۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۰:۴۰

ابوترابی فرد:

مدیریت پروژه ای راه را برای رسیدن به اقتصاد مقتدر هموار نمی کند

مدیریت پروژه ای راه را برای رسیدن به اقتصاد مقتدر هموار نمی کند

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت پروژه‌ای راه را برای رسیدن به یک اقتصاد مقتدر هموار نمی‌کند و باید هر تصمیمی اتخاذ می‌شود در چهارچوب اهداف برنامه و تحقق آرمان‌های نظام باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام ابوترابی فرد کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه در نشست خبری خود در بندرعباس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در پاسخ به اولین سؤال که آیا حضور شما در انتخابات جدی است گفت: با نزدیک شدن به انتخابات و اعلام نظر شورای نگهبان راه برای رسیدن به انسجام و معرفی نامزدی که از اجماع بیشتری برخوردار است هموار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه انتخابات عرصه‌ی مهمی برای خلق حماسه‌ی سیاسی و ارتقاء سطح مردم سالاری در کشور است گفت: انتخابات راه را برای افزایش اقتدار سیاسی هموار می‌کند، هرچند دشمن مانند همیشه به دنبال کاهش مشارکت و ایجاد تنش فرا روی انتخابات است.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه علاوه بر مشارکت حداکثری باید از تمام ظرفیت‌های نظام برای انتخاب رئیس جمهور اصلح بهره برد گفت: سه دهه‌ی تجربه‌ی مردم در عرصه‌های انتخاباتی گوناگون برگزاری یک انتخابات پرشکوه را تضمین می‌کند.

وی در خصوص ویژگی‌های رئیس جمهور مطلوب به اعتقاد به گفتمان نظام مدیریت مبتنی بر علم و اخلاق و ارتقاء تعامل با نخبگان استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور، برخورداری از روحیه‌ی ایستادگی در راستای دفاع از منافع ملی و مقابله با استکبار اشاره کرد.

ابوترابی افزود: دشمن از هر راهی که بتواند مشارکت مردم را کاهش دهد، وارد عمل می‌شود و ایجاد تنش را در دستور کار خود قرار خواهد داد. وی با تأکید بر وحدت به عنوان اصلی‌ترین نیاز امروز کشور اظهار داشت: دشمن می‌خواهد با جنگ روانی وحدت ملی را خدشه دار کند.

عضو هیئت عالی حل اختلاف قوا در پاسخ به سؤالی مبنی بر شباهت‌های دستگاه اجرایی مطلوب با دولت فعلی به برجسته‌کردن گفتمان انقلاب اسلامی، ایستادگی در برابر نظام سلطه و فراهم کردن بستری برای انسجام اسلامی در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب اشاره کرد.

وی همچنین درباره‌ی نقاطی که دستگاه اجرایی آتی باید آنها را بیشتر از دولت فعلی برجسته کند بر مدیریت مبتنی بر برنامه تأکید کرد و گفت: مدیریت پروژه‌ای راه را برای رسیدن به یک اقتصاد مقتدر هموار نمی‌کند و باید هر تصمیمی اتخاذ می‌شود در چهارچوب اهداف برنامه و تحقق آرمان‌های نظام باشد.

ابوترابی احترام به خرد جمعی و ارتقاء تعامل با نخبگان و صاحبان اندیشه را ضرورتی پراهمیت قلمداد کرد و گفت: گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق زمینه‌ساز بالاترین سطح مشارکت در انتخابات خواهد شد.

وی از افزایش همدلی و تفاهم میان قوا به عنوان نکته‌ای که دولت آتی باید به آن بپردازد یاد کرد و با اشاره به بخشی از بیانات رهبر فرزانه‌ی انقلاب مبنی بر حفظ وحدت گفت: می‌توان بالاترین سطح هماهنگی را در بین قوای سه‌گانه ایجاد کرد.

نامزد یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری، اساسی ترین گام برای تبدیل نقاط ضعف به قدرت. الهام از آموزه‌های قرآن دانست و گفت: تمام مسئولیت‌ها امانت الهی است و باید شایسته‌ترین، تواناترین و با انگیزه‌ترین افراد را در مسئولیت‌های کلیدی گمارد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص ائتلاف اکثریت اصول‌گرایان خاطر نشان کرد، در روزهای آینده به نظر واحدی خواهیم رسید. ابوترابی در خصوص استراتژی ایران در سیاست خارجی به گفتمان بازدارندگی که همان گفتمان نظام است اشاره کرد و مؤلفه‌های آن را ارتقاء سطح کارآمدی نظام، افزایش سطح رضایت‌مندی مردم، دیپلماسی فعال در عرصه‌ی جهانی، افزایش مشارکت و استفاده از دیپلمات‌های با تجربه برای به چالش کشیدن گفتمان یکجانبه‌گرایانه‌ی آمریکا دانست.

وی افزود: باید با مدیریت بایسته در صحنه‌ی بین‌المللی با اقدامات آمریکا مبنی بر اجماع سازی علیه ایران مقابله کرد.

نائب رئیس مجلس ادامه داد: تجربه‌ی سیاسی بنده نشان داده که مردم از بصیرت و زمان‌شناسی لازم برخوردارند و همیشه متناسب با شرائط تصمیمات مبتنی بر عقلانیت و ایمان را اتخاذ کرده‌اند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مقصود شما از مردم سالاری دینی چیست؟ به ولی فقیه در جایگاه رهبری نظام و حضور مردم در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و این دو را ملاک مردم سالاری دینی دانست.

نامزد یازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری افزود: اگر در سال‌های پس از انقلاب مردم سالاری دینی در کشور ما نهادینه شده است به دلیل جایگاه اسلامیت در این نظام است و در واقع ایجاد شکاف بین اسلامیت و جمهوریت آب به آسیاب دشمن ریختن است.

وی در ادامه به لزوم ایجاد تحول در اقتصاد کشور پرداخت و با اشاره به لزوم اتخاذ رویکرد مقاومتی به اقتصاد گفت: در برنامه‌ی چهارم توسعه پیش بینی می‌کردیم که رابطه‌ی درآمدهای نفتی با هزینه‌های جاری کشور قطع گردد، اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

ابوترابی با اشاره به اینکه در اقتصاد مقاومتی باید به تولید توجه ویژه شود گفت: مردم، خواستار تحول در عملکردها هستند.

وی افزود: هیچ پیشرفتی در کشور حاصل نمی شود مگر در سایه‌ی قانون، البته اگر کسی نقدی به قانون داشته باشد، می‌تواند از مجاری قانونی اقدام کند.

نائب رئیس مجلس در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد مجلس در چند سال اخیر اظهار کرد: مجلس از ابزارهای خودش استفاده کرد و تلاش نمود در جهت ایجاد تنش با دولت گام برندارد و با تأکید بر قانون چالش‌ها را از میان بردارد.

وی در خصوص راهکارهای افزایش تولید به لزوم ارزیابی اوضاع فعلی اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: اولین مشکل فقدان ثبات در سیاست‌هاست، زیرا فعالان اقتصادی در فضایی می‌توانند به تولید بپردازند که از نوسانات بازار در امان باشند. 

ابوترابی با بیان اینکه ما در بخش فضای کسب و کار جایگاه مناسبی نداریم، افزود: افزایش نقدینگی، افزایش دارایی‌های خارجی بانک مرکزی و عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید از دیگر عوامل ایجاد شرایط اقتصادی کنونی هستند.

وی از وابستگی هزینه‌های جاری به درآمدهای نفتی انتقاد کرد و گفت: بایستی در بودجه‌ی سالانه با الهام از برنامه‌ی توسعه درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه‌ی ملی هدایت کرد.

نائب رئیس مجلس تأکید کرد: باید از افزایش بدهی‌های دولت به بانک مرکزی جلوگیری نمود.

وی افزود: در چهارسال اول دولت آتی می‌توان رتبه‌ی جهانی کسب و کار ایران را کاهش داد و با تحول جدی در عرصه‌ی تولید و اشتغال گام برداشت تا شاهد ثبات نرخ ارز و افزایش ارزش پول ملی باشیم.

ابوترابی با تأکید بر اقتصاد مبتنی بر نوآوری علمی به جای اقتصاد مبتنی بر مواهب الهی تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان را ضروری دانست و گفت با‌ آشنایی که با اوضاع فعلی کشور دارم معتقدم دهه‌ی چهارم انقلاب، دهه‌ی پیشرفت و عدالت خواهد بود و اقتصاد ایران به جایگاه قدرتمندی دست خواهد یافت

کد خبر 2047072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha