۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۰:۰۶

رحیمی:

گرد و غبار اقتصاد استان ایلام را مختل کرده است

گرد و غبار اقتصاد استان ایلام را مختل کرده است

ایلام - خبرگزاری مهر: کارشناس مسائل حوزه کشاورزی استان ایلام گفت: گرد و غبار اقتصاد استان ایلام را مختل کرده است.

مراد رحیمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: گرد و غبار به آنچه که در استام ایلام منبع درآمد مردم است خسارت وارده است که باید گفت این پدیده اقتصاد استان ار مختل کرده است.

وی بیان داشت: کشاورزی و دامداری به عنوان دو بخش اصلی اقتصاد مردم استان ایلام بر اثر پدیده گرد و غبار و خشکسالی خسارات زیادی به خود دیده اند که جبران ناپذیر است.

این کارشناس اظهار داشت: این پدیده علاوه بر ضرر و زیان به ظرفیتهای اقتصادی استان، مناطب طبیعی استان را نیز تخریب کرده است که البته خشکسالی نیز به افزوده است.

وی تصریح کرد: در سالهای اخیر وعده های فراوانی برای مقابله با این پدیده داده شد که ارجایی نشده اند و در سال جاری و به تازگی هم دیدیم با شروع فصل گرما و بر اثر کوچکترین وزش بادی گرد و غبار وارد ایلام می شود.

رحیمی تصریح کرد: بیش از 150 هزار تن فرآوده های دامی و مرغی سالانه در استان تولید می شود که با ارزش بالای پنج هزار میلیارد ریال نقشی موثر در توسعه اقتصادی ایلام دارد ولی این پدیده باعث کاهش تولیدات استان می شود.

وی افزود: تاکنون آثار مخرب این پدیده بر سلامتی انسان، دام و طبیعت استان ایلام روز به روز بیشتر نمایان می شود که باید چاره برای حل این مشکل پیدا کرد وگرنه بخشهای مختلف استان بیشتر آسیب می بینند.

این کارشناس بیان داشت: عسل استان ایلام که در کشور نیز معروف است به سبب بارش شديد گرد و غبار طي سال‌هاي گذشته به ويژه دو سال اخير سبب كاهش كمي و كيفي عسل در زنبورستان‌هاي استان ايلام شده است.

رحیمی عنوان کرد: پدیده ریزگردهای عربی و گرد و غبار شدید در 10 سال گذشته زیان های جبران ناپذیری بر بخش های مختلف اجتماعی و اقتصادی استان ایلام وارد کرده است و ریزگردها افزون بر تهدید جدی حوزه سلامت و بهداشت اجتماعی، باعث تخریب منابع طبیعی، جنگل ها، مراتع، زیستگاه های جانوری و بخش راهبردی کشاورزی و دامداری ایلام شده است.

دستگاه‌های متولی باید بسیار جدی به موضوع پدیده گرد و غبار توجه کنند و با اولویت قرار دادن مقابله با این پدیده وظایف استانی خود را انجام دهند چراکه بارش گرد و غبار یکی از معضلات جدی در استان ایلام و طی سال‌های اخیر است که دامنگیر این منطقه از کشور شده است.

همواره بارش شدید گرد و غبار در استان ایلام به واسطه استقرار توده گرد و خاک بر روی شمال غرب عراق معرفی شده است.

 

کد خبر 2054519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha