایی وکشاورزی دراین منطقه احداث شده بود که بعدها به دلایل مختلف تغییر مسیر داد. چون برخی مسئولان در برهه های مختلف می خواستند همه رشته ها را به این مرکز بیاورند و تحول علمی و فنی در اینجا ایجاد کنند که امکان آن وجود ندارد.

وی افزود: سایت هسته ای کرج به عنوان قطب متمرکز کاربرد پرتوها انتخاب شده و به دنبال آن سایت بناب هم که دارای امکانات و تجهیزات لازم است، بعنوان شعبه شمالغرب کشورانتخاب شده و پنج استان همجوار را تحت پوشش قرار می دهد.

عباسی تصریح کرد: سایت بناب برای انجام این مأموریت مشخص طراحی وتأسیس شده بود و دراین خصوص بودجه تعریف شده دارد. بنابراین مأموریت اصلی و ذاتی مجتمع پژوهشی بناب وارد کردن دستاوردهای هسته ای به زندگی مردم است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درادامه با تشریح برنامه های آینده این سازمان برای مجتمع پژوهشی بناب گفت: سازمان مصمم است با تغییر روش و مکان فعالیتهای هسته ای از آزمایشگاهها به ترویج و توسعه کشاورزی پرداخته و کشاورزی هسته ای را در بناب راه اندازی کند.

عباسی اظهارامیدواری کرد با ملموس شدن  فواید این صنعت جدید درافزایش محصول، بهبود درآمدکشاورزی ومقاومت محصولات دربرابر شوری و خشکی و سرما، کشاورزان ازاین طرح استقبال بیشتری کنند.

فریدون عباسی درپاسخ به این سوال که چرا پاییز سال 90 بخش عمده ای از تجهیزات و منابع انسانی سایت بناب به اصفهان منتقل شد، گفت: دراین خصوص اهالی و کارکنان بناب نباید از ما دلخور باشند؛ چون ما خودمان هم به این جابجایی راضی نبودیم. اما این کار فقط بمنظور متمرکز نمودن فعالیتهای پژوهشی و تولید مواد هسته ای و راکتورها در اصفهان بود.

وی تصریح کرد: درجایی که همه فرآیند تولید سوخت هسته ای و راکتورهای تحقیقات مواد در اصفهان قرار دارد، دلیل ندارد که بخش کوچک تحقیق مواد در بناب باشد و بی جهت هزینه صرف شود.

عباسی سپس از طراحی و ساخت سامانه ثابت تابش گاما در مجتمع پژوهشی بناب خبر داد و گفت: ساختمان این مرکز در حال اجراست و پس از نصب تجهیزات لازم تا پایان نیمه اول امسال آماده بهره برداری خواهد بود.

به گفته وی پس از راه اندازی این سامانه ثابت، امکان تولید انبوه سامانه های پرتودهی قابل حمل دراین مجتمع و اعزام به سراسر کشور فراهم می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین از فشار و تحمیل برخی نمایندگان مجلس درخصوص استخدام غیراصولی اهالی منطقه ای که سایتهای هسته ای درآنها قرار دارند، انتقادکرد و گفت: اولاً استخدام نیروی انسانی درمجموعه سازمان دارای ضوابط حساس و محدودیت است و دوماً تحمیل استخدام نیروی بومی غیرمتخصص در مجموعه سازمان انرزی اتمی معقول و منطقی نیست.

عباسی اظهار کرد: نمی شود با مسائل حساس ملی بصورت قومی برخورد کرد چون این سازمان قبل از ایجاد هر سایتی درکشور به اشتغال پایدار آن منطقه طبق ضوابط و قوانین فکر می کند.

وی در خاتمه آمادگی سازمان انرژی اتمی ایران را برای آموزش اصولی افراد جهت افزایش سطح مهارتهای فنی آنها با همکاری فرمانداریها و مراکز فنی و حرفه ای اعلام کرد.

کد خبر 2042779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha