۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۰۲

رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران:

امسال یکی از کم‌تخلف‌ترین دوره‌های نمایشگاه کتاب تهران را تجربه می‌کنیم

امسال یکی از کم‌تخلف‌ترین دوره‌های نمایشگاه کتاب تهران را تجربه می‌کنیم

همایون امیرزاده، رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران با بیان اینکه تخلفات ناشران در قیاس با تعداد آنها به نیم درصد هم نمی‌رسد، تاکید کرد: امسال یکی از کم‌تخلف‌ترین دوره‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را تجربه می‌کنیم.

همایون امیرزاده، معاون علمی و فرهنگی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران درباره میزان رعایت ضوابط نمایشگاه از سوی ناشران حاضر در مصلی به خبرنگار مهر گفت: میزان آراء صادره در کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران تا پایان روز ششم نمایشگاه نسبت به سال گذشته حدود 50 درصد کاهش داشته است؛ سال گذشته تا پایان نمایشگاه بالغ بر 100 مورد رای صادر شده که بخشی از آنها ناظر بر ممنوعیت‌هایی بود که به لحاظ اقتصاد نشر، مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده بود.

وی افزود: ما امسال و پیش از شروع نمایشگاه و با یک نگاه حمایتی در اولین جلسه رسیدگی به تخلفات ناشران، اقدام به بخشش 40 ناشر محروم از حضور در نمایشگاه امسال کردیم و همه این ناشران در نمایشگاه امسال حضور دارند. به علاوه ما در احکامی که برای برخی دیگر از ناشران صادر کردیم، تخفیف‌هایی قائول شدیم.

رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران اضافه کرد: از طرف دیگر اعتقاد داشته و داریم که اتحادیه‌ها و تشکل‌ها و خود صنف ناشران به خوبی دارند عمل می‌کنند و به همین خاطر جای آن بود که هیئت رسیئگی به تخلفات ناشران با این اقدام‌ها حُسن نیت خود را ثابت کند.

امیرزاده ادامه داد: از طرفی ما قبل از اینه وارد فاز اجرایی ضوابط نشر شویم، آمدیم و این ضوابط را برای ناشران تشریح و تفسیر کردیم و خوشبختانه نتیجه خوبی داشت و من به ضرس قاطع اعلام می‌کنم که امسال یکی از کم‌تخلف‌ترین دوره‌های نمایشگاه کتاب تهران را تجربه می‌کنیم به گونه‌ای که کمتر از نیم درصد با تخلفات شکلی، ظاهری و فرمی مواجه بوده‌ایم.

معاون علمی و فرهنگی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در عین حال از تداوم جلسات کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران تا پایان نمایشگاه و رصد جدی و  کامل این تخلفات خبر داد و گفت: ممکن است در روزهای بعد هم شاهد صدور آرایی شبیه آنچه تاکنون صادر شده است، باشیم.

به گفته وی 100 درصد آرایی که در این کمیته صادر شده، ناظر بر عرضه کتاب‌های ناشران دیگر از سوی برخی ناشران است. امیرزاده در این باره یادآور شد: ما برای اینکه از فضای سالم نشر و فرآیند خوب رقابت در نمایشگاه امسال کتاب تهران حمایت کنیم، علیرغم تمام مشکلاتی که در بحث اقتصاد نشر وجود دارد و خودمان هم به آنها واقف هستیم، به وظیفه خود در رسیدگی به این حوزه ادامه می‌دهیم.

رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران ادامه داد: ما مطمئن هستیم کاری که انجام می‌دهیم، کاری درست و در راستای حقوق نشر است و امکان ندارد از دفاع از حقوق ناشران کوتاه بیائیم.

امیرزاده در عین حال از تجدید نظر در نصب بنر و پلاکارد مربوط به تعطیلی غرفه‌های متخلف در نمایشگاه خبر داد و گفت: ما قبل از اینکه اقدام به نصب این بنرها در محل بکنیم، نظرات دوستان را هم گرفیتیم و متوجه این موضوع شدیم که ضرورتی برای این موضوع وجود ندارد چون این دسته از ناشران هم بناست یک سال و بلکه سال‌ها با عزت و آبرو و به دور از هر گونه حاشیه، کار نشر را ادامه دهند.

وی ادامه داد: ما حوزه نشر را حوزه پاکی می‌دانیم و نمی‌خواهیم مثل بقیه صنوف با آن برخورد شود.

معاون علمی و فرهنگی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین با بیان اینکه کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران گزارش‌های خود را از ناظران حاضر در نمایشگاه می‌گیرد، در پاسخ به این سوال که چرا برخی ناشران تخفیف 10 درصدی مصوب نمایشگاه را در عرضه کتاب‌هایشان اِعمال نمی‌کنند؟ گفت: اگر گزارشی متقن در این مورد به ما برسد، ما در مواردی ذیل گرانفروشی و یا عدم رعایت قوانین مربوط به این حوزه، با آنها هم برخورد قانونی می‌کنیم.

کد خبر 2049000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha