۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۵۳

گزارش تصویری - تشریحی/

باران مزارع"حبوبات" کوهدشت را نجات داد/ نوشدارویی پس از مرگ "غلات"!

باران مزارع"حبوبات" کوهدشت را نجات داد/ نوشدارویی پس از مرگ "غلات"!

کوهدشت - خبرگزاری مهر: بارندگیهای خوب چند روز اخیر در شهرستان کوهدشت زمینه نجات مزارع کشت حبوبات این شهرستان را فراهم کرد؛ هر چند که پیش از این استمرار خشکسالیها و کاهش بارشها در کوهدشت موجب خسارات فراوان به مزارع غلات شده بود.

به گزارش خبرنگار مهر، مزارع گندم و جو کوهدشت پیش از رسیدن به مرحله درو خشک شدند و با روندی که در پیش است انتظار می رود امسال نیز همچون چند سال گذشته که خشکسالی بر زمین های کشاورزی کوهدشت چنگ انداخته، سالی بدون محصول برای کشاورزان این شهرستان باشد.

خشکسالی؛ آتشی زیرخاکستر

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت در گفتگو با خبرنگار مهر با یادآوری اینکه پدیده خشکسالی در سال های اخیر آتش زیر خاکستر بوده است می گوید: این پدیده مخرب باعث شده بالای 90 درصد زمین های کشاورزی کوهدشت عملکردی زیر150 کیلوگرم در هر هکتار داشته باشند.

مرتضی ملکی ادامه می دهد: با اندازه گیری های به عمل آمده در دوسال زراعی جاری خسارتی بالای 270 میلیارد تومان و فقیرشدن سطح مراتع رهاورد خشکسالی در این شهرستان بوده است.

ملکی می گوید: با روندی که در پیش است در سال 92 خسارت خشکسالی به 160 میلیارد تومان در بخش کشاورزی کوهدشت برسد.

مزارع غلات در عطش باران سوختند!

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت با یادآوری اینکه همواره این شهرستان را به عنوان انبار غلات لرستان می شناخته اند که با توجه به خشکسالی بخش کشاورزی کوهدشت آسیب جدی دیده است، ادامه می دهد: خشکسالی حتی بر مزارع آبی این شهرستان نیز تاثیرگذار بوده و باعث می شود تولید گندم و جو در شهرستان کوهدشت به زیر 30 تن کاهش یابد.

وی به تبعات کمبود بارشها در فصل زایش غلات اشاره می کند و می گوید: متاسفانه در این فصل شاهد ترسالی برای کوهدشت نبودیم وگرنه بازمین های مرغوبی که در این شهرستان وجود دارد به تولید بالای 180هزارتن غلات دست پیدا می کردیم.

ملکی ادامه می دهد: متاسفانه از 16 اسفندماه 91 تا 9 اردیبهشت ماه 92 بارندگی در کوهدشت زیر 10 میلی متر گزارش شده که این امر باعث خشک شدن و سوختن مزارع غلات، در مرحله ی زایش شده است.

نوشدارویی که به داد حبوبات رسید

وی به بارندگیهای چند روز اخیر در کوهدشت اشاره می کند و می گوید: دراین دو روز شاهد بارندگیهای خوبی در کوهدشت بودیم اما متاسفانه دیرشده است و این بارندگی نوشدارویی است که دردی را از سوختگی و در واقع مرگ مزارع غلات این شهرستان که دیگر از دست رفته اند، دوا نخواهد کرد.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت معتقد است که هرچند دوروز باران چشمگیر در این شهرستان سودی به حال مزارع غلات نداشت اما باید خدا را شکر گفت که این بارش حداقل باعث شد تا 30هزارهکتار کشت نخود و حبوبات در این شهرستان جان بگیرند.

ملکی با یادآوری اینکه در سال گذشته هشت هزارهکتار نخود در کوهدشت کشت شده ادامه می دهد: امسال 30 هزارهکتار نخود زیر کشت رفته است و با بارش های 10 و 11 اردیبهشت پیش بینی می شود امسال 24 هزار تن نخود در این شهرستان برداشت شود و با این وجود کوهدشت در رده ی نخست محصول نخود لرستان قرار خواهد گرفت.

مسئولان چاره اندیشی کنند

وی البته یادآور می شود که اگر این پیش بینی هم اتفاق بیفتد باز خشکسالی های اخیر و خسارت های ناشی از آن به هیچ وجه جبران نخواهد شد چرا که حبوبات تنها بخش کوچکی از کشاورزی کوهدشت را تشکیل می دهد.

مدیر جهاد کشاورزی کوهدشت خواستار این است که در سفر پیش روی رئیس جمهور به لرستان، تسهیلات ویژه ای در قالب طرح توسعه کشاورزی  به زیر بخش کشاورزی این استان اختصاص یابد تا شاید بتوان مرحمی بر زخم خشکسالی در این شهرستان نهاد.

ملکی بر ضرورت مطالعاتی جدی در این زمینه در کوهدشت نیز تاکید دارد و می گوید: با توجه به خشکسالی های رخ داده در سال های اخیر و افت آب دهی سفره های زیرزمینی، مطالعه ی آب و خاک کوهدشت باید در اولویت کاری مسئولان قرار گیرد تا بتوان در این زمینه تصمیمات کارشناسی اتخاذ کرد.

استمرار خشکسالی و تاثیر ویرانگر بر اقتصاد مردم

شاید در این روزهای بارانی نوشتن از خشکسالی در دشت بزرگ کوهدشت پارادوکسی تلخ باشد اما با توجه به اینکه 90 درصد معیشت مردم کوهدشت به کشاورزی وابسته است، استمرار این روند و کاهش محصولات تاثیری ویرانگر بر اقتصاد و معیشت این مردم خواهد گذاشت؛ با این تفاسیر اگر وضعیت به همین منوال پیش برود تا چند سال آینده دشت وسیع کوهدشت به برهوتی سوخته تبدیل خواهد شد.

مردم از مسئولان انتظار دارند بررسی این مشکل جدی و حیاتی را در اولویت برنامه های خود قرار دهند چرا که دشت های بزرگ کوهدشت سهم عظیمی از تولید غله کشور و استان لرستان را بر عهده دارد؛ موضوعی که می تواند به اقتصاد کشاورزی استان لطمه جدی وارد کند.

تلاش برای بهره برداری از سد بزرگ معشوره و انتقال آب از سد سیمره به دشت ها و اراضی کوهدشت یکی از خواسته های مردم این منطقه است که باید در مسیر آن گام برداشته شود، موضوعی که به نظر می رسد استفاده از لحظات و دقایق نیز برای تحقق آن حیاتی باشد.

کد خبر 2046472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha