۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۴۳

در گفتگو با مهر عنوان شد؛ 

تبدیل عراق به میدان رقابت قدرت های منطقه/ حماقت قطر و عربستان در سوریه

تبدیل عراق به میدان رقابت قدرت های منطقه/ حماقت قطر و عربستان در سوریه

استاد علوم سیاسی دانشگاه لندن در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به تبدیل عراق به زمین بازی رقابت قدرت های منطقه ای و جهانی تاکید کرد: ذینفعان منطقه از جمله قطر و عربستان سعودی با دخالت های خود در عراق و سوریه دست به حماقت بزرگی زده اند.  

دکتر آرشین ادیب مقدم با اشاره به اوضاع ناآرام غرب آسیا گفت: بحران در غرب آسیا و به میزان کمتر در شمال آفریقا بر دیگر کشورهای منطقه تاثیر گذاشته و می تواند به این کشورها سرایت کند. این به هم پیوستگی هنگام آغاز قیامهای عربی در تونس و امکان سرایت آن به دیگر کشورها کاملا آشکار بود.

وی افزود: اما در کشورهایی همچون عراق و سوریه با تهدیدهای امنیتی داخلی مواجه هستیم. مسئله ای به نام کردستان و تروریسم القاعده و سوال درباره تحقق دموکراسی یکی از ویژگی های مشترک در تمام کشورهای منطقه است.

استاد دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن با اشاره به ناامنی در عراق در روزهای اخیر و تبدیل این کشور به مانند آنچه که در سوریه می گذرد، گفت: آن چیزی که حتی مسئله را پیچیده تر می کند این است که عراق در حال تبدیل به زمین بازی رقابت قدرت های منطقه ای و جهانی است.

وی تاکید کرد: نبود امنیت و بی اعتمادی شدید میان قدرت های منطقه ای مانند عربستان سعودی و ایران مشکل جدی بوده و از طرفی قدرت های منطقه ای و جهانی افزایش تحریم های بین المللی علیه تهران و دامن زدن به بی ثباتی در سوریه و عراق را در دستور کار خود قرار دارند.

استاد دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن افزود: این ذهنیت همچنان در میان رهبران منطقه ای و جهانی وجود دارد و هرگز یاد نگرفته اند که استراتژی های کارآمد و مثبت را دنبال کرده که در آن بر بکارگیری برنامه های سیاسی به جای اتخاذ رویکرد تهاجمی تاکید شده است و تفاوت قابل توجهی میان سیاست آگونیستی و آنتاگونیستی سیاسی وجود دارد.

دکتر آرشین ادیب مقدم گفت: واقعیت این است که ذینفعان منطقه اوضاع امنیتی در عراق و سوریه را تحت کنترل خود دارند. دولت ایالات متحده در حال حاضر در مقایسه با دکترین نیکسون در دهه 1970 به فکر تامین امنیت ملی همپیمانان خود از جمله قطر و عربستان سعودی است.

وی افزود: کشورهای منطقه بهای سنگینی را به خاطر بن بست کنونی در عراق و سوریه می پردازند که هیچ کس نمی تواند برنده آن باشد. این کشورها می توانند رویدادها در عراق و سوریه و در منطقه را از طریق پروکسی های منطقه کنترل کرده که دست به حماقت بزرگی زده اند که نشئت گرفته از بینش امپریالیستی وغیر منطقی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه لندن گفت: اوضاع عراق و سوریه تنها با همکاری کامل تمام کشورهای منطقه از جمله قطر، عربستان سعودی، مصر و ترکیه آرام می شود و قدرت تصمیم گیری درباره آینده سوریه و عراق را باید از تمام قدرت های منطقه ای گرفت.

........................

گفتگو از معصومه زارع

کد خبر 2047138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha