۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۲۰:۲۰

نخستین سامانه پرتودهی گاما دربناب به بهره برداری رسید

نخستین سامانه پرتودهی گاما دربناب به بهره برداری رسید

بناب-خبرگزاری مهر: طی مراسمی با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، سامانه پرتودهی قابل حمل گاما درمجتمع پژوهشی کاربرد پرتوهای شمالغرب کشوردرشهرستان بناب مورد بهره برداری قرارگرفت.

به گزارش خبرنگار مهر ، معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران عصر امروز یکشنبه در این خصوص گفت: این سامانه با هدف پرتودهی انواع غلات طراحی شده و با استفاده از آن ضمن جلوگیری از جوانه زدن و فاسد شدن محصولات کشاورزی، مدت زمان نگهداری آنها در انبار نیز افزایش می یابد.

خلجی افزود: درمجتمع پژوهشی بناب کارطراحی و راه اندازی دو نوع سامانه پرتودهی شامل ثابت و قابل حمل در دست اجرا قرارداشت که باتوجه به نیاز کشور و پراکندگی مزارع و سیلوهای نگهداری گندم از یکدیگر، کار طراحی سامانه پرتودهی قابل حمل در اولین فرصت ساخته و آماده بهره برداری شد.

وی همچنین اظهارکرد: این سامانه با بازسازی و اصلاح روی سیستم قدیمی مجارستانی طراحی شده و ویژگی قابل حمل بودن آن موجب استقرار و بکارگیری آسان آن در کنار سیلوها یا مزارع گندم می شود.

خلجی از تلاش متخصصان این سازمان برای طراحی و ساخت سامانه قابل حمل پیشرفته با قدرت سه برابر بیشتر از سامانه فعلی و با قیمت تمام شده کمتر از 10 میلیارد ریال درآینده نزدیک خبرداد.

به گفته خلجی طبق هماهنگیهای صورت گرفته با سایر سازمانهای ذیربط سامانه های جدید پس از آماده شدن به نقاط مختلف کشور اعزام خواهند شد.

معاون توسعه کاربرد پرتوهای سازمان انرژی اتمی ایران در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: سامانه پرتودهی گامای بناب ظرفیت پرتودهی ماهانه 700 تن غلات را دارد که البته با افزایش سرعت آن درحدود4 برابر افزایش ظرفیت خواهد داشت.

کد خبر 2042633

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha