۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۸:۴۶

مربی تيم ملی كشتی با مهر مطرح كرد:

سفر آمریكا از هر نظر به سودمان بود/ نباید خادمان كشتی را فراری داد

سفر آمریكا از هر نظر به سودمان بود/ نباید خادمان كشتی را فراری داد

مربی تیم ملی کشتی آزاد حضور در رقابتهای روز کشتی در آمریکا را هم از نظر فنی و هم از لحاظ حفظ کشتی در المپیک برای تیم ایران بسیار مهم دانست و گفت: آنچه که باعث غرور ملی شد، شکست مقتدرانه تیم آمریکا در خاک این کشور بود.

رضا لایق در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص حضور تیم ملی کشتی ایران در آمریکا، ضمن بیان این مطلب افزود: نکته‌ای که متاسفانه برخی منتقدان آن را فراموش کرده‌اند، حضور سه قدرت برتر ایران در کنار هم و در سازمان ملل به محوریت این نهاد بزرگ بین‌المللی بود که ورود این سازمان به این نشست نشان داد حفظ کشتی در المپیک از اولویت‌های سازمان ملل هم هست. ضمن اینكه این نشست ما را امیدوار کرد دنیا در تلاش برای حفظ ورزش اول ایران در المپیک است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر دیدار با آمریکا به لحاظ فنی برایمان مهم بود تا نقاط ضعف خود را برای رقابتهای پیش رو پوشش دهیم. خوشبختانه در دیدار با آمریکا آزادکاران ما بسیار خوب مبارزه کردند و عملکردشان مثبت بود. این نکته وقتی اهمیت پیدا کرد که میزبان با جنجال و هیاهوی زیادی که در سالن ایجاد کرد، به فکر پیروزی در این مسابقه بود.

مربی تیم ملی کشتی آزاد تصریح کرد: متاسفانه برخلاف برخی نوشته‌ها که می‌گوید نبرد روی ریل واقعی نبوده، من فکر می‌کنم بیشتر ناشی از ناآگاهی از تحولات روز کشتی دنیا است، آمریکایی‌ها در پنج وزن 55، 60، 84، 96 و 120 کیلوگرم نفرات اول خود را در اختیار داشتند. بطور مثال در وزن 60 کیلوگرم درست است که کلمن اسکات دارنده مدال برنز المپیک نبود، ولی ریس‌ هامفری او را شکست داده بود و در وزن 74 کیلوگرم نیز کایل دیک نفر دوم آمریکا محسوب می‌شود و کشتی‌هایش با باروفس بسیار نزدیک و حساس بوده است.

وی در خصوص عملكرد بچه های تیم ملی كشتی ایران افزود: حامد تاتاری هم بسیار خوب کشتی گرفت و کمیل قاسمی نیز مقابل دلاگنف معروف، کشتی را به خوبی اداره کرد. حسن رحیمی هم با بهترین 55 کیلوی حال حاضر آمریکا، اوبه بلانک کشتی گرفت و احسان لشگری هم توانست بر خلاف برخی اطلاعات غلط عنوان شده، کیت گوین نفر اول رنکینگ آمریکا را شکست دهد و مقتدرانه او را شكست دهد.

لایق همچنین یادآور شد: این که گفته شود آمریکایی‌ها از این مسابقات به دنبال آنالیز ما بوده‌اند، حرف آشنایی نیست. امروزه عصر، عصر اینترنت است و آنها هر وقت بخواهند می‌توانند مبارزات ما را آنالیز کنند. از طرفی حضور نمایندگان رسانه‌های بیش از صد کشور در سازمان ملل متحد نشان داد که ما از نظر بین‌المللی و نشان دادن جایگاه ویژه کشتی ایران بسیار منتفع شدیم و از سوی دیگر هیچ برنامه داخلی خود را نیز در این میان تغییر ندادیم.

وی با اشاره به اینکه کشتی با آمریکا یک مسابقه کوچک نبود و نبردی حساس و سخت داشتیم كه البته آمریکایی‌ها از شکست مقابل ما بسیار ناراحت بودند، تاکید کرد: برخلاف برخی گفته‌ها این سفر تبلیغی نبود، یعنی حضور بیش از صد رسانه دنیا و برگزاری کنفراس خبری این مسابقات در مقر سازمان ملل متحد نشان می‌داد این رقابتها یک مسئله بسیار مهم و جدی برای حفظ کشتی در المپیک بود که توسط فیلا برنامه‌ریزی شده بود.

مربی تیم ملی کشتی آزاد اضافه کرد: ما برای این رقابتها اصلا شرایط مالی تعیین نکردیم، بلکه می‌خواستیم ایران دین خود را به کشتی دنیا ادا كند. وقتی به عنوان یکی از سه قطب کشتی دنیا از ما دعوت می‌شود باید برای احترام به جایگاه خود در این مسابقات شرکت می‌کردیم که خوشبختانه دستاوردهای خوبی نیز برای ما در پی داشت.

وی افزود: خوشبختانه کشتی در حال حاضر پس از سال‌ها با طرح  و برنامه پیش می‌رود. فرآیند انتخاب تیم‌های ملی در سه رده‌ سنی تدوین و هیچ کاری بصورت سلیقه‌ای انجام نمی‌شود. برای اجرایی شدن این قانونمندی همه باید به کادر فنی تیم‌های ملی کمک کنند و ما در راه تدوین این قوانین از کارشناسان خبره و مسئولان هیات‌ها نیز نظر خواهی کرده‌ایم.

لایق صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: همه می‌دانند حوزه مدیریت تیم‌های ملی این روزها با توجه به تمامی فشارها تلاش کرده کار کشتی پیش برود و متعجم وقتی می‌شنوم برخی از قدیمی‌‎های این رشته از تشکیل فدراسیون دیگر سخن می‌گویند. چارت فدراسیون مشخص و هرکس کار خود را دنبال می‌کند و فکر می‌کنم این یکی از ایرادت برخی از ماست كه انگار قصد داریم فردی که کار می‌کند، نباشد و او را فراری دهیم.

وی تاکید کرد: مدیریت تیم‌های ملی آن زمان که بیرون از کشتی بود، هیچگاه علیه کسی حرف نزد و از کسی هم ایراد نگرفت و از طرفی با تشکیل شورای فنی از بزرگان این رشته نظیر استاد منصور بزرگر نظر خواهی و کمک گرفت.

مربی تیم ملی کشتی آزاد در ادامه یادآور شد: مدیر فنی تیم‌های ملی همواره بر استفاده از نظر بزرگان به عنوان خط مشی خود تاکید داشته و خواهد داشت و بهتر است بزرگان نظرات خود را خانواده کشتی مطرح کنند تا همه از آن منتفع شویم. باور كنید خانه کشتی نیز بر خلاف تصور برخی،‌ فقط و فقط محل تصمیم گیری‌های فنی آن هم با بهره‌گیری از خبرگان و اهالی فن است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: همه می‌دانند امروز رسول خادم فقط و فقط برای ادای دین به کشتی آمده و همه چیز بر اساس همفکری و کارگروهی پیش می‌رود كه امیدوارم در این راه همچنان با همراهی تمامی بزرگان پرافتخار و سرافراز کشتی روبرو باشیم.

لایق در خاتمه گفت: شرکت در جام ساساری ایتالیا از مدت‌ها پیش طبق بصورت مصوب در برنامه ما قرار داشت. ضمن اینکه با توجه به جایزه بزرگ بودن این مسابقات، روس‌ها و چند کشور دیگر با ترکیب خوبی در این مسابقات شرکت می‌کنند. مطمئنا سطح این رقابتها پایین نیست و ما هم باید تلاش کنیم با رایزنی بیشتر سطح مسابقات بین‌المللی خود را افزایش دهیم.

 

کد خبر 2058299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha