۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۱۴

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب:

مطالبات رهبر انقلاب درباره نمایشگاه کتاب محقق نشد/ سالن یاس کارکرد خود را از دست داد

مطالبات رهبر انقلاب درباره نمایشگاه کتاب محقق نشد/ سالن یاس کارکرد خود را از دست داد

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه سالن یاس در نمایشگاه سال‌ جاری بر خلاف سال گذشته و به سبک سالن کارنامه نشر، تنها به نمایش کتاب اختصاص یافته است، گفت: امیدواریم در سال‌های بعد شاهد شکل گرفتن دوباره سالن یاس با حضور نیروهای فعال انقلاب و تشکل‌های دلسوز نشر باشیم.

میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به حضور این مجمع در نمایشگاه بین‌المللی کتاب امسال گفت: مجمع امسال در غرفه خود در نمایشگاه کتاب حاضر خواهد بود و اعضاء آن و نیز تشکل‌ها و مجموعه‌های مرتبط با مجمع به همراه نویسندگان و اهالی قلم همدل با مجمع به صورت منظم در محل این غرفه، نشست‌های فرهنگی خواهند داشت.

وی افزود: در تلاشیم تا همزمان با نمایشگاه محصولات تازه‌ای در موضوع نرم‌افزار و بسته‌های پیشنهادی برای مطالعه و نیز فرآیند مشاوره برای فعالیت در حوزه نشر و کتابخوانی به مخاطبانمان ارائه کنیم.

نیلی تاکید کرد: برنامه‌های ما برای نمایشگاه کتاب امسال بسیار مفصل‌تر از این بود، اما به خاطر نبود حمایت مالی از سوی وزارت ارشاد که در تمام طول سال گذشته هم وجود داشت و نیز سایر دستگاه‌های متولی فعالیت فرهنگی، این برنامه‌ها به نتیجه نرسید.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به سالن یاس و اداره نشدن آن در سال جاری توسط مجمع ناشران گفت: سالن یاس که سال گذشته نخستین تجربه برپایی خود را از سر گذراند، برخلاف نظر برخی دوستان، همان سالن کارنامه نشر نبود. نوع ارائه محصول در این سالن و برنامه‌ریزی برای ارائه برنامه در آن به مخاطبان نمایشگاه کتاب در سال قبل توسط مجمع ناشران انقلاب اسلامی طراحی و حتی در وزارت ارشاد مصوب شد که کار اجرایی آن به مجمع واگذار شود که امسال این اتفاق در عمل نیفتاد و این سالن در سال جاری گویا تنها به نمایش کتاب اختصاص یافته است.

نیلی ادامه داد: برای سالن کارنامه نشر در نمایشگاه امسال آرزوی موفقیت داریم و آماده مشورت درباره برپایی مطلوب آن هستیم، ولی نمی‌توانم از این موضوع گله نکنم که چرا باید جلوی حرکت‌های فرهنگی سال گذشته در سالن یاس به عنوان یک فعالیت و گام فرهنگی رو به جلو گرفته شود؟

وی درباره علت این اقدام نیز گفت: شاید این مسئله به خاطر مشکلات بودجه‌ای باشد و یا شاید هم موضوعات دیگر، اما امیدواریم در سال‌های بعد دوباره شاهد شکل گرفتن فعالیت‌های اصلی در سالن یاس با حضور نیروهای فعال فرهنگی انقلاب و تشکل‌های دلسوز نشر باشیم.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی همچنین در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا این تشکل جز اداره سالن یاس برنامه و طرح دیگری را برای همکاری جهت برگزاری نمایشگاه کتاب ارائه کرده است یا خیر، اظهار داشت: ما امسال برای وزارت ارشاد در سه بخش پیشنهاد همکاری در برگزاری نمایشگاه ارائه کردیم. این برنامه‌ها ناظر بر راهبردها و دستورات مقام معظم رهبری در جریان بازدید سال گذشته‌شان از نمایشگاه کتاب بود و خب انتظار ما این بود که به این راهبردها و مطالبات جدی‌تر توجه شود و برای عملیاتی شدن آنها برنامه‌ای‌ ریخته شود که متاسفانه اینطور نشد و ما امسال عملا شاهد اجرایی شدن این مطالبات نیستیم.

نیلی تاکید کرد: اگرچه دوستان مسئول وزارتخانه می‌گویند که کارهایی کرده‌ و تحقق این مطالبات را عملیاتی کرده‌اند، اما در حقیقت نه ما و نه دیگر مجموعه تشکل‌های نشر که با آنها در ارتباط هستیم، اجرای این دستورات و راهبردها را به صورت جدی مشاهده نکرده‌‌ایم.

وی در مورد چرایی نپذیرفتن برنامه‌های مجمع برای حضور در نمایشگاه از سوی وزارت ارشاد گفت: گفتن چرایی این ماجرا شاید صحیح نباشد، اما با این برنامه‌ها موافقت نشد و خود مجمع نیز از نظر عِده و عُده مالی از عهده اجرای آن برنمی‌آید.

کد خبر 2037054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha