۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۵۳

کارنامه 40 سال فیلمسازی داریوش مهرجویی کتاب شد

کارنامه 40 سال فیلمسازی داریوش مهرجویی کتاب شد

کتاب کارنامه چهل ساله داریوش مهرجویی به کوشش مانی حقیقی از سوی نشر مرکز به نمایشگاه کتاب آمد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «مهرجویی کارنامه چهل ساله» شامل گفتگوی مانی حقیقی با داریوش مهرجویی درباره 40 سال فیلمسازی داریوش مهرجویی از سوی نشر مرکز در نمایشگاه بین‌المللی کتاب عرضه شد.

این کتاب در 9 فصل به گفتگوی حقیقی با مهرجویی درباره ساخت آثاری چون الماس 33، گاو، آقای‌ هالو، پستچی، دایره مینا، مدرسه‌ای که می‌رفتیم، الموت، سفر به سرزمین آرتور رمبو، اجاره‌نشین‌ها، شیرک،‌ هامون، بانو، سارا، پری، درخت گلابی، دختر دایی گمشده، میکس، بمانی، مهمان مامان و سنتوری پرداخته است.

حقیقی درباره این کتاب و در مقدمه آن می‌نویسد: بخش عمده‌ای از این گفتگو در تابستان 85 انجام شد، هنگامی که داریوس مهرجویی در مراحل پایان ساخت سنتوری بود. هدف اصلی ما از این گفتگو، ساختن فیلمی درباره زندگی و فیلم‌های مهرجویی، فیلمی که با تاخیر چند ساله، سرانجام در سال 1390 به پایان رسید و تحت عنوان «مهرجویی: کارنامه چهل ساله» آماده نمایش شد. ولی کارنامه مهرجویی در قاموس یک فیلم مستند حداکثر دو ساعته نمی‌گنجید، بنابراین ایده تنظیم آن گفتگو در قالب این کتاب از اول کار با ما بود.

مهرجویی در بخشی از این کتاب درباره اینکه اصل حرف ‌هامون چه بوده است، می‌گوید: مضمون انسان در بحران همیشه برای من جذاب بوده است. حتی در فیلم‌های قبل از ‌هامون هم می‌توانید این مضمون را دنبال کنید.‌ هامون، با اینکه روستایی یا شهرستانی نیست، مثل مش حسن و‌ هالو دارد بحرانی را تجربه می‌کند. این شخصیت را از طبقه متوسط روشنفکر انتخاب کردم. جالب بود که حتی در رمان‌هایمان هم چنین شخصیتی نداشتیم، شخصیتی با این احوالات که انقلاب و جنگ را پشت سر گذاشت. برایم جذاب بود که کاراکتری را انتخاب کنم که رویش کار نشده باشد، تر و تازه و نو باشد و حتی در مقایسه با کارهای قبلی خودم هم چیز تازه‌ای داشته باشد: یک روشنفکر اهل فکر، اهل کار فکری. مقداری هم از زندگی شخصی خودم در آن مایه گذاشتم، چون درست همان موقع که شروع کردم به نوشتن‌ هامون، داشتم از همسر اولم طلاق می‌گرفتم و این تجربه جدایی و تلخی و زجر آن موقعیت و پارانویایی که بعدها به آن دچار شدم، همه در فیلم هست.

این کتاب در 352 صفحه مصور و با قیمت 17900 تومان و شمارگان 3 هزار نسخه در نمایشگاه کتاب عرضه شده است.

کد خبر 2049650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha