۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۴:۰۰

بررسی روند اجرای مصوبات دولت- پلدختر/

شهرستان نفت خیز در حسرت پالایشگاه/ چشم اراضی به راه آب خشکید!

شهرستان نفت خیز در حسرت پالایشگاه/ چشم اراضی به راه آب خشکید!

پلدختر - خبرگزاری مهر: در میان مصوبات سفرهای هیئت دولت به شهرستان پلدختر مصوبه احداث پالایشگاهی وجود دارد که علی رغم آوردن شادی به میان مردم در مراسم کلنگ زنی حال به درد عمیقی در این دیار محروم تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، در مجموع سه سفر هیئت دولت به استان لرستان سهم شهرستان پلدختر از مجموع مصوبات سفر حدود 165 مصوبه بوده است به طوریکه از این مصوبات به گفته فرماندار این شهرستان 56 مصوبه مربوط به سفر اول، 103 مصوبه سفر دوم و شش مصوبه سفر سوم بوده است.

فریدون رشیدی درباره جزئیات اجرای این مصوبات می گوید: در سفر اول ریاست جمهوری به پلدختر 56 پروژه مصوب شد که 100 درصد اجرایی و تحقق یافته است، در دور دوم سفر نیز 103 پروژه در این شهرستان مصوب شد که 93 درصد آن تحقق یافته است و در سفر سوم نیز 6 پروژه برای شهرستان پلدختر مصوب شد که 30 درصد آن تحقق پیدا کرده است.

علاوه بر مصوبات ایجاد کمپ گردشگری در حوزه شهرستان پلدختر و اختصاص دستگاه سی تی اسکن برای این شهرستان است که هنوز عملیاتی نشده است، در میان مصوبات ایستگاههای پمپاژی دیده می شود که چشم اراضی پلدختر به راه افتتاح آنها خشکیده است.

کمک به تسریع در احداث ایستگاه پمپاژ کشاورزی چم مهر و واشیان از جمله مصوباتی است که همچنان کشاورزان را منتظر نگه داشته است به طوریکه برخی از این پروژه ها در آستانه 10 ساله شدن قرار دارند و امید می رفت در دولت دهم حداقل به بهره برداری برسند.

ایستگاه های پمپاژ کشاورزی این شهرستان شامل چم مهر، واشیان و جایدر که عملیات اجرایی آنها به ترتیب از سال 81، 83 و پایان شهریور88 آغاز شده اند و می توانند در مجموع پنج هزار و240 هکتار از زمین های دیم شهرستان را آبی کنند، هنوز به بهره برداری نرسیده اند و برای تکمیل چشم به راه اختصاص اعتبارات هستند.

کمک به سیلوی ذخیره گندم و ایجاد و احداث آن در پلدختر از طریق بخش خصوصی نیز از دیگر مصوبات دولت است که به گفته فرماندار در حال پیگیری است.

مطالعه و اجرای محور پلدختر - آزاد راه خرم زال(گردنه دهلیج) از دیگر مصوباتی است که به گفته مسئولان در دست اقدام است تا مردم همچنان چشم به راه ایمن سازی این گردنه و اتصال به آزادراه باقی بمانند.

و اما شاید شاخص ترین پروژه ای که روی زمین مانده است پالایشگاه نفت پلدختر است که گفته می شود به دلیل عدم صدور مجوز زیست محیطی اجرایی نشده در حالیکه مسئولان محیط زیست می گویند اصلا کسی پیگیر کار این پروژه و کسب مجوزهای آن نیست!

یکی از مطالباتی که در دور دوم سفر هیئت دولت به لرستان در دستور کار قرار گرفت طرح موضوع ایجاد پالایشگاه نفت در لرستان بود تا دولت در جلسه نهایی خود در این استان مصوبه ای در راستای مطالعه امکان سنجی ایجاد پالایشگاه در لرستان را تصویب کند.

پس از تصویب هیئت دولت و گرفتن موافقت نامه اصولی ایجاد پالایشگاه بالاخره کلنگ پالایشگاه نفت استان لرستان در تاریخ 21 بهمن ماه سال 88 با حضور هزاران نفر از روستائیان منطقه در محل روستای "جلگه خلج" شهرستان پلدختر به زمین زده شد در حالیکه هیچ کدام از مردمی که برای کلنگ زنی این پروژه حضور یافتند نمی دانستند که این کلنگ نیز به دلیل غیرکارشناسی بودن روی زمین خواهد ماند.

به هر حال از تاریخ کلنگ زنی پالایشگاه نفت لرستان در شهرستان پلدختر نزدیک به چهار سال می گذرد ولی خبری از پالایشگاهی نیست که قرار بود روزانه 30 هزار بشکه نفت را پالایش کند چرا که از ابتدا مکان یابی این پروژه - در نزدیکی رودخانه کشکان - به درستی صورت نگرفته بود و حال برای رفع این مشکل هم کسی پیگیری نمی کند تا این کلنگ همچنان روی زمین باقی بماند.

به هر روی باید دید که در سفر چهارم هیئت دولت، چه نسخه ای برای رفع چالشهای این مصوبات روی زمین مانده پیچیده می شود تا بتوان امیدوار به اجرای آنها بود.

کد خبر 2054823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha