۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۰۶

وزیر ارشاد:

قبله آمال برخی غرب است/ حیرت خارجی‌ها از عظمت نمایشگاه کتاب تهران

قبله آمال برخی غرب است/ حیرت خارجی‌ها از عظمت نمایشگاه کتاب تهران

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تاکید کرد که برخی چون قبله آمالشان غرب است دستاوردهای داخلی را نادیده می‌گیرند و دائم در حال قیاس ایران با غرب هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه امروز با تشکر از همه کسانی که به این ندای آسمانی لبیک گفتند و در نماز جمعه شرکت کردند، گفت: امام خمینی (ره) در کتاب کشف‌الاسرار که در آغاز دوره پهلوی منتشر شد و همچنین در کتاب تحریر الوسیله فرموده اند نماز جمعه از اهمیت سیاسی فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به بحث انتخابات بیان کرد: این روزها بحث انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا مطرح است و امیدوارم بر اساس سخنان رهبر معظم انقلاب و معیارهایی که ایشان برای گزینش نامزدها مطرح کرده‌اند، بهترین و پرشورترین انتخابات را در پیش داشته باشیم.

حسینی همچنین بابیان اینکه این روزها مهمترین رویداد فرهنگی کشور یعنی نمایشگاه کتاب در حال برگزاری است، تصریح کرد: اگر نگوییم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بی‌نظیر بود حداقل با توجه به استقبال مردم و تنوع برنامه‌ها می توان گفت که این نمایشگاه در نوع خود کم‌نظیر بود. همچنین با توجه به بازدیدی که وزرای کشورهای آسیایی و بعضی از روسای کشورها از نمایشگاه داشتند از این استقبال و برنامه های متنوع نمایشگاه و اعتبار و جایگاه ویژه آن مبهوت و متحیر شدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اگرچه نمایشگاه‌های متعددی در طول سال برگزار می کنیم مثل نمایشگاه مطبوعات، نشریات تخصصی دانشجویی، رسانه های دیجیتالی، بازی‌های رایانه‌ای و سایر جشنواره‌های فرهنگی هنری، اما هیچ کدام به عظمت و شکوه نمایشگاه بین‌المللی کتاب و تاثیری که کتاب در جامعه دارد، نیست.

وی با اشاره به ویژگی‌های منحصر به فرد بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی کتاب اعلام کرد: بالغ بر 450 هزار عنوان کتاب و 4 هزار ناشر داخلی و خارجی تاکنون در نمایشگاه شرکت دارند و بر اساس نظرسنجی‌ها تا کنون حدود 50 درصد از مردم تهران و 50 درصد از شهرستان‌ها از نمایشگاه دیدن کرده‌اند.

حسینی همچنین از حضور پرخیر و برکت رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب یاد و خاطرنشان کرد: حضور ایشان نشان‌دهنده توجه به کتاب بود و اهتمام به این مسئله آثار و برکاتی زیادی دارد. ایشان رهنمودها و نکات بدیع و ظریفی بیان کردند که هر کدام دستورالعملی برای تلاشگران حوزه کتاب است. در این دیدارها روسای قوه هم با مشکلاتی که فراروی صنعت چاپ و نشر کشور است آشنا شدند. از سوی دیگر توصیه رهبری مبنی بر تولید کاغذ در داخل کشور را نیز مدنظر قرار داده‌ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه تریبون نماز جمعه رسانه‌ای تاثیرگذار در سطح جامعه است، تصریح کرد: بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب ترویج کتابخوانی باید به وسیله رسانه‌ها و تریبون‌های گوناگون صورت بگیرد. ائمه جمعه، روسای شورای فرهنگ عمومی کشور هستند  و فرهنگ عمومی فرهنگ مطالعه است. بر اساس روایات اگر کسی بخواهد در پی کسب علم و دانش برود جز با مطالعه میسر نیست. ما روایت داریم که تمامی خیر در علم و دانش و تمامی شر در جهل و نادانی است.

نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی توسط ائمه جمعه

وی افزود: قطعا ائمه جمعه می توانند بحث کتابخوانی را در خانواده نهادینه کنند. انس و شوق مطالعه باید از کودکی ایجاد شود تا در مراحل دیگر علاقه به مطالعه در افراد ادامه داشته باشد.

حسینی با اشاره به اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای عضو مجمع عمومی آسیایی ACD اظهار کرد: در این اجلاس که 32 کشور عضو آن هستند سخنی از فرهنگ نبود اما امسال برای اولین بار مقاماتی در سطح وزرا به ایران سفر کردند و توانستند در نمایشگاه حضور پیدا کنند و این شور و استقبال از نمایشگاه مایه تعجب و حیرت آنها شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ابزارهای دیگر اطلاع رسانی مثل سینما، هنر ، مطبوعات و ... نیز وجود دارد گفت: اما آنچه به عنوان پشتوانه همه این رسانه ها مطرح می شود کتاب است. اگر بخواهیم فیلمنامه و نمایشنامه های خوبی داشته باشیم باید به سوژه های خوبی که برگرفته از کتاب هستند مراجعه و از آنها اقتباس شود.

وی از کتاب به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه در کشورها یاد کرد و گفت: هیچ چیز نمی تواند جایگزین تاثیرگذاری کتاب در فرهنگ شود. نمایشگاه بین المللی کتاب هم می تواند گفتمانی را در کشور غالب کند که به دسترنج عالمان بیشتر توجه می شود. جمهوری اسلامی باید پیشتاز این تفکر و دیدگاه باشد که اگر فرهنگ اصیل ما حفظ شده به خاطر زحماتی است که علمایی مثل شیخ آقابزرگ تهرانی کشیدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآورشد: فضای کتابخانه ها در این سالها رو به توسعه بوده است. ما از 1600 کتابخانه به 2800 کتابخانه رسیده ایم و نیازمند است که در کنار مساجد و کانونهای فرهنگ هنری کتابخانه های دیگری دایر شود. همچنین به مرحله ای رسیده ایم که بیشترین عنوان کتاب را در حوزه دین و معارف اسلامی داریم.

وی  از تکریم عالمان به عنوان یک امر مهم یاد کرد و افزود: ما باید از ظرفیت ها استفاده کنیم و به آنچه هستیم بسنده نکنیم. اگر چه ما در مقایسه با کشورهای منطقه در بحث کتابخوانی و انتشار کتاب اول هستیم اما باید در سطح جهانی هم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

حسینی افزود: بعضی در داخل دائما آیه یاس می خوانند و بدنبال تحقیر ملت ایران هستند . قبله آمال آرزوهای این افراد غرب است و دائم کشور ما را با آنها مقایسه می کنند. گویی ما نمی توانیم با غرب رقابت کنیم. این افراد ناراحت هستند که ما در بحث کتاب به وجود مرزهایی قائل هستیم که برای ما خط قرمز است و چون این خط قرمزها را قبول ندارند بهانه می‌آورند و می خواهند به تلاش و دستاوردهایی که وجود داشته خدشه وارد سازند. اینها دائما کارهای فرهنگی کشورهای دیگر در مورد کتاب را به رخ می کشند.

دفاع وزیر ارشاد از نمایشگاه کتاب

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به انتقاداتی که در مورد نمایشگاه کتاب مطرح شده است، اظهار کرد: گفته می‌شود این نمایشگاه فقط یک فروشگاه است اگر این طور باشد آیا می توانید فروشگاهی با این عظمت پیدا کنید. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای علمی در بخش های داخلی و خارجی وجود دارد و همچنین دهها برنامه، نمایشگاه و نشست های علمی و فرهنگی برگزار شده است. کارنامه نشر در سالن یاس برگزار شد و حدود 6 هزار کتاب برگزیده و مرجع و منبع در آن وجود داشت.

وی اضافه کرد: همچنین غرفه 15 خرداد در آستانه پنجاهمین سالگرد این واقعه در سال 42  همچنین سالن شهید مطهری و سالن بیداری اسلامی دائر شد که در این سالن از زمان سید جماالدین اسدآبادی تا زمان ما به معرفی چهره ها پرداخته شده است.

حسینی از تولید روزانه کتاب در نمایشگاه خبر داد و گفت: فردا از 10 کتابی که در این نمایشگاه تولید شده اند رونمایی می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از محدودیت های اعتباری در سال 91 یادآوری کرد و گفت: امسال توانستیم 200 میلیارد ریال به عنوان یارانه به کتاب اختصاص دهیم اما همان روزهای نخست تمام شد و بخشی از دانشجویان نتوانستند از این یارانه بهره مند شوند. امیدوارم این روزها که بودجه 92 در مجلس مطرح است نمایندگان به بحث بودجه ها هم اهتمام داشته باشند.

وی در پایان سخنان خود خطاب به تکفیری ها عنوان کرد: این بی فرهنگی ها با هیچ مسلک و مرامی سازگاری ندارد و برای پیروان اهل بیت که این بی فرهنگی ها را می بینند هتک حرمت شخصیت هایی چون حجربن عدی چیزی جز جهل و بی خردی و جمود و تعصب نیست.

 

کد خبر 2051395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha