۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۳۲

نهاد کتابخانه‌ها از کدام ناشران کتاب می‌خرد؟

نهاد کتابخانه‌ها از کدام ناشران کتاب می‌خرد؟

آنطور که نشریه روزانه نهاد کتابخانه‌ها در نمایشگاه کتاب می‌نویسد، این نهاد قرار است به خرید 35 میلیارد ریال کتاب کودک و نوجوان بپردازد اما به گفته ناشران، سیاست روشن و درستی برای خرید کتاب از آنان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، انتشار خبری مبنی بر خرید 35 میلیارد ریالی کتاب کودک و نوجوان از سوی نهاد کتابخانه‌ها در نشریه روزانه این نهاد در نمایشگاه، همچنان واکنش ناشران کودک و نوجوان را به همراه دارد؛ ناشرانی که نمی‌دانند نهاد نامبرده براساس چه ملاک و معیاری به خرید کتاب می‌پردازد و از کدام ناشران؟

در متن این خبر که در«مشرق»، ویژه‌نامه نهاد کتابخانه‌ها در بیست‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب و به تاریخ 14 اریبهشت ماه منتشر شده، آمده بود: «خرید از ناشران کودک و نوجوان، همچنان ادامه دارد و نهاد کتابخانه‌ها همچون گذشته با رصد ناشران و بازار نشر از ناشران فعال و ارزشمندی که در حوزه کتاب کودک و نوجوان فعالیت دارند، خرید خواهد کرد  و در اختیار مخاطبان کتابخانه‌های خود در بیش از 2700 کتابخانه در سراسر کشور قرار خواهد داد.»

خبرگزاری مهر در گزارشی با عنوان «انتشار خبری درباره خرید 35 میلیاردی کتاب کودک در نمایشگاه حاشیه‌ساز شد» که 15 اردیبهشت ماه منتشر شد با بعضی ناشران گفتگو کرد و به چند و چون این خبر پرداخت. ناشرانی چون قطره و شباویز و نگارینه‌ بر این بودند که خوب است سازمان‌ها و نهادهایی که به خرید کتاب از ناشران کودک و نوجوان می‌پردازند، سیاست روشنی داشته باشند و بگویند براساس چه ملاک و معیاری و از کدام ناشران، کتاب می‌خرند، اما گلایه ناشران و واکنش آنها به خبر نهاد کتابخانه‌های عمومی همچنان ادامه دارد.

توکا ملکی، نویسنده و پژوهشگر و یکی از دست‌اندرکاران کتاب خروس (واحد کودک و نوجوان نشر نظر) از سیاست و نوع برخورد نهاد کتابخانه‌های عمومی انتقاد کرد و گفت: این نهاد و سازمان‌های مشابه که بودجه دولتی دارند بر چه اساس کتاب انتخاب می‌کنند؟ از کدام ناشران کتاب می‌خرند؟ اگر قرار است 35 میلیارد ریال کتاب خریداری شود، این بودجه به کدام یک از ناشران و چه کتاب‌هایی تعلق می‌گیرد؟ همه اینها سئوالاتی است که ذهن ناشران را درگیر می‌کند و پاسخ روشنی برای آن نیست.

او همچنین به بخش دیگری از خبر مندرج در «مشرق» اشاره کرد و افزود: قرار است نهاد کتابخانه‌ها 35 میلیارد کتاب بخرد و به کتابخانه‌های سراسر کشور ارسال کند که اگر بخش اول  این کار با سیاست‌های روشن و درست انجام شود، تا اندازه‌ای به جان گرفتن نشر کمک می‌کند، اما این کتاب‌ها به کجا می‌رود و در اختیار کدام بچه‌ها قرار می‌گیرد؟ اصلا کتاب‌ها را چه کسی و براساس چه نظر و سلیقه‌ای انتخاب می‌کند؟

رضا نیکنام، مدیر نشر ویدا با اشاره به اینکه همه این وعده و وعیدها در مرحله حرف باقی می‌ماند، بیان کرد: من مدت‌هاست می‌شنوم، اما باور نمی‌کنم. من هم این خبر را خواندم و نمی‌دانم نهاد کتابخانه‌ها از کدام ناشر خرید می‌کند. 35 میلیارد ریال یعنی خرید از ناشران بسیار .... این در حالی است که سال‌هاست از من نوعی خرید نکرده‌اند. تنها یک مدرسه، مبلغ 200 هزار تومان در نمایشگاه امسال از من خرید کرده است.

او هم به سیاست‌های اشتباه ارشاد و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و افزود: تنها به آمار و ارقام اشاره می‌کنند بی این‌که بگویند برچه اساس ناشران و کتاب‌هاشان را رصد می‌کنند. این موجب می‌شود این شائبه پیش آید که نهاد از ناشران خاص خرید می‌کند، نه از همه ناشران.

مصطفی خرامان، نویسنده کودک و نوجوان نیز این سئوال را طرح می‌کند که: نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌خواهد از کدام ناشر کودک و نوجوان خرید کند؟ مگر نهاد به جز چند ناشر معدود از کسی هم حمایت می‌کند؟ به اعتقاد من همه چیز برای ناشرانی است که با نهاد ارتباط و داد و ستدی دارند.

کد خبر 2048778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha