۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۲۸

پاسخ معاون فرهنگی نمایشگاه کتاب به انتقادها درباره سالن کارنامه نشر

پاسخ معاون فرهنگی نمایشگاه کتاب به انتقادها درباره سالن کارنامه نشر

معاون علمی و فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به انتقادها درباره نحوه گزینش ناشران و انتخاب کتاب‌هایشان برای عرضه در سالن یاس که گفته می‌شود کارنامه نشر کشور را در سال 91 به معرض دید گذاشته است، پاسخ داد.

همایون امیرزاده، معاون علمی و فرهنگی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با اذعان به اینکه سالن یاس گزیده‌ای از کتاب‌های منتشر شده در یک سال گذشته را به معرض دید گذاشته است نه همه آن را، ابتدا با ارائه توضیحاتی درباره نحوه برپایی این سالن به خبرنگار مهر گفت: امسال برای اولین بار بخش خصوصی و غیردولتی در راه‌اندازی سالن یاس مشارکت داشته است؛ ما حدود 50 ناشر را از میان ناشران انتخاب کردیم و آنها در سه بخش ناشران عمومی، کودک و نوجوان و دانشگاهی در راه‌اندازی این سالن به ما کمک کردند.

مشاور اجرایی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ادامه داد: معیار ما هم در این انتخاب تعداد عناوین چاپ اول آنها در سال، تعداد جشنواره‌هایی که آنها در آن حضور داشته‌اند و در آن موفقیت کسب کرده‌اند و برگزیده شدن در جوایز حوزه کتاب، بوده است.

امیرزاده همچنین با اشاره به همکاری برخی سازمان‌ها و نهادها در برپایی سالن یاس یادآور شد: نهاد کتابخانه‌های عمومی در خصوص نُرم کتاب و کتابخوانی در کشور، سازمان فناوری اطلاعات در خصوص وضعیت تولید علم در ایران و مقایسه آن با جهان، ستاد عالی کانون‌های مساجد در خصوص نقش و تاثیر کتابخانه‌های مساجد بر فرآیند مطالعه در کشور و سازمان اسناد و کتابخانه ملی در خصوص وضعیت کتابخوانی در سطح ملی به ما کمک کرده‌اند.

معاون علمی و فرهنگی نمایشگاه امسال کتاب تهران سپس گفت: ما در سالن کارنامه از حدود 64 هزار عنوان کتاب منتشرشده در سال گذشته 6000 عنوان کتاب چاپ اول را در 11 موضوع از جمله کلیات، فلسفه، دین، کودک و نوجوان به نمایش گذاشته‌ایم.

وی افزود: البته از 64 هزار عنوان مذکور 31 هزار عنوان چاپ اول هستند و بقیه تجدید چاپی هستند. ما از این 31 هزار عنوان حدود 6000 عنوان را به نمایش گذاشته‌ایم و با اینکه معتقدیم این برآیند کل نشر کشور در سال 91 نیست اما بخش تاثیرگذار نشر کشور است. برای انتخاب این کتاب‌ها و طبیعتاً ناشرانشان ما یکی از بزرگترین گروه‌های داوری را شامل 20 نفر از اعضای هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها، مولفان و متخصصان را تشکیل دادیم.

این مقام مسئول در برپایی نمایشگاه کتاب تهران همچنین نبود فضای کافی برای عرضه تمامی کتاب‌های منتشرشده در سال 91 را از دیگر مسائلی که در این انتخاب تاثیرگذار بوده است، عنوان کرد و در پاسخ به این اننتقاد که استقبال از سالن کارنامه نشر چندان زیاد نیست، یادآور شد: در این مورد باید به دو نکته توجه کرد؛ اول اینکه مراجعه کنندگان به سالن یاس مخاطب عام نیستند، آنها و نیز کسانی که در برنامه‌های جنبی نمایشگاه از جمله سراهای اهل قلم حضور پیدا می‌کنند، گروه‌های مرجعی هستند که هم علاقه‌مند هستند یک نگاه علمی و پژوهشی به موضوع کتاب داشته باشند و هم اینکه خودشان درگیر ماجرا هستند.

امیرزاده ادامه داد: نکته دوم مکان قراریری سالن یاس است؛ اگر ما خوب به سالن یاس بپردزیم و و به گونه‌ای باشد که مخاطب عام هم با آن ارتباط برقرار کند، هم با وضعیت نشر کشور در یک سال گذشته بیشتر آشنا می‌شود و هم انتخابشان راحت تر می‌شود. این اتفاق امسال نیفتاد و قبول دارم که مکان سالن کارنامه نشر خوب نیست. به همین خاطر ما برای سال آینده دو پیشنهاد ارائه کرده‌ایم؛ اول اینکه اگر قرار بر این باشد دکه سالن یاس همچنان در نیم طبقه دوم شبستان باشد، حداقل سه، چهار ناشر مطرح که مخاطب عام دارند، در این سالن قرار بگیرند تا مردم به واسطه دیدن غرفه‌هایشان، از کارنامه نشر کشور هم دیدن کنند.

معاون علمی و فرهنگی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: پیشنهاد دوم ما این است که محل کارنامه نشر را به مکان بهتری از نمایشگاه منتقل کنیم؛ جایی در دلِ ناشران عمومی.

کد خبر 2050619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha