۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۲:۰۳

محمدرضا بايرامي:

كتابخوان نشان دادن مردم در شرايط فعلي دهن كجي به آنهاست

كتابخوان نشان دادن مردم در شرايط فعلي دهن كجي به آنهاست

محمدرضا بايرامي مي‌گويد: در شرايطي كه مردم سعي دارند با درآمدشان تنها به حيات خودشان ادامه دهند، طبيعي است كه دغدغه‌ كتاب خواندن ديگر برايشان معني نمي‌پذيرد. بنابراین در شرايط فعلي كتابخوان نشان دادن آنها چيزي جز دهن كجي كردن به آنها نيست.

محمدرضا بایرامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت نشر كشور و بازتاب آن در نمایشگاه كتاب اظهار داشت: دو اتفاق در كشور ما توامان در حال رخ دادن است. نخست اینكه كتاب خوب مجوز نمی‌گیرد، منتشر نمی‌شود و عنایت وزارت ارشاد برای دادن مجوز نشر كتاب تنها شامل برخی آثار عجیب می‌شود و از سوی دیگر سیاست‌های خاسته و یا ناخواسته مسئولان فرهنگی جواب داده است و مردم كمتر تن به خرید كتاب می‌دهند.

وی افزود: وضعیت اقتصادی و معیشتی مردمی هم در خرید كم و خلوتی نمایشگاه تاثیر می‌گذارد. من در چند نوبت بازدیدی كه از نمایشگاه امسال داشتم، متوجه شدم كه وضعیت مراجعه مردم امسال همانند سال‌های قبل نیست. مردم می‌آیند و دوری می‌زنند و می‌روند. واقعا در برخی از غرفه‌ها اصلا نمی‌شود توقف كرد چون آدم حس می‌كند كه وقتش در حال تلف شدن است. البته كتاب‌های بازاری و یا كتاب‌هایی كه معمولاً در بوق و كرنا می‌شوند در نمایشگاه بازار خودشان را دارند.

نویسنده رمان «پل معلق» ادامه داد: با حلوا حلوا گفتن در حوزه كتاب دهان شیرین نمی‌شود. اینكه برای اهالی قلم پیامك بفرستند كه فلان كتاب مثلا چهار هزار نسخه فروش رفته است، به نظر من فرمایشی است؛ چون همه ما در حال مشاهده وضعیت نوع مراجعه مردم به كتاب در جایی مانند نمایشگاه كتاب هستیم. این نوع برخوردها و به تبع آن كتابخوان نشان دادن مردم در شرایط فعلی چیزی جز دهن كجی كردن به آنها نیست.

بایرامی افزود: مردمی كه كتابخوان هستند به هر شكل ممكن كتاب می‌خرند و می‌خوانند اما در اوضاع فعلی من به عنوان یك نویسنده كه از قضا كتابخوان هم هستم، ترجیح می‌دهم كتابی را امانت بگیرم و بخوانم تا اینكه بخواهم بخرم. مردم هم به نظرم همین كار را می‌كنند. مشكلات معیشتی بخواهیم یا نخواهیم در حال له كردن مردم است و این فشار‌ها تاثیر خود را خواهد گذاشت. در شرایطی كه مردم سعی دارند با درآمدشان تنها به حیات خودشان ادامه دهند، طبیعی است كه كتاب خواندن دیگر برایشان معنی ندارد.

کد خبر 2047358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha