۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۸:۲۰

گزارش خبری/

ریزگردها به استقبال مهمانان همایش خود رفتند/ تلاقی قابل تامل دو رویداد در لرستان

ریزگردها به استقبال مهمانان همایش خود رفتند/ تلاقی قابل تامل دو رویداد در لرستان

خرم آباد - خبرگزاری مهر: برگزاری کنفرانس بین المللی "ریزگردها، مدیریت عوامل و پیامدها" با روز آلوده لرستان تلاقی پیدا کرد تا مهمانان همایش عنوان کنند که ریزگردها به استقبال آنها آمده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، در حالی امروز میزان آلودگی هوا در استان تا مرز 12.5 برابر حد استاندارد رفت که این استان میزبان برگزاری کنفرانس بین المللی ریزگردها، مدیریت عوامل و پیامدها است.

فرهاد نامداری معاون پژوهشی دانشگاه لرستان و دبیر این همایش ظهر سه شنبه در مراسم افتتاح کنفرانس بین المللی ریزگردها، مدیریت عوامل و پیامدها اظهار داشت: تلاقی پدیده گرد و غبار در استان با برگزاری این کنفرانس خیلی ناخوانده نبود.

وی با بیان اینکه طی یک دهه اخیر ریزگردهای عربی هوای کشور ما را تحت تاثیر قرار داده اند و دیگر مهمان ناخوانده نیستند، بیان داشت: این در حالیست که طی این سالها برای استانهای غربی و جنوبی کشور مطابق آمار هواشناسی سالانه 100 روز آلوده ثبت شده است.

نامداری با بیان اینکه ورود موج های متعدد ریزگردهای عربی به کشور اثرات زیادی را در ابعاد مختلف حمل و نقل، کشاورزی، اقتصاد و سلامت مردم داشته است، افزود: این در حالیست که تعطیلی های ناشی از این پدیده میلیاردها تومان به کشورمان آسیب وارد می کند.

دبیر کنفرانس بین المللی ریزگردها، مدیریت عوامل و پیامدها با بیان اینکه لرستان از جمله استانهایی بوده که شاهد فراوانی این پدیده در طول سال است، یادآور شد: در پی وقوع پدیده گرد و غبار لرستان بعد از ایلام، خوزستان و کرمانشاه سپر دفاعی کشور بوده است.

نامداری در بخش دیگری از سخنان خود از ارسال 261 مقاله به دبیرخانه این همایش خبر داد و بیان داشت: این مقالات توسط چهار داور متخصص بررسی و در نهایت 136 مقاله در این کنفرانس بین المللی پذیرفته شد.

وی ادامه داد: از این تعداد 85 مقاله به صورت شفاهی و 51 مقاله در قالب پوستر ارائه می شود.

دبیر کنفرانس بین المللی ریزگردها، مدیریت عوامل و پیامدها با اشاره به برگزاری این همایش در مدت زمان دو روز یادآور شد: شناسایی چشمه های گرد و غبار ایران، کانی شناسی و ریخت شناسی گرد و غبار و ترکیبات شیمیایی همراه آن، گرمایش جهانی و طوفانهای گرد و غبار و ... از جمله محورهای این همایش است.

نامداری مدلسازی و پیش بینی طوفانهای گرد وغبار و ارائه هشدارهای به موقع، روشها و ابزارهای نو برای مقابله با تولید گرد و غبار، پیامدهای زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی پدیده گرد و غبار، اثرات پدیده گرد و غبار بر سلامت انسان، مدیریت و کنترل و راهکارهای کاهش اثرات گرد و غبار و ابعاد حقوقی پدیده گرد و غبار و نقش سازمانهای جهانی در کاهش آن را از دیگر محورهای این همایش برشمرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه هوای سالم زیربنای اولیه جامعه سالم است، یادآور شد: در این زمینه دانشگاهها برای تدوین پژوهشهای کاربردی مرتبط با این حوزه رسالت خطیری دارند که دانشگاه لرستان نیز در این راستا اقدام به برگزاری این کنفرانس کرده است.

بنابر این گزارش امروز همزمان با برگزاری کنفرانس بین المللی ریزگردها، مدیریت عوامل و پیامدها میزان ذرات معلق در هوای استان به مرز هزار و 857 میکروگرم بر مترمکعب رسید تا تلاقی این دو رویداد سخنان پژوهشگران شرکت کننده در این کنفرانس را تحت الشعاع قرار دهد.

این در حالیست که ریزگردها در یک دهه اخیر بیش از 20 استان کشور را درگیر خویش کرده اند تا بدین ترتیب سلامتی بیش از میلیونها ایرانی با تبعاتی چون بیماریهای حاد تنفسی، قلبی و عروقی دست به گریبان باشد.

این ذرات معلق در برخی موارد حاوی ذرات قابل زیستی هستند که برای سلامتی مردم به شدت خطرناک هستند. این ذرات معلق می توانند انواع باکتری ها، جلبک ها و کپک ها را با خود به دورترین نقاط ممکن انتقال دهند.

این در حالیست که این ذرات همچنین می توانند مواد غیر زنده دیگری را نیز با خود جابجا کنند که می توان به ترکیبات آلی، فلزات و گرد و غبار اشاره کرد.

مطابق بررسی کارشناسان امر اگر ذرات معلق وارد ریه ها شوند و در آنجا باقی بمانند به چند طریق می توانند اثرات سمی خود را اعمال کنند به طوریکه مطالعات نشان می دهد افزایش غلظت ذرات معلق در هوا می توانند در درازمدت بیماری هایی همچون عفونت های دستگاه تنفسی، اختلالات قلبی، برونشیت و ... را به وجود بیاورند.

کد خبر 2055116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha