۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۳۲

در گفتگو با مهر عنوان شد؛

5 متغیر اصلی در انتخابات پاکستان/ ارتش از پشت پرده بر سیاست نظارت دارد

5 متغیر اصلی در انتخابات پاکستان/ ارتش از پشت پرده بر سیاست نظارت دارد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرگزاری مهر ارتش، جامعه پاکستان، آمریکا، هندوستان و کشورهای غربی را از جمله متغیرهای تاثیرگذار بر انتخابات پارلمانی پاکستان معرفی کرد.

نوذر شفیعی در پاسخ به این پرسش که "انتخابات پاکستان در حالی در 11 مه برگزار می شود که برای اولین بار یک دولت حزبی و غیرنظامی توانسته دوره خود را به طور کامل به پایان برساند. این چه معنایی برای ساختار سیاسی پاکستان دارد؟ آیا این به معنای گذار از قدرت سیاسی نظامیان به غیرنظامیان است؟" گفت: اولا این عبارت به این معنی است که چندین متغیر که قبلا در ناتمام شدن دولتها دخالت داشته اند هم اکنون به متغیرهای خنثی تبدیل شده اند یا حداقل به متغیرهای مثبت نه منفی تغییر پیدا کردند.

وی افزود: در گذشته متغیرها جنبه منفی داشتند اما هم اکنون آن متغیرها حذف شده یا خنثی هستند یا تاثیر مثبت در جهت بقای دولتها داشتند.

نوذر شفیعی در ادامه به ذکر این متغیرها پرداخت و گفت: اولین متغیر نقش ارتش است که تحت تاثیر فضای داخلی پاکستان و همین طور محیط بین الملل است که مداخله نظامیان در سیاست برنمی تابد و حداقل به متغیر خنثی یا با تاثیرگذاری اندک تبدیل شده است.

وی افزود: دومین متغیر خود جامعه پاکستان است که این جامعه سعی کرده از التهابات منفی که به بروز بی ثباتی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی منجر شده است، پرهیز کند.

نوذر شفیعی گفت: سومین متغیر نقش آمریکا است که به نظر می آید با توجه به سیاست این کشور در جنگ در تروریسم تلاش کرده است تا یک حکومت با ثبات در پاکستان مستقر باشد و به خصوص ممکن است آمریکایی ها در برحذر داشتن ارتش در ورود به سیاست نقش داشته باشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و استاد دانشگاه افزود: چهارمین متغیر هندوستان است. به نظر می آید با توجه به مداخلاتی که هند و پاکستان در امور داخلی یکدیگر دارند، دولت هند تداوم حاکمیت آصف علی زرداری را برای ایجاد فضای مسالمت آمیز در روابط دو کشور مفید می داند.

وی گفت: پنجمین متغیر کشورهای غربی است که به نظر می آید تلاش آنها برای بی ثباتی در پاکستان در شکل حمایت از جریانهای رادیکال ادامه داشته اما تاثیرگذاری چندانی برجای نگذاشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که "از میان نظامیان و غیرنظامیان کدام یک شانس بیشتری برای پیروزی در این دور از انتخابات پاکستان را دارند؟" گفت: در پاکستان حدود نیمی از دوره ریاست و حکومت در این کشور در دست نظامیان بوده است. حتی زمانیکه غیرنظامیان قدرت را در دست داشتند، ارتش در پشت پرده ریاست را اداره می کرد.

در پاکستان حدود نیمی از دوره ریاست و حکومت در این کشور در دست نظامیان بوده است؛ حتی زمانیکه غیرنظامیان قدرت را در دست داشتند، ارتش در پشت پرده ریاست را اداره می کرد. اما امروزه فضای داخلی و بین المللی پاکستان این اجازه را به ارتش نمی دهد که وارد سیاست شود، بنابراین ارتش از پشت پرده بر سیاست نظارت دارد.

وی افزود: اما امروزه فضای داخلی و بین المللی پاکستان این اجازه را به ارتش نمی دهد که وارد سیاست شود، بنابراین  ارتش از پشت پرده بر سیاست نظارت دارد و بعید است که ارتش بتواند با صراحت از کسی حمایت کند.

نوذر شفیعی در پاسخ این پرسش که "در صورت پیروزی نظامیان یا غیرنظامیان چه چالش هایی متوجه آنان از سوی رقبا خواهد بود؟ گفت: فرض بر این است که در قرن 21 غیرنظامیان قدرت را به دست بگیرند اما در این صورت غیرنظامیان مجبورند یا خود را با ارتش هماهنگ کرده یا ارتش خود را با آنها هماهنگ کند.

وی افزود: چون در غیر اینصورت ارتش ممکن است به صورت یک ابزار قدرت به نظر برسد که البته این به معنای انجام یک کودتا نیست بلکه می تواند به شکل کارشکنی در دولت آتی متجلی شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که "اگر غیرنظامیان به قدرت برسند چگونه می توانند با ساختار قومی و مذهبی از یک سو و قدرت نظامیان از سوی دیگر کنار بیایند؟" گفت: جامعه پاکستان به رغم اینکه به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دچار مشکلاتی است اما تجربه دموکراسی در این کشور نسبتا از یک پیشینه خوبی برخوردار است.

وی افزود: اگرچه استعمار انگلیس آسیب هایی به شبه قاره وارد کرد اما این حسن را داشت که بذر دموکراسی را بکارد. به نظر می رسد اکنون دموکراسی و نظر و دیدگاه وجه قالب سیاست و حکومت در جامعه پاکستان است اما با این حال سیاستمداران پاکستانی باید به نهادینه شدن دموکراسی در پاکستان کمک کنند.

نوذر شفیعی گفت: نتیجه انتخابات هرچیزی که باشد باید برای جلوگیری از ایجاد فرصت برای معترضین، طرفین نتیجه را بپذیرند و تمکین کنند.

......................................

مصاحبه از معصومه زارع 

کد خبر 2051701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha