۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۱۷:۲۸

گزارش خبری - تحلیلی مهر/

غفلت از نسخه حیات بخش محیط زیست/ "آموزش همگانی" به فراموشی سپرده شد

غفلت از نسخه حیات بخش محیط زیست/ "آموزش همگانی" به فراموشی سپرده شد

خرم آباد - خبرگزاری مهر: غفلت دستگاههای مختلف و همچنین رسانه ها از توسعه و تقویت آموزشهای همگانی در حوزه محیط زیست موضوعی است که علی رغم تاکیدات برنامه پنجم توسعه شاهد آن هستیم، غفلتی که استمرار آن می تواند منجر به خسارات جدی در حوزه محیط زیست شود.

به گزارش خبرنگار مهر، ارائه آموزشهای همگانی در راستای حفاظت و حراست از داشته های طبیعی این مرز و بوم موضوعی است که نه تنها در حوزه یک دستگاه نیست بلکه نیازمند تعامل و همکاری گسترده همه دستگاهها در این بخش است.

تکلیف دستگاهها نیز به وضوح در متن قانون برنامه پنجم توسعه ذکر شده، موضوعی که جای هیچ گونه تردیدی برای مشارکت گسترده دستگاهها در توسعه آموزشها در این بخش باقی نگذاشته است.

صراحت ماده 189 برنامه پنجم توسعه و تکالیف مغفول دستگاهها

مطابق بند الف ماده 189 برنامه پنجم توسعه سازمان حفاظت محیط زیست مکلف شده است که در راستاي ارتقاي آگاهي‌هاي عمومي و دستيابي به توسعه پايدار به‌منظور حفظ محيط زيست و با تأكيد بر گروههاي اثرگذار و اولويت‌دار از ابتداي برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، آئين‌نامه اجرائي مربوط را با پيشنهاد شوراي عالي حفاظت محيط ‌زيست به تصويب هيئت‌وزيران برساند که این امر صورت گرفته است.

همچنین مطابق این بند همه دستگاههاي ذي‌ربط، رسانه‌هاي دولتي و صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران ملزم به اجراي برنامه‌هاي آموزشي بدون دريافت وجه موضوع اين ماده قانوني هستند.

در این راستا قانون رویکرد خود را مشخص کرده، محل اعتبارات و آئین نامه اجرایی روشن شده، ستاد کشوری اجرای این ماده قانونی به منظور توسعه آموزشهای همگانی شکل گرفته و کارگروههای اجرایی نیز در استانها تشکیل شده؛ با این تفاسیر تنها نیاز به یک همگرایی است تا بتوان به اهداف مورد نظر در سند چشم انداز دست یافت.

نخستین جلسه کارگروه استانی هماهنگی برای ارائه آموزشهای همگانی در حوزه محیط زیست(ماده 189 برنامه پنجم توسعه) در این راستا ظهر امروز دوشنبه با حضور مدیر کل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست کشور برگزار شد.

شاهد مرگ خاموش جنگلهای بلوط لرستان هستیم

مدیر کل محیط زیست استان لرستان در این جلسه با اشاره به ضرورت حراست از سرمایه های طبیعی استان اظهار داشت: رفع مشکلات در این حوزه و فرهنگ سازی برای ارتقا فرهنگ زیست محیطی در استان به تنهایی از عهده سازمان محیط زیست و منابع طبیعی ساخته نیست.

محمد حسین بازگیر با بیان اینکه عرصه های طبیعی سخاوتمند این دیار بسیار آسیب پذیر هستند، بیان داشت: این در حالیست که متاسفانه به راحتی شاهد از بین رفتن یک رودخانه حیاتی و یک جنگل بزرگ هستیم.

وی با بیان اینکه امروز ما شاهد مرگ خاموش جنگلهای بلوط لرستان هستیم، یادآور شد: با استمرار این وضعیت در آینده ای نزدیک غبطه فرصت ها و سرمایه های از دست رفته را خواهیم خورد، زمانی که دیگر کاری از دست هیچ کسی ساخته نیست.

بازگیر با اشاره به معضل پسماندها در استان بیان داشت: متاسفانه این سرمایه نیز که می تواند به راحتی با بازیافت دوباره به چرخه بازگردد در عرصه های طبیعی رها می شود و علاوه بر اینکه استفاده از آنها صورت نمی گیرد موجب تخریب و خسارت به عرصه ها می شود.

توسعه آموزشها نسخه شفابخش محیط زیست

وی نسخه شفابخش حراست از عرصه های طبیعی و حیات وحش استان را توسعه آموزشها در این بخش دانست و بیان داشت: ارتقا فرهنگ حفاظت از محیط زیست و افزایش آگاهی ها در این زمینه از ضرورت هایی است که مورد غفلت قرار گرفته است.

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با تاکید بر ضرورت حرکت هر چه بیشتر به سمت انجام کارهای فرهنگی، آموزشی و اطلاع رسانی بیان داشت: در همه دنیا برای ارتقا فرهنگ زیست محیطی مردم به دنبال تغییر در باورها و نگرشهای افراد می روند.

بازگیر با بیان اینکه تا باورها را عوض نکنیم هیچ کدام از برنامه های حفاظتی در این حوزه به سرانجام نمی رسد، افزود: مشاهده متخلفانی که علی رغم برخورد شدید قانونی دوباره به سمت تخلفات زیست محیطی رفته اند نشان می دهد که در بسیاری از موارد کار با رویکرد برخوردی پیش نمی رود و مشکلات حل نمی شود.

وی ادامه داد: ایران اسلامی جزء معدود کشورهایی است که حفاظت از محیط زیست در اصول قانون اساسی آن آمده به طوریکه در اصل پنجاهم قانون اساسی بر این امر تاکید شده است.

همه دستگاهها در توسعه آموزشهای همگانی باید سهیم شوند

مدیر کل محیط زیست استان لرستان با اشاره به صراحت برنامه های 5 ساله توسعه بر حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی بیان داشت: این در حالیست که در بند الف ماده 189 برنامه پنجم توسعه بر ضرورت فرهنگ سازی و ارتقا آموزشهای همگانی تاکید شده است.

بازگیر با بیان اینکه مطابق این ماده همه دستگاههای مشمول ماده پنج قانون مدیریت خدمات کشوری باید برای فرهنگ سازی و آموزش همگانی در حوزه محیط زیست فعالیت داشته باشند، بیان داشت: ائین نامه مربوط به این ماده قانونی نیز برای دستگاههای استان ارسال شده است.

وی با اشاره به تشکیل نخستین جلسه اجرای این ماده قانونی در استان، خواستار مشارکت گسترده همه دستگاهها در این زمینه و عمل به تمالیف قانونی خود در این بخش شد.

همه دستگاهها به وظایف قانونی خود در قالب برنامه پنجم توسعه عمل کنند

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست کشور نیز در این جلسه طی سخنانی با تاکید بر اینکه حفظ و حراست از محیط زیست وظیفه ای همگانی است؛ بیان داشت: آب، خاک، هوا و تنوع زیستی مولفه های محیط زیست هستند که هر کدام از اینها دچار خلل شود تمام زندگی ما تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

قیومی به پدیده گرد و غبار در کشورمان اشاره کرد و بیان داشت: با استمرار گرد وغبار باید ارائه آموزشهای همگانی برای ایمن زندگی کردن در کنار این پدیده به مردم داده شود.

وی با بیان اینکه در موضوع فرسایش خاک و دیگر آلودگی ها نیز وضعیت به همین شکل بوده و ارائه آموزشها ضروری است، بیان داشت: این در حالیست که تحت پوشش قرار دادن همه افراد جامعه توسط یک دستگاه شدنی نیست و باید همه مطابق قانون در این زمینه مشارکت داشته باشند.

قیومی با تاکید بر ضرورت حرکت به سمت توسعه پایدار بیان داشت: یکی از ملزومات دستیابی به توسعه پایدار داشتن محیط زیست سالم، فرصت آفرین و بالنده است.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست به طور مستقیم به بطن زندگی ما متصل است، افزود: نگاه ما در برنامه پنجم توسعه حرکت به سمت توسعه آموزشهای همگانی زیست محیطی به عنوان یکی از اهداف سند چشم انداز کشور است.

انعقاد تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست کشور با بیان اینکه آئین نامه مربوط به ماده 189 قانون برنامه پنجم توسعه ابلاغ شده است، بیان داشت: همچنین برای تامین اعتبار مورد نیاز به منظور اجرای این قانون نیز در کمیسیونهای فرعی و اصلی دولت کار انجام شده است.

قیومی با بیان اینکه همه دستگاهها مطابق این ماده قانونی موظف هستند که یکسری برنامه های آموزشی ویژه در حوزه محیط زیست داشته باشند، بیان داشت: در این راستا تفاهم هایی با دستگاههای مرتبط نیز صورت گرفته که انعقاد تفاهم نامه با وزارت آموزش و پرورش یکی از این اتفاقات مبارک بوده است.

وی با بیان اینکه در این راستا برای نخستین بار مباحث مربوط به محیط زیست در کتب درسی راه پیدا کرد، افزود: در این زمینه 260 صفحه از کتب "استان شناسی" مقطع متوسطه طی سال گذشته به مباحث زیست محیطی اختصاص پیدا کرد.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست کشور یادآور شد: مرحله دوم اجرای این طرح به انتشار این مباحث در کتب دوره ابتدایی اختصاص دارد تا دانش آموزان از همین ابتدا با مسائل زیست محیطی آشنا شوند.

ارائه آموزشهای زیست محیطی به کارکنان دولت و مدیران

قیومی با اشاره به تفاهم های صورت گرفته با وزارت علوم و سازمان صدا و سیما نیز عنوان کرد: کارهای خوبی در این زمینه انجام شده که امیدواریم با مساعدت همه دستگاهها بتوانیم این روند را توسعه بدهیم.

وی ارائه آموزشهای زیست محیطی به کارکنان دولت و مدیران را از دیگر اولویت ها برشمرد و بیان داشت: اعتبارات مورد نیاز برای توسعه آموزشهای همگانی در دستگاهها از محل سه درصد اعتبارات آموزشی هر دستگاه تامین می شود.

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکتهای مردمی سازمان محیط زیست کشور ابراز امیدواری کرد که همه دستگاهها با توجه به تکلیف قانونی خود در این زمینه ورود پیدا کنند تا بتوان شاهد برداشتن گامی اساسی در راستای ارتقا فرهنگ زیست محیطی در کشورمان باشیم.

به هر روی اجرای ماده 189 قانون برنامه پنجم توسعه الزامی برای دستگاههای ذکر شده در قانون است و کوتاهی در این زمینه خسارت زیادی را به همراه خواهد داشت چرا که امروز بیش از هر زمان دیگری برای حفظ داشته های زیست محیطی این سرزمین نیازمند ارتقا فرهنگ زیست محیطی و تقویت باورها و نگرشهای مردمی در این حوزه هستیم.

کد خبر 2059272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha