۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۳:۴۳

شریعتمداری در گفتگو با مهر:

حوزه فرهنگ دولت باید دارای ساختار هماهنگ‌کننده برای همه دستگاه‌ها باشد

حوزه فرهنگ دولت باید دارای ساختار هماهنگ‌کننده برای همه دستگاه‌ها باشد

محمد شریعتمداری کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در زمینه محورهای فرهنگی دولت مورد نظرش از ایجاد یک ساختار هماهنگ‌کننده برای همه دستگاه‌هایی است که در حوزه فرهنگ فعال هستند، گفت.

محمد شریعمتداری وزیر بازرگانی دولت اصلاحات و کاندیداری احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با حضور در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره محورهای فرهنگی دولت مورد نظرش، گفت: فرهنگ به عنوان اتمسفر و فضای حاکم بر کشور باید مورد توجه جدی دولت قرار بگیرد، یکی از کارهای مهمی که در این زمینه باید انجام داد، ایجاد یک ساختار هماهنگ‌کننده برای همه دستگاه‌هایی است که در حوزه فرهنگ فعال هستند.

وی افزود: مجموعه صدا و سیمای جمهوری اسلامی یک اثر بی‌دریغ بر هنر و فرهنگ عمومی کشور  برجای می‌گذارد و ما به عنوان دولت ارتباط مشخص و روشنی با این مجموعه فرهنگی عظیم نداریم. همچنین نهاد‌های فرهنگی دیگری هستند که کار نظریه پردازی را بر عهده دارند. مانند حوزه‌های علمیه کشور، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی و غیره که همه در امر فرهنگ‌سازی مشغول هستند.

وزیر بازرگانی دولت اصلاحات ادامه داد: بخشی از فرهنگ به عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در اختیار دولت است و اگر شورای انقلاب فرهنگی نقش واقعی خود را در هماهنگ‌سازی و هم‌جهتی این دستگاه‌ها و فعالیت‌هایشان ایفا کند، برآیند آن رشد و تعالی ملت ایران و رشد مفاهیم اصیل برخواسته از این معنویت است چون رعایت اخلاق، رعایت دوری از ریا و دوریی، اشاعه صداقت در جامعه، زدودن دروغ از فضای حاکم بر کشور چه در بین مردم و چه در بین مسوولان، رشد فرهنگ عملی و شناخت فرهنگ فاخر از وظایف مسئولان، مطبوعات و رسانه‌ ملی ماست.

شریعمتداری گفت: این‌ها حوزه‎هایی است که می‎تواند تاثیر عمومی بر جامعه ایران داشته باشد و در این صورت می‎توانیم مفاهیمی چون بررسی مهندسی فرهنگی ایران و پرداختن به مسائل فرهنگی ایران را مورد توجه قرار دهیم و در مرحله بعد در حوزه نشر کتاب، ساخت فیلم و سایر فعالیت‎های هنری را می‎توانیم از این پایه و فنداسیون بهره‌مند کنیم.

وی در پایان گفت: همچنین مسائلی چون گرانی کتاب، استاندارد نبودن فضای کتابخانه‌ها و فراهم نبودن فضای فرهنگی و کتابخانه‌های ما در کشور نیاز به ساماندهی جدی دارد. رسانه ملی ما عملکرد مناسبی در توسعه فرهنگ کتابخوانی ندارد و نهادهای فرهنگی نیز در توسعه فضای کتابخوانی در کشور باید موثرتر باشند.

کد خبر 2050919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha