۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۰۳

محمدرضا شمس:

افسانه‌ها باید به‌روز و با مفاهیم جدید آمیخته شوند

افسانه‌ها باید به‌روز و با مفاهیم جدید آمیخته شوند

محمدرضا شمس معتقد است که قصه و افسانه، قالبي جذاب و تاثيرگذار دارند، اما آنچه اهميت دارد به‌روز كردن افسانه‌ها و درآميختن آن با مفاهيم و موضوعات امروزی است.

محمدرضا شمس، نویسنده كودكان و نوجوانان در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار مجموعه «365 قصه و نصفی» خبر داد و افزود: نیمی از افسانه‌‎‌های این مجموعه، به شهرهای مختلف ایران اختصاص دارد و می‌کوشد نوجوانان را با قصه‌های ایرانی آشنا کند. نیمی دیگر که در کتاب با عنوان «قصه‌های آن‌ور آب» مشخص شده، افسانه‌هایی است که ریشه‌های مشترک با قصه‌های ایرانی دارند.

در بخش «افسانه‌های این‌ور آب» به گفته شمس، قصه‌هایی پرداخته شده که تکراری نباشند. برای مثال به جای آوردن 10 گونه متفاوت از افسانه حسن کچل، آنچه فکر می‌کرده برای نوجوانان از همه جذاب‌تر است را آورده‌ است.

و اما ماجرای نصفی از «365 قصه و نصفی». محمدرضا شمس، بخشی از یک قصه را آورده و باقی را نانوشته گذاشته تا مخاطبان، این داستان را هرطور که دوست دارند، کامل کنند.

تعداد زیادی از ناشران به انتشار مجموعه 365 قصه برای هر شب پرداخته‌اند. شمس، علت این کار را استقبال مخاطبان و فروش خوب این مجموعه‌ها می‌داند.

شمس بر این باور است که افسانه‌ها به دوران كودكی بشر تعلق دارند. به همین جهت، كودكان امروز از شنیدن آن، لذت می‌برند. او می‌گوید: من بر این باورم كه قدمت افسانه‌ها، حتی به پیش از این دوران برمی‌گردد، به این معنی كه از وقتی انسان به دنیا می‌آید، افسانه‌ها هم متولد می‌شوند و در طول زندگی با او و همراه او هستند. به همین خاطر به گروه سنی خاصی تعلق نداشته و با همه افراد ارتباط برقرار می‌كنند.

او به ضرورت به روزکردن قصه‌ها اشاره و بیان می‌کند: اگر چه افسانه‌ها از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شوند، اما هر كس در هر زمان با توجه به شرایط موجود، با توجه به محدودیت‌های جغرافیایی و شرایط اقلیمی به ویرایش قصه و افسانه و به روز كردن آن پرداخته و این امر به ماندگاری این میراث ارزشمند كمك كرده است. در حقیقت، امروز شكل ثبت و ضبط ما تغییر كرده است و با توجه به رشد روزافزون صنعت و تكنولوژی ناچاریم، علاوه بر انتقال سینه به سینه، به مكتوب كردن و انتشار افسانه‌ها نیز بپردازیم.

 

کد خبر 2052339

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha