۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۸:۵۷

ابوترابی در دانشگاه امام صادق(ع):

افشای نامه برکناری مشائی از معاون اولی دولت ماموریت رهبری به من بود

افشای نامه برکناری مشائی از معاون اولی دولت ماموریت رهبری به من بود

نایب رئیس مجلس درباره اینکه آیا افشای نامه رهبری به رئیس جمهور درباره عدم موافقت با معاون اولی مشایی ماموریت ایشان به وی بوده است یا خیر، گفت: بله شخص رهبری نظر مبارکشان این بود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی در نشستی با دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) که ظهر امروز در تالار شهید مطهری این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: نامه ای برای رئیس جمهور از سوی رهبر معظم انقلاب درباره معاون اولی مشایی ارسال شده بود که کسی از آن خبر نداشت. بعد از اینکه یک فاصله زمانی سپری شد بنده از طرف رهبر معظم انقلاب ماموریت یافتم که مفاد این نامه را به اطلاع مردم برسانم.

وی افزود: البته بعد از محول کردن این ماموریت به بنده مجددا فرصتی به رئیس جمهور داده شد که به نظر رهبر معظم انقلاب درباره معاون اول عمل کند اما متاسفانه باز هم توجهی نشد و لذا بنده ماموریت پیدا کردم که این موضوع را به اطلاع مردم برسانم.

عضو ائتلاف 5 گانه اصولگرایان در پاسخ به این سئوال که نظرتان درباره هولوکاست چیست، تصریح کرد: بنده اشاره کردم اگر هولوکاست کمترین رنگی از واقعیات داشت یکی از تصمیمات این نبود که هرگونه تبلیغ و مطالعه درباره آن جرم باشد. معتقدم که این موضوع افسانه و بستری است برای تحت فشار قرار دادن ملت مظلوم فلسطین.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با جبهه پایداری نمی توانستید ائتلاف کنید که با ائتلافی وارد انتخابات شدید که آقای باهنر در آن عضویت دارد و هنر خودش را لابی گری می داند گفت: زمان شکل گیری ائتلاف 5 نفره کاندیدایی از سوی پایداری معرفی نشده بود وگرنه موضوع ائتلاف با دیگر جریانات قابل بحث بود.

ابوترابی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه نقاط ضعف و قوت سیاست خارجی دولت های نهم و دهم را چه می دانید خاطر نشان کرد: تاکید بر شعارهای انقلاب خصوصا در عرصه ایستادگی برابر نظام سلطه و زیاده خواهان یکی از محاسن دولت نهم و دهم بود. البته دستگاه دیپلماسی می توانست با کارآیی بیشتر از اهداف نظام و انقلاب دفاع کند و در مسیر دستیابی به انرژی هسته ای قدم های بهتری بردارد.

نایب رئیس مجلس ادامه داد: اگر در عرصه سیاست خارجی بهتر عمل می کردیم با ایستادگی بر مواضع هم می توانستیم طوری عمل کنیم تا پرونده کشورمان به شورای امنیت ارجاع نشود. نباید این موضوع و تحریم ها را کاغذ پاره می دانستیم این ادبیات را بنده درست نمی دانم و بهتر بود به جای خلق چالش و تنش فراروی قوای سه گانه، وحدت و ارتباط با یکدیگر را ارتقاء بخشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اساسا قائل به نظر و رای رئیس جمهور هستید یا فکر می کنید که او فقط باید بر اساس فرمایشات رهبری عمل کند که در این صورت باید رئیس جمهور را معاون اجرایی رهبری دانست، گفت: حرف بنده این است که بین گفتمان دولت و گفتمان نظام باید هماهنگی وجود داشته باشد. بنده سیاست ها، گفتمان ها و راهبرد نظام در سیاست خارجی، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع که بر مبنای سبک زندگی قرآنی، مبارزه با زیاده خواهان و قدرت های مستکبر جهان، اقتصاد مبتنی بر ارزش افزوده و تولید فراوان و هزینه کردن درآمدهای نفتی برای اداره کشور است را قبول دارم. به نظر شما آیا دولت نباید در چارچوب برنامه حرکت کند؟ مگر این برنامه را دولت نمی نویسد؟ مگر در موضوع برنامه هم دولت از رهبری تقلید می کند و آن را می نویسد؟

عضو ائتلاف 5 گانه اصولگرایان خطاب به دانشجویی که این سئوال را پرسید، تصریح کرد: دولت لایحه برنامه را ارائه می کند اما چرا به آن عمل می کند؟ آیا شما تردید دارید عملکرد دولت بر اساس برنامه نبوده و تصمیمات بخشی اتخاذ شده است؟ اگر این موضوع را قبول ندارید که بحثی نداریم اما واقعا چنین رفتاری در پیش گرفته شده است.

ابوترابی در پاسخ به سئوال دانشجویی که پرسید دیدگاه شما نسبت به دولت های سازندگی، اصلاحات و احمدی نژاد چیست، پاسخ داد: مهمترین مشکل این 3 دولت زاویه داشتن گفتمان نظام و دستگاه اجرایی بود که هر چه جلوتر هم رفت باعث افزایش این فاصله گردید. دولت ها باید در راستای گفتمان نظام که توسط رهبر معظم انقلاب و در چارچوب قانون تبیین می شود حرکت کنند.

وی اضافه کرد: اتفاقات فرهنگی و عملکرد در حوزه سیاست خارجی در دوران سازندگی و اصلاحات ناشی از زاویه نگاه با گفتمان نظام بود. اما در این دولت حتی مشکلات اقتصادی هم بر مبنای این دیدگاه شکل گرفت.

نایب رئیس مجلس با اشاره به دیدار اعضای دولت نهم در ابتدای آغاز به کار با رهبر معظم انقلاب گفت: در این دیدار رهبری از روی کار آمدن دولت همزمان با آغاز برنامه چهارم ابراز خرسندی کردند و تاکید داشتند که در پایان این برنامه وابستگی بودجه به نفت باید قطع شود اما این کار که انجام شدنی هم بود متاسفانه با عدم توجه به درآمدهای غیر نفتی و بزرگ تر شدن دولت ناشی از افزایش هزینه های جاری انجام نشد.

ابوترابی در پاسخ به سئوال دانشجویی درباره نقاط مثبت و منفی احمدی نژاد ، گفت: 3 ویژگی مثبت دولت احمدی نژاد که باید نهادینه شود مطرح کردن ارزش های انقلابی، انگیزه بالا برای ارائه خدمت و صرف وقت حتی خارج از ساعات کاری، ساده زیستی و فراهم آوردن ارتباط رو در رو با اقشار ضعیف و محروم کشور است. این سه ویژگی بود که باید در دولت یازدهم بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی ضعف های این دولت را هم عدم توجه به خرد جمعی، اتخاذ تصمیمات بدون عقبه و مقطعی، عدم ارتباط با نخبگان، دانشگاهیان و حوزویان و بی توجهی به برنامه ریزی و وحدت دانست و بر توجه به این موضوعات در دولت یازدهم به عنوان رویکردهای راهبردی تاکید کرد.

وی در پاسخ به سئوالی درباره انحلال سازمان مدیریت و اینکه آیا در صورت روی کار آمدن این سازمان را احیا خواهد کرد یا نه، گفت: سازمان مدیریت دارای نقش محوری و کلیدی برای حرکت درست در راستای برنامه است. کار اول این سازمان تدوین برنامه 5 ساله ثانیا تنظیم بودجه های سالیانه در چارچوب اهداف برنامه و ثالثا نظارت بر هزینه شدن بودجه در راستای برنامه است.

وی تاکید کرد: معتقدم این نهاد باید از بالاترین کارآمدی برای تبدیل بودجه و حرکت در راستای سیاست های برنامه، نظام و نظارت برخوردار باشد. لذا بنده سازمان مدیریت را در جهت تحقق اهداف یاد شده احیا خواهم کرد.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری درباره عهده دار شدن ریاست ستادش توسط حجت الاسلام پناهیان، گفت: آقای پناهیان هیچ وقت به عنوان رئیس ستاد بنده مطرح نشده است.

ابوترابی در پاسخ به این سئوال که هزینه های انتخاباتی شما از کجا تامین می شود و آیا حاضرید میزان آن را اعلام کنید، گفت: درباره اعلام میزان هزینه ها و شفاف کردن آن مشکلی نمی بینم فعلا هم جمعی از اساتید دانشگاه که با بنده ارتباط داشته و محبت کرده اند آمادگی خود را برای کمک اعلام کرده اند. بنده هم برای جذب این کمک ها که البته از طرف افراد پاک دست باشد مشکلی نمی بینم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره توزیع سهام عدالت و اینکه در صورت رئیس جمهور شدن این روند را ادامه خواهد داد یا خیر، یادآور شد: به نظرم توزیع سهام عدالت قدمی برای بسط عدالت بود اما می توان در این جهت قدم های بیشتری طبق قانون برداشت. لذا بنده موافق ادامه دادن سهام عدالت هستم.

نایب رئیس مجلس پیش از پاسخگویی به سئوالات دانشجویان که به صورت کتبی و شفاهی پرسیده شد سخنانی را درباره گفتمان دولت یازدهم که باید بر مبنای علم، اخلاق و قول سدید باشد اشاره کرد و گفت: برای این کار احترام به خرد جمعی و استفاده از ظرفیت نخبگان را ضروری می دانم و معتقدم باید تمامی ظرفیت های کشور را در این راه به کار گرفت تا با تکیه بر اسناد بالادستی گره گشای مشکلات فعلی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه نظام زمانی موفق خواهد بود که گفتمان دولتش، گفتمان نظام بدون کمترین زاویه باشد و از تمام ظرفیت دستگاه اجرایی برای پیشبرد این گفتمان بهره بگیرد، خاطر نشان کرد: در این صورت نقاط ضعف به سرعت برطرف خواهد شد و به نقطه قوت تبدیل می شود.

کد خبر 2044334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha