۱ خرداد ۱۳۹۲، ۱۱:۳۷

روز جهانی تنوع زیستی-3

تلفات هزار گوشتخوار و علفخوار در 6 سال گذشته /کمبود آب در زیستگاه مهمترین چالش حیات وحش

تلفات هزار گوشتخوار و علفخوار در 6 سال گذشته /کمبود آب در زیستگاه مهمترین چالش حیات وحش

مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه در 6 سال گذشته بیش از هزار گوشتخوار و علفخوار تلف شده اند گفت: این تعداد بدون در نظر گرفتن بیماریهای همه گیر است. همچنین بیش از نیمی از تلفات ناشی از حوادث جاده ای است.

حسین محمدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب افزود: بیشتر این تلفات مربوط به گوشتخواران است که گربه سانانی همچون پلنگ و یوزپلنگ در میان آنها کم نیستند.

به گفته وی، البته بخشی از این تلفات ناشی از تعارض بین انسان و حیوان است  که شکارهای غیر مجاز سهم به سزایی در آن دارند.

محمدی با بیان اینکه عمده تلفات حیات وحش مربوط به حوادث جاده ای است اظهار داشت: برای جلوگیری از این حوادث راهکار هایی توصیه شده که ایجاد زیرگذر و روگذر در جاده هادر پروژه های راهسازی بر اساس مکان یابی حیات وحش به ویژه در کریدور های مهاجرتی، نصب تابلو اعلانات محل عبور حیات وحش در جاده ها و اموزش جوامع محلی و رانندگان زیرا در بسیاری موارد حیوانات پس از برخورد با وسایل نقلیه چنانچه  به مراکز امداد و نجات حیات وحش و یا مراکز دامپزشکی رسانده شوند تلف نمی شوند و از آنجایی که برخی گونه ها بسیار با ارزش و نادر هستند این اقدام از سوی رانندگان و جوامع محلی خیلی مهم است.

مدیرکل دفتر حیات وحش یکی دیگر از اقداماتی که در جهت کنترل و پیشگیری از اتلاف گونه با ارزشی مانند پلنگ که سهم به سزایی در میان جانوران تلف شده در حوادث جاده ای دارد را افتتاح پایگاه اطلاعاتی و علمی حفاظت از پلنگ ایرانی عنوان کرد: این پایگاه  با هدف تبادل دانش بومی و اطلاعات تخصصی بین متخصصان، علاقه مندان و افراد بومی افتتاح شد.

وی افزود: این پایگاه اطلاعاتی تخصصی بنا بر اعلام مدیران خود، امکاناتی را برای ثبت مشاهدات گونۀ پلنگ ایرانی در اختیار کاربران خود قرار می دهد و از سوی دیگر، محلی برای تبادل اطلاعات درباره بزرگترین گربه سان زنده ایران است.

محمدی یاد آور شد: تسهيل و ثبت دقيق گزارش های مربوط به عكسبرداري و فيلمبرداري، مشاهده مستقیم پلنگ در طبیعت، مرگ و مير، مشخصات بيومتري (ابعاد فیزیکی پلنگ‌های مشاهده شده)، مشخصات زيستگاهي پلنگ ايراني و همچنين تحقيقات و پايان‌نامه‌ها در خصوص اين گونه از دیگر اهداف این پایگاه تخصصی است.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست تأکید کرد: تا كنون مراكز و پايگاه‌هاي اينترنتي ثبت اطلاعات گونه‌هاي مختلف جانوري به صورت ملي و بعضاً به صورت بين‌المللي توسط برخي سازمان‌ها در كشورهاي مختلف راه اندازي شده است.  پورتال تخصصي پلنگ ايراني اولين پايگاه اينترنتي است كه با هدف ثبت و تبادل اطلاعات در خصوص يك گونه از گربه سانان ايران، يعني پلنگ ايراني راه اندازي شده است.

وی اظهار داشت: پورتال تخصصي پلنگ ايراني به نشانی www.Persian-leopard.com توسط «موسسه تخصصي مطالعات پلنگ آسيايي» و با مشاركت دفتر تنوع زيستي و حيات وحش و حمايت برنامه كمكهاي كوچك تسهيلات محيط زيست جهاني سازمان ملل متحد راه اندازي شده است ومسئولان این پورتال تخصصی اعلام کرده‌اند که به زودی، پورتال‌های تخصصی دیگری برای ثبت اطلاعات هفت گربه‌سان دیگر ایران راه‌اندازی خواهند کرد.

محمدی در پاسخ به اینکه در حال حاضر مهمترین معضل حیات وحش در کشور چیست گفت: تغییر اقلیم و آب و هوا که شامل خشکسالی ها و بروز سیل در بسیاری زیستگاههای کشور است در حال حاضر مهمترین معضلی است که تنوع زیستی جانوران را تهدید می کند و در بسیاری از مناطق فلات مرکزی و استان هایی مانند یزد، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان حیات وحش برای تأمین آب مورد نیاز خود با مشکلات جدیروبه رو هستند.

وی افزود: همچنین ازآنجایی که حدود 20 درصد از حیات وحش کشور را آبزیانی مانند ماهیان و پستانداران دریایی تشکیل می دهند کمبود آب در اکوسیستم های آبی و همچنین آلودگی آب در این زیسشتگاهها چالش های جدی برای تنوع زیستی ابزیان ایجاد کرده است.

کد خبر 2060338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha