۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۰۵

یک استاد دانشگاه ادعا کرد؛

هنوز داستان قوی در حوزه دفاع مقدس نوشته نشده است

هنوز داستان قوی در حوزه دفاع مقدس نوشته نشده است

یک استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: هنوز داستانی که به آن معنا، جنبه‌های مختلف و جامع دفاع مقدس را نشان بدهد و از نظر صناعت ادبی و داستانی قوی باشد، نوشته نشده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست انسان‌شناسی در ادبیات دفاع مقدس، ظهر امروز جمعه 20 اردیبهشت با حضور محمود بشیری، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و جهانگیر خسروشاهی، نویسنده دفاع مقدس در سرای اهل قلم واقع در بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

بشیری در این برنامه گفت: ادبیات انقلاب اسلامی دو ژانر اصلی دارد؛ یکی ادبیات دفاع مقدس و دیگری ادبیات دینی و مذهبی. در زمینه مضمونی داستان‌هایی که در این دوره داریم،‌10 زمینه فرعی را شامل می‌شوند که اولین زمینه شان خود ادبیات انقلاب اسلامی است. یعنی آثاری که مستقیما به موضوع انقلاب و مسائل مربوط به آن پرداخته اند.

وی افزود: زمینه دوم جنگ تحمیلی یا به عبارت دیگر دفاع مقدس است. زمینه سوم هم متعلق به آثاری است که زمینه تاریخی دارند اما حقیقی هستند. این زمینه خود به زیرمجموعه‌های دیگری تقسیم می‌شود. از جمله دسته ای از این گروه، دینی اند و دسته دیگر در بستر تاریخ شکل گرفته و داستان‌های اجتماعی سیاسی اند. این گونه رمان‌ها در بستر واقعیت شکل می‌گیرند اما ممکن است کمی تخیل هم در آن‌ها وجود داشته باشد. دسته سوم هم هم رمان‌های باستانی اند که همان طور که مشخص است درباره موضوعات و مسائل باستانی کشورمان هستند.

دانشيار گروه آموزشي ادبيات فارسي در ادامه گفت: چهارمین زمینه فرعی ادبیات انقلاب، مربوط به آثاری است که درباره جنگ‌های آمریکا با کشورهای منطقه هستند. تعدادی از نویسندگان کشورمان برخی آثارشان را به جنگ‌های افغانستان و عراق اختصاص داده اند. دسته پنجم رمان‌هایی هستند که درباره حوادث و اتفاقات پیش از انقلاب هستند و دسته ششم هم دارای موضوعات عرفانی اند و بعضا ممکن است جنبه‌های تاریخی هم داشته باشند. دسته هفتم مبتنی بر منوگرافی و تک نگاری اند و دسته هشتم مبتنی بر مفهوم صبر و مقاومت و نقش ویژه زنان در دوره انقلاب اسلامی هستند که تعدادشان بسیار زیاد است.

بشیری گفت:‌ نهمین گروه از آثار ادبی ادبیات انقلاب، گروهی هستند که در آن‌ها نوآوری‌های خاصی از نظر موضوع دیده می‌شود و مشکلات قشر خاصی را بیان می‌کنند که این مشکلات با مسائل و معضلات دیگر قشرها و گروه‌ها مرتبط است. یک مساله ای هم که در ادبیات معاصر ما مهم است و گروهی از آثار ادبی ادبیات انقلاب را به خود اختصاص داده است، مساله مهاجرت است. به این تریبت دهمین گروه، از آثار مربوط به ادبیات مهاجرت تشکیل شده است که در این باره داستان‌های خوبی نوشته شده است.

وی در بخشی از سخنانش گفت:‌ هنوز داستانی که به آن معنا، جنبه‌های مختلف و جامع دفاع مقدس را نشان بدهد و از نظر صناعت ادبی و داستانی، قوی باشد نوشته نشده است. این آثاری هم که آن‌ها را طبقه بندی کردیم و تا به حال نوشته شده اند، مشق و تمرین هستند و هنوز تا نقطه اوج فاصله دارند.

کد خبر 2051364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha