۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۳:۰۳

گستردگی مسابقات قرآنی موجب جذب بیشتر جوانان می شود

گستردگی مسابقات قرآنی موجب جذب بیشتر جوانان می شود

حافظ كل قرآن كريم و نفراول مسابقات بين المللی قرآن در سال هاي متمادی گستردگی مسابقات قرآني را در جذب هرچه بيشتر جوانان مؤثر خواند و گفت: براي تربيت حافظان بايد برنامه هايي غير از مسابقات اجرايي شود، از قبيل برگزاري هرچه بيشتر كلاس هاي قرآني در مدارس و دانشگاه ها و به دنبال آن تشويق هاي قرآني براي دانش آموزان و دانشجويان.

به گزارش خبرگزاری مهر،  احمد دباغ رتبه اول مسابقات بين المللي قرآن در سال 71، 78 و 83، مسابقات قرآني را اقدامي مؤثر در تربيت حافظان و قاريان خواند و گفت:‌ مسابقات بين المللي قرآن از نظر تزريق و انتقال پيام قرآني به مردم كشورهاي ديگر بسيار موثر است به ويژه اينكه مي تواند انگيزه قاريان و حافظان را افزايش دهد. اما با اين همه، چنين اقداماتي كافي نيست و براي تربيت حافظان بايد برنامه هايي غير از مسابقات اجرايي شود، از قبيل برگزاري هرچه بيشتر كلاس هاي قرآني در مدارس و دانشگاه ها و به دنبال آن تشويق هاي قرآني براي دانش آموزان و دانشجويان.

وي ادامه داد: البته ضعف هايي در برگزاري مسابقات وجود دارد از جمله اينكه نفرات اول حق شركت در دوره هاي بعدي مسابقات را ندارند در حالي كه حضور نفرات برتر سبب رقابت بيشتر شده و سطح مسابقات را افزايش مي دهد.

این فعال قرآنی با مقایسه مسابقات بين المللي قرآن ايران با ساير كشورها گفت: مسابقات قرآني در ايران از نظر برقراري عدالت، قانوني بودن و داوري از ساير كشورها برتر و بالاتر است، و سطح كيفي مسابقات بين المللي ايران قابل قياس با هيچ كشوري نيست.

دباغ با اشاره به نقش مسابقات قرآني در وحدت و بيداري امت واحد اسلامي افزود: اگر همه مردم به گرد سفره الهي جمع شوند و در خدمت قرآن باشند هيچ قدرتي نمي تواند اتحاد و همبستگي آنها را بگسلد. در صورت برگزاري مسابقات بين المللي قرآن و حضور نمايندگان كشورهاي مختلف در ميهن عزيزمان و آشنايي هرچه بيشتر با فرهنگ ايراني و مذهب شيعه، نظرات منفي كه آنها تا پيش از اين نسبت به كشور ما داشته، تغيير كرده و مثبت خواهد شد.

وی يادآور شد: در صورتي كه رشته هاي شركت كننده در مسابقات افزايش يابد تحقق اين امر با سرعت بيشتري صورت مي گيرد. به خاطر دارم كه در سال هاي گذشته، حافظان 10 جزء، 20 جزء و... نيز امكان شركت در مسابقات داشتند ولي مدتهاست كه تنها دو رشته قرائت و حفظ امكان ورود در مسابقات بين المللي قرآن را دارند. هرچند كه ورود رشته هاي بيشتر به معني هزينه بالاتر است اما بايد به اين موضوع توجه داشته باشيم كه براي موضوعات قرآني هر چه هزينه كنيم، كم است.

دباغ در خصوص نحوه اجرايي كردن مطالبات قرآني مقام معظم رهبري گفت:‌ در صورتي كه مسابقات قرآن عمومي تر و گسترده تر شود قطعاً اقشار بيشتري را جذب می کند و ما شاهد رشد بيشتر قاريان و حافظان قرآن خواهيم بود.

رتبه دوم مسابقات بين المللي قرآن در سال 70 راهكار ديگر را برگزاري كلاس هايي با سطح كيفي بالا و با حضور مربيان برجسته عنوان كرد و گفت: متأسفانه مربيان قوي انگشت شمار هستند، علاقه مندان بسياري مي شناسم كه به دليل نبود مربي مناسب نتوانسته اند مسير قرآني خود را به درستي پيدا كنند. در صورت رفع چنين مسائلي قطعاً شاهد افزايش روز افزون قاريان و حافظان قرآن خواهيم بود.
 

کد خبر 2058953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha